Verval, foto Laetitia Abbenes

Verval in Little Devil

Het lijkt nog maar even geleden dat we kennismaakten met Verval, maar het debuut Wederkeer dateert alweer uit begin 2018. Maar de band bestaande uit Ruben Schmidt en Wessel Damiaen heeft verreweg van stilgezeten. En dan bedoelen we niet alleen de vele projecten en bands van de heren, waaronder Wesenwille, Laster, Mystagogue en Wessel’s eigen Catacomben Studio’s, maar ook het feit dat ze op Doomstad #4 al nieuw werk presenteerden. En dat nieuwe werk heeft geresulteerd in Beeldenstorm, een uiterst dikke atmosferische black metal EP. Niet alleen streamen we hem hier, maar vonden we het ook hoog tijd voor een telefoontje met de heren.

Tekst: Merijn Siben

Op het moment van bellen bivakkeren Ruben en Wessel in Catacomben Studio’s, waar naast andere albums van o.a. Grafjammer, Laster en Throwing Bricks ook Beeldenstorm is opgenomen. Beide muzikanten hebben dan ook een flink cv opgebouwd de laatste jaren. Zo kennen we Wessel naast zijn productiewerk ook van o.a. Laster, Mystagogue en Nevel, terwijl Ruben met Wesenwille bezig is, en ook als livegitarist bij Wrang. Verval is echter ontstaan uit het inmiddels ontbonden White Oak, met als doel scherpe black metal met een atmosferische inslag te maken. Het werk van de nieuwe EP is nog voor de coronatijd gecomponeerd, met een deel zelfs live gespeeld in 2018.

Vereiste Beeldenstorm nog wat knip-en plakwerk tijdens de coronacrisis?
Wessel: ‘’Nou, hij was zelfs al volledig opgenomen. En we hadden trouwens niet eens concrete plannen om hiermee live te gaan, totdat we gevraagd werden voor die Doomstad show in de EKKO. Toen dachten we: we zijn met het nieuwe werk bezig, en dat was al grotendeels opgenomen, dus dan gaan we in ieder geval een of twee nummers live spelen. Dat waren uiteindelijk twee shows van een half uur, de andere in de Little Devil.’’
Ruben: ‘’Haha, dat was wel een beetje lastig, omdat de nummers op Wederkeer 13+ minuten per stuk zijn. De nieuwe songs liggen meer rond de 7 à 8 minuten. Dus met drie nummers zit de liveset gauw vol.’’

Verval op Doomstad #4, foto Lisa Terry

De cello’s zijn ook weer aanwezig, en een stuk meer geïntegreerd in het geheel. Tevens heeft Beeldenstorm een vollere, rauwere sound. Wat maakt dat jullie daar de focus op legden?
Wessel: ‘’Betreft de cello: dat is een instrument waar Ruben nog niet zo lang op speelt, maar momenteel al wel les in krijgt.’’
Ruben: ‘’Ik was in 2014 al bezig met cello spelen, maar ik krijg nu sinds 3,5 jaar les van een zeer getalenteerd conservatoriumstudent (Gied van Oorschot, die bijvoorbeeld ook de cello op Weltschmerz’ Illustra Nos heeft verzorgd). Sindsdien ben ik elke dag serieus gaan spelen. Zeker iets waar we ons in de toekomst nog meer op gaan focussen, want het is een gaaf instrument dat je niet vaak tegenkomt bij black metal en aanverwanten.’’
Wessel: ‘’Op Wederkeer zat de cello er nog vooral tussendoor, tijdens intermezzo’s en intro’s. Bij deze nieuwe plaat is die al meer onderdeel van de muziek. Maar in het vervolg willen we de cello een nog meer prominente plaats geven in het schrijfproces. Ik hoop dat we bij de volgende plaat wat meer rust kunnen nemen, met wat meer tijd en ruimte voor de cello.’’

Jullie hebben veel projecten en bands lopen. Hoe bepalen jullie welk materiaal geschikt is voor Verval?
Ruben: ‘’We schrijven in principe alles specifiek voor Verval, en werken het materiaal goed uit voordat wij gaan opnemen. Aanvankelijk hadden we nog materiaal over van onze tijd bij White Oak, maar we wilden al gauw focussen op nieuwe nummers. Voor Wederkeer en Beeldenstorm heb ik vooral materiaal aangeleverd, waarna ik dat met Wessel verder heb uitgewerkt. Vervolgens krijgt hij de vrijheid aanpassingen te maken en de drums gedetailleerd uit te werken. We zijn in het vervolg wel meer van plan om samen nummers te gaan maken.’’

Hebben jullie in deze coronatijden dan ook meer tijd over voor het schrijven?
Ruben: ‘’We zijn toevallig op het moment van spreken aan het schrijven voor de nieuwe plaat, ter plekke in Catacomben Studio’s. Daarnaast hebben Wessel en ik inderdaad veel geschreven de afgelopen maanden, voor verschillende projecten.’’

Beeldenstorm artwork door Joost Vervoort

De artwork voor Wederkeer was van Jeff Grimal (o.a. bekend van The Great Old Ones). Ditmaal hebben jullie artwork van Joost Vervoort gebruikt, tevens frontman van Terzij de Horde. Deze lijkt qua stijl in het verlengde te liggen van het vorige album. Lieten jullie Joost helemaal zijn gang gaan of delen jullie ideeën over de artwork?
Wessel: ‘’Met Wederkeer waren we heel enthousiast over Jeff, ook vanwege zijn werk als gitarist met The Great Old Ones, een hele vette post-blackmetalband. Zowel Joost als Jeff hebben een hardheid in hun werk, best wel ruw en met veel verf, heel expressief. Ruben en ik houden van authenticiteit, het is dan ook heel fijn om met iemand te werken die dat ook zo doet met zijn kunst. Een voordeel: met Jeff moesten we een schilderij laten overvliegen, en Joost kwam gewoon op de fiets langs.’’
Ruben: ‘’Zowel Jeff als Joost hebben uiteraard ook vooraf het materiaal gehoord, en hebben geschilderd met de muziek in het achterhoofd. Hiermee bereik je meer integratie tussen schilderwerk en muziek.’’

De eerste single Een leven tussen één en nul gaat over de relatie van de mens met technologie. Is dat ook een doorlopend thema van Beeldenstorm?
Ruben: ‘’Bij Wederkeer schreven wij over de relatie van de mens met de natuur, en de dominante rol die de mens speelt in het vernietigen van onze leefomgeving en uiteindelijk onszelf. De tweede track op die plaat heet dan ook Vervreemding; over het ontkoppeld raken van de eigen natuur. Op Beeldenstorm bouwen we verder op dit idee, maar dan gericht op vervreemding binnen het stedelijke leven. Wij leven met zijn allen dicht op elkaar en presteren het toch om in essentie steeds minder met elkaar en onze natuur verbonden te zijn.’’

Is er met deze EP ook de wens om vaker als Verval te spelen?
Ruben: ‘’Voor nu houden we het even op een studioproject, en kijken we later welke kant we ermee op willen. Met bijvoorbeeld Wesenwille leg ik liever de focus op intense liveshows, daar leent de muziek zich goed voor. En Wessel heeft dat bijvoorbeeld goed voor mekaar met Laster.’’
Wessel: ‘’We zijn voor Verval ook niet heel veel bezig met hoe dingen live overkomen. Het is dat we met bijvoorbeeld met Doomstad dat aanbod kregen, maar in de eerste instantie was het niet echt de bedoeling om deze nummers live te spelen.’’

Beeldenstorm komt via eigen beheer uit op cd en op cassette via het Canadese label Tour de Garde. Zijn er plannen voor een vinylvariant?
Ruben: ‘’We zeggen geen nee tegen een vinyl, maar binnen ons eigen budget is een cd als format het beste, en dus een cassette via Tour de Garde. Maar wie weet in de toekomst.’’
Wessel: ‘’Het is ook niet de gemakkelijkste tijd om een label uit te zoeken, vooral ook met het gebrek aan concerten de komende tijd, want daarmee promoot je toch wel je plaat. Daarom doen we het gewoon in eigen beheer, dan houden we het zelf in de hand.’’

Beeldenstorm is vandaag op 24 juli uitgebracht en verkrijgbaar op cd via Bandcamp evenals op cassette via het Canadese label Tour de Garde. Alle muziek is opgenomen, gemixt en gemastered in Catacomben Studio’s. 



Deel dit artikel