Osees tijdens Le Guess Who? 2021, foto Tim van Veen

Osees tijdens Le Guess Who? 2021, foto Tim van Veen

Welke bandnaam Osees ook aanneemt, album na album, jaar in jaar uit, de drijvende kracht blijft John Dwyer al sinds het begin. De primaire songwriter van de band heeft inmiddels zo’n omvangrijke verzameling albums uitgebracht, met als gevolg een noemenswaardig oeuvre die uitblinkt in avontuurlijkheid en eclecticisme. En eenzelfde eclecticisme is terug te vinden in de aanstelling van John Dwyer als curator voor deze editie van Le Guess Who?. Het is dan ook tekenend voor een festival met deze reputatie dat er niet zozeer wordt geadverteerd met Osees als headliner, maar juist de inbreng van Dwyer als curator. Niet gek ook, want LGW is inmiddels een event met een krachtige fundering dat steevast uitverkoopt. Maar toch, je zou bijna vergeten dat die fenomenale garagerockband uit Californië er staat, en dan ook nog eens op de laatste avond van een historische editie.

Tekst: Merijn Siben / Fotografie: Tim van Veen

Historisch inderdaad. Het was flink slikken toen de overheid nieuwe maatregelen er per direct doorheen duwde. Maar onder het motto van het Le Guess Who?, namelijk ‘Celebrate Change’, heeft de organisatie met man en macht gewerkt aan het omgooien van het tijdschema. Met op de zaterdag en zondag een line-up verplaatst naar de middag. Het is zelfs na 19 uur wanneer Osees start, daar de maatregelen nog wel zitshows toelaten. Met een rij tot ver buiten de Ronda, is de zaal dan ook gauw volgepropt voor anderhalf uur knapperige Californische garagepunk. Met twee drummers in het midden, een bassist en toetsenist, maakt Dwyer zijn band compleet, zelf met een opvallende pandemiesnor en hoog opgetrokken snaarstok.

Osees tijdens Le Guess Who? 2021, foto Tim van Veen

Osees op Le Guess Who? 2021, foto Tim van Veen

In zijn totaliteit een uitermate solide formatie voor een heerlijk onrustige en steengoede show, beginnend met rollende garagemastodonten als I Come From the Mountain en The Static God. Maar dan komt toch het punt waarop de eclectische garagepunk de burgerlijke gehoorzaamheid grondig op de proef stelt. Na grotendeels een weekend van staande shows en samenzijn, beseft het Le Guess Who-publiek dat stilstaan niet mogelijk is. Wanneer de rollende beats en grillige synths van Nite Expo voorbijkomen, is het tijd voor het opmaken van de laatste restjes energie, met als gevolg dat de stoelen opzij gaan en een moshpit begint.

De mensen van de beveiliging staan met de handen in de haren, daar nu onmogelijk bij te houden is wie er nog naar binnen kan. Maar Dwyer geeft geen moer, want het zij zo. Nog eenmaal gaan voordat de lockdown een feit is. Het opvolgende uur is het dan ook genieten met garage van de bovenste plank, eigengereid en uniek. Tracks als The Daily Heavy bijvoorbeeld laten zien hoe meerlaags en uitzonderlijk de sound van Osees is, met weliswaar een steady basis in de garagepunk, maar van daaruit op minutieuze en zorgvuldige wijze experimenterend met elementen uit de psych, punk en alternative. Het wordt dan ook gebracht met een vakkundig dichtgemetseld geluid die de Ronda waardig is, dankzij een band dusdanig op elkaar ingespeeld dat de chemie en het enthousiasme ervan af druipt.

Bijzonder ook hoe de enigszins rustig eindigt. Hoewel juist een harde rocker menig concert mag uitblazen, vindt er met het haast relaxte psychnummer C. een aangename cooling down plaats. Geen keiharde klapper als het vurige Withered Hand ervoor, maar vooralsnog een uiterst toepasselijk en subtiel rustpuntje na vier dagen festival vieren. Kortom, de conclusie van een waanzinnig optreden! Het is al vele malen genoemd dit weekend door bezoekers en bands, maar nog een laatste maal een dikke hulde aan de organisatie. Ze namen het festivalmotto Celebrate Change ten harte en wisten ondanks alle ontberingen een Le Guess Who? voor de boeken te organiseren. Legendarisch!

Osees tijdens Le Guess Who? 2021, foto Tim van Veen



Deel dit artikel