Laster in de Nijverheid, foto Anne-Marie van Rijn

Laster in de Nijverheid, foto Anne-Marie van Rijn

Sodeknetter, wat is het toch fijn om kleine representaties van ons vroegere leven te ervaren in deze tijd. Met nu al te lang een ferme concert-en festivaldroogte doken we vanzelfsprekend als aasgieren op een pilotevent van EKKO met Laster op het programma. Binnen luttele minuten waren de tickets dan ook uitverkocht. Het uiteindelijke resultaat na een negatieve coronatest is nog niet helemaal als het oude, met mondkapjes bij binnenkomst, een gesloten bar na 20:00 uur en zitten in plaats van staan. Maar toch: wat is het mooi om na zo’n lange tijd weer livemuziek mee te maken! En dan ook nog eens met de atmosferische, inventieve black metal van Laster. Een kort verslag van afgelopen zaterdag kon niet uitblijven, met dank aan foto’s van Anne-Marie van Rijn, wiens werk je onder andere op Instagram kan bekijken.  

Tekst: Merijn Siben / Fotografie: Anne-Marie van Rijn

Via EKKO wordt het event in De Nijverheid gehouden, een plek die direct een heerlijke DIY atmosfeer uitademt als een soort punkrock strandtent ver weg van de beschaving, gesandwicht tussen fabrieksgebouwen. Het is dan ook niet gek dat Le Guess Who? hier in normale pre-coronatijden een reeks psychedelische bands neerzette. In het hier en nu biedt De Nijverheid een geschikt onderdak voor deze avond geregeld door EKKO, die na een helaas geannuleerde Doomstad-editie Laster toch nog een podium biedt. Het illustere drietal gehuld in het zwart en gemaskerd, draait alweer negen jaar mee in de huidige bezetting, en dat heeft inmiddels al voor behoorlijk wat succes gezorgd. Zo kwam hun uitstekende derde plaat Het Wassen Oog uit via het vermaarde Prophecy Productions, mochten we ze in 2017 nog samen met Roadburn presenteren in Tilburg, deden ze China aan voor een tour en stonden ze op onder andere Fortarock en Prophecy Fest. En dat voor een Utrechtse metalband!

Laster in de Nijverheid, foto Anne-Marie van Rijn

Laster in de Nijverheid, foto Anne-Marie van Rijn

Maar het is vanaf de eerste tonen wel meteen duidelijk waarom Laster snaren raakt in zowel Nederland als erbuiten, want onder de noemer ‘obscure dance music’ brengen ze meeslepende composities voort, die live sterk uit de verf komen. En dat is niet zo gek ook, want de bandleden hebben ruime ervaring in een hele resem bands, en die brede invloeden komen toch maar even mooi samen in Laster. Goed voorbeeld is opener Vacuüm≠Behoud, dat tegendraads speelt met de basiselementen van black metal, shoegaze en post-rock en als resultaat een track voortbrengt die bol staat van avontuurlijke tempowisselingen en spannende intermezzo’s. Het sleept heerlijk, en krijgt met de gitaareffecten en bijzondere basloopjes haast iets mystieks en psychedelisch mee.

Gedurende 45 minuten serveert de band dan ook een heerlijk eigenzinnige set, die de spanning er met elke tempowisseling in weet te houden. Die shoegaze trekjes overigens, worden verder opgeschroefd in het nummer Bitterzoet, afkomstig van het tweede album Ons vrije fatum uit 2017. Een fraai muziekstuk met soepele basmelodieën, dat halverwege in een episch aandoende post-rock-climax terecht weet te komen, compleet met groots gitaarspel en intense blastbeats. Hekkensluiter De Roes Na is met zijn tien minuten een al even fraaie showcase van de inventieve invloeden die Laster op speelse wijze in de mix gooit. Enerzijds scherp en rauw dankzij intens drumwerk en screams, maar ook erg atmosferisch en melancholisch, met een goed gevoel voor melodie.

Het is dan ook tekenend in deze tijden dat zo’n optreden smaakt naar meer. Want na zo’n 45 minuten wordt er nog een lange tijd tevergeefs geschreeuwd om een toegift, maar het mocht niet baten. Desondanks, het was weer heerlijk om bij een concert te zijn. Dikke pluim dus voor De Nijverheid en EKKO! En nu maar hopen dat meer van dit soort events gauw genoeg volgen.

Laster in de Nijverheid, foto Anne-Marie van Rijn

Laster in de Nijverheid, foto Anne-Marie van Rijn

Laster in de Nijverheid, foto Anne-Marie van Rijn



Deel dit artikel