Aangezien ik me ten doel had gesteld bands uit elk land ter wereld te interviewen, heb ik me in sommige gevallen natuurlijk een dilemma op de hals gehaald. Hongkong is in sommige gevallen een apart land en in andere niet. Toch is het een regio met een aparte identiteit en een andere geschiedenis. Het voert een andere vlag en is de thuishaven van veel creatieve, interessante bands die in hun kunst een evenwicht vinden tussen het westen en het oosten. XieJia (卸甲) is één van die bands.
Tekst: Guido Segers
XieJia bestaat al heel lang en heeft vele incarnaties doorgemaakt. Hun stijl veranderde, hun namen en bezettingen ook. Zelfs nu, met afstand, blijft de band bestaan. Het onderwerp van hun thuisland is ingewikkeld, maar hun passie voor muziek niet. Met dank aan Michael Leung, voor het beantwoorden van mijn vragen.
Hoe gaat het met XieJia?
“Ik ben Michael Leung, de gitarist van XieJia. We nemen nu een nieuwe single op, die eind 2022 tot begin 2023 zal worden uitgebracht. Om de een of andere reden wonen onze leden nu echter in twee verschillende landen en zullen we de komende jaren geen live optredens doen.”
Hoe is de band gestart, en kun je iets vertellen over de connectie met de vorige bands Orthon en Dark Vampire? Waarom is de naam veranderd?
“Dark Vampire werd opgericht in 2002 en ging in 2006 uit elkaar. Enkele bandleden reorganiseerden de band en veranderden de naam in Orthon vanwege de verandering in de muziekstijl. Daarna werd Orthon ontbonden in 2012, en XieJia werd gevormd door enkele leden van Orthon. De muziekstijl werd duidelijk veranderd van symfonische black metal naar extreme black metal als we de muziekstijl van Orthon en de vroege XieJia vergelijken. Ik denk echter dat XieJia een speciaal geval is dat, ook al zijn de bezetting en de muziekstijl duidelijk veranderd, we de naam van onze band niet hebben veranderd. De meeste nieuwe leden stemden ermee in om XieJia te gebruiken als bandnaam gedurende dit decennium, dus bleven we deze naam gebruiken om onze band te vertegenwoordigen.”
Zoals ik begrijp, hebben jullie nogal wat veranderingen in de line-up meegemaakt; hoe heeft dat jullie geluid beïnvloed?
“Onze line-up is regelmatig veranderd tot 2020. Het heeft een aantal belangrijke veranderingen in onze muziek veroorzaakt. In het begin is onze muziek sterk geïnspireerd door sommige traditionele black metal en death metal bands zoals Dimmu Borgir, Fleshgod Apocalypse en CHTHONIC enz. Door de verandering in onze bezetting is onze muziek meer gediversifieerd geworden. We zijn nu geïnspireerd door sommige metalcore en moderne metal bands zoals Trivium, Periphery, DEVILOOF etc.”
Jullie laatste release was Orders of the King uit 2016. Wat kunnen jullie vertellen over de thema’s en verhalen die jullie via jullie muziek op deze plaat vertellen?
“Het centrale thema van Orders of the King gaat vooral over enkele traditionele verhalen en histories over oorlogen in het Oosten. We hopen dat ons publiek via onze muziek meer te weten komt over ons thuisland.
Hoe verloopt jullie schrijf- en opnameproces als band?
“We jammen meestal in de oefenruimte en nemen de demo’s thuis op. Daarna passen we de demo’s aan, nemen ze opnieuw op en sturen de tracks naar geluidstechnici voor mixen en masteren.”
Jullie hebben dit jaar wat nieuwe muziek uitgebracht; welke richting gaan jullie met XieJia op?
“Zoals ik al zei, is onze muziekstijl sterk veranderd en moderner en gevarieerder geworden door de verandering van onze line-up. Beide nummers die we dit jaar hebben uitgebracht laten dat duidelijk horen, vooral ons nieuwste nummer, Mourning The Apocalypse. Dit nummer bevat een metalcore-achtige breakdown, orkestrale, en duidelijke refreinen die we nooit eerder hebben geprobeerd. Ik hoop dat dit ons publiek een fris gevoel geeft bij onze muziek.”
Ik wilde jullie vragen naar het thema van de Chinese folklore. Kunt u iets zeggen over hoe uw oorsprong in Hongkong daar expliciet ruimte vindt?
“Dit is een moeilijke vraag. Door sommige historische factoren zijn we het er soms over eens dat we deel uitmaken van de Chinese folklore en soms denken we dat we een beetje anders zijn of zelfs een buitenbeentje van het traditionele idee van ‘Chinese folklore’. Dat is de reden waarom sommige van onze vroege muziek een sterke band had met het thema van de Chinese folklore en onze nieuwste muziek niet. Onze nieuwste muziek richt zich vooral op enkele meer algemene ideeën over de mens, zoals hebzucht, verraad en oorlogen enz. omdat we ons niet alleen willen richten op het thema van de Chinese folklore. We willen laten zien dat we een breder en meer internationaal begrip hebben van onze wereld. Dergelijke ideeën zijn echter nog steeds sterk verbonden met het idee van sommige traditionele verhalen en geschiedenissen in het Oosten of de ‘Chinese folklore’.”
Hoe verhoudt de Hongkong metal scene zich volgens jou tot die van het Chinese vasteland? Voel je je een Hongkong band of een Chinese band?
“Vanuit mijn standpunt gezien, denk ik niet echt dat Hongkong metal muzikaal gerelateerd is aan het Chinese vasteland. De meeste Hongkong metal muziek gaat over Hongkong of de wereld. Het toont aan dat de Hongkong metal muzikanten geven om ons thuisland Hongkong (om historische redenen zijn er enkele verschillen tussen Hongkong en het Chinese vasteland) of de hele wereld. Ik denk niet dat wij een Hongkong band of een Chinese band zijn, want ik denk niet dat het gepast is om bands te onderscheiden naar hun geografisch gebied. Wat ik wil zeggen is dat we een black metal band zijn op de planeet Aarde en dat we muzikanten en publiek over de hele wereld waarderen.”
Kun je iets zeggen over de scene in Hongkong? Hoe is het begonnen? Welke bands zijn echt de moeite waard om te checken?
“Volgens mij wordt de scene in Hongkong steeds beter (als we het vergelijken met de afgelopen 20 jaar). Maar ik denk dat het een wereldwijde trend is door de groei van het internet. We kunnen onze muziek tegenwoordig gemakkelijk delen op het internet. Ook zijn er veel nieuwe muzikanten in Hongkong die veel moeite doen voor hun werk. Helaas, als gevolg van de strenge beperkingen op live optredens (vanwege Covid-19) door de regering van Hongkong, heeft de live muziek industrie het moeilijk, en veel live huizen zijn gesloten. Dit heeft de onafhankelijke muziekscene in Hongkong sterk beïnvloed. Wat betreft bands om te checken… Er zijn er nogal wat; hier zijn enkele persoonlijke suggesties: De oude metal Gainorva Jason kui (een solo gitaarartiest), Meowmeow, Mourning, Thy Truth, NiLiu, Relinquish, Soul of Ears, en Uchu Yurei.”
Gebruiken jullie traditionele instrumenten in jullie muziek? Uit sommige van jullie video’s blijkt van wel.
“Ja, we hebben geprobeerd om een traditioneel oosters instrument, genaamd Zither, te gebruiken in een van onze nummers Kings of Hell. Ook zullen we proberen om meer traditionele Japanse instrumenten te gebruiken in onze komende nummers.”
Ik ben gefascineerd door de looks van de band in ‘corpse paint’ in eerdere dagen, omdat het niet de typische black metal look is. Kun je iets zeggen over de esthetiek van XieJia?
“We verwezen naar de outlook van sommige black metal bands in de beginjaren. Echter, door de beoogde verandering van onze muziekstijl, hebben we de traditionele black metal look losgelaten en zijn we casual gekleed tijdens optredens.”
Wat zijn jullie toekomstplannen? Wanneer kunnen we een nieuwe release verwachten?
“Zoals ik al zei, zijn we een nieuwe single aan het opnemen die gaat over een beroemde Japanse historische gebeurtenis, het Honnō-ji Incident. De voortgang van de opname is bijna ten einde, en we zijn enthousiast om dit nummer uit te brengen. We hopen dat het nummer eind 2022 tot begin 2023 kan worden uitgebracht.”
Als XieJia een soort eten was, wat zou het dan zijn en waarom?
“Ik zou zeggen dat XieJia ‘Zwitserse kippenvleugels’ is, een beroemd gerecht dat in Hongkong te vinden is. Het vertegenwoordigt sterk de culturele diversiteit in Hongkong, en drukt de westerse en oosterse cultuur uit. Zoals de ‘Swiss Chicken Wings’, weerspiegelt onze muziek de diversiteit van culturen zoals het Oosten, Japans (de instrumenten en de mythe, het verhaal en de geschiedenis inspireerden het thema van onze muziek) en continentaal Europa (de oorsprong van black metal) enz.”
Nog geen reacties!
Er zijn nog geen reacties geplaatst.