Wesenwille, foto Chantik Photography

III: The Great Light Above

De Nederlandse black metalsceneis andere koek, dat hebben we de afgelopen jaren wel kunnen ontdekken. Een ware broeikas van bands, veel met een geluid dat traditie en conventie opzij schuift voor iets onvoorspelbaars. En een handvol van die bands zie je aanstaande zondag Doomstad XL onveilig maken. Waaronder Terzij de Horde, Laster, Verwoed en Tilburge doomers Ggu:ll. Maar ook Wesenwille, een Utrechtse band uit de koker van Ruben Schmidt (o.a. Verval, Apotelesma en Sea of Trees), die met III: The Great Light Above een overdonderend derde hoofdstuk aflevert. En vlak voordat het zover is dat Wesenwille die geluidsmuur uitstort over Pandora, spreken we Ruben Schmidt over III: The Great Light Above, de staat van de Nederlandse black metal scene en het genot van songs schrijven.

Tekst: Merijn Siben

Bij het beluisteren van III: The Great Light Above, en eigenlijk ook II: A Material God (gerekend tot een van onze favoriete Nederlandse platen van 2021), valt het toch maar meteen op dat dit niet de alledaagse huis-tuin-en-keuken black is. Wesenwille laat de zwartmetalen fundering trillen, door het geheel in een continu onderhoudende vorm te gieten. Oftewel: muziek die net zo goed een brutale aanslag op je zintuigen is als een gelaagde, haast subtiele luisterervaring. Een goede toevoeging aan een al heerlijk gevarieerde line-up op Doomstad in ieder geval. En met The Great Light Above dus een plaat die amper twee jaar na A Material God uit is.

Dag Ruben! De nieuwe plaat III: The Great Light Above, is nu net twee maanden uit. Al wat goede reacties gehad?
”Hele positieve moet ik zeggen! Ik krijg een hoop goede reviews binnen ondanks dat het qua sound toch een ander album is met een andere producer. Ik heb het idee dat mensen het echter in lijn met de vorige platen zien. Ik ben er in ieder geval erg blij mee, dus ik wil de stijgende lijn zeker aanhouden.”

Wesenwille, foto Chantik Photography

De vorige platen zijn nog door JB van der Wal gedaan. Dit keer een andere producer, maar wel eerst zelf op genomen. Hoe ging dat in zijn werk?
”Ik heb inderdaad bijna alles in eigen beheer opgenomen, behalve de drums. Het mixen en masteren is dan weer door Stephen Lockhart gedaan, van Emmissary Studios. Eerste keer dat we samenwerkten, maar is erg bevallen.”

De drums dus ergens anders. Wie hebben jullie daarvoor ingeschakeld?
”Die hebben we gedaan in een mooie plek naast dB’s, Studio Moskou met Sylvia Vermeulen. Zij heeft daar de drums opgenomen, een erg mooie ruimtelijke akoestiek voor drums. Ze wist op een natuurlijke manier drums ruimtelijker te laten klinken, vooral ook in de langzamere stukken. Erg leuk om daarmee te experimenteren. Ze heeft al wat ervaring met metal, maar het is niet haar hoofdding. Maar omdat ik al een keer in Studio Moskou had opgenomen, destijds met Monuments in 2012 (nu: Apotolesma), wilde ik er altijd al eens een keer terug. Onze spullen bevinden zich natuurlijk gewoon in dB’s, dus we hoefden onze drumkit maar maar tien meter te verslepen en hij stond op de juiste plek.”

En dus een eerste keer met Stephen Lockhart, is die samenwerking voor herhaling vatbaar?
”Zou zeker kunnen! Ligt er even aan hoe de volgende plaat zich ontwikkeld natuurlijk, ik ben altijd bezig met schrijven en ideeën uitwerken. Ik kan pas echt nadenken over een producer als ik een album bijna af heb. Stephen is echt een black metal producent, dat hoor je ook aan die plaat. Hij maakt het niet te lo-fi, maar tegelijkertijd het ook niet de meest gelikte productie die er bestaat. Stel dat het nieuwe materiaal meer death metal invloeden krijgt, zou het best eens kunnen zijn dat het een andere producer wordt. De samenwerking was zonder meer erg fijn sowieso!”

III: The Great Light Above is nog niet eens twee jaar na II: A Material God uitgekomen. Terwijl je daarnaast natuurlijk ook actief bent in andere bands. Hoe is dat zo gekomen?
”We besloten met Wesenwille lekker verder te gaan toen we erg enthousiast waren over die eerste plaat. Die stijgende lijn hield aan na Material God. We schreven druk verder aan deze derde plaat. Dat The Great Light Above dan ook zo snel uit is, komt omdat het schrijven en opnemen van muziek toch wel is waar ik het meeste van geniet. Daar haal ik veel plezier uit, dus het blijft doorgaan.”

II: A Material God had een foto van Wall Street door Paul Strand. Samen met de titel leek het te verwijzen naar maatschappelijke thema’s van kapitalisme, materialisme en de invloed ervan op de wereld. Is dat op III: The Great Light Above ook het geval?
”Je zou bij Wesenwille kunnen zeggen dat het centrale thema de moderne mens en maatschappij is. En vooral; in het opzicht van kapitalisme en materialisme. Eigenlijk die zoektocht van de mens altijd maar naar meer, of dat nu geld is of sociale status. Of kennis, dat kan ook. Dat laatste is ook deels van toepassing op deze derde plaat. III: The Great Light Above belicht de zoektocht van de mens naar kennis, door middel van wetenschap. Betreft de titel kunnen mensen er hun eigen interpretatie aan geven.  Hierbij kunnen we denken aan het verlichtende effect van de wetenschap. Groot licht dat boven je hangt, waar je altijd naar op zoek kan zijn.”

Wesenwille, foto Chantik Photography

De artwork ziet er ook heel interessant uit. Waar kijk ik naar?
”De album art is in elkaar gezet door de graphic artist Sauge Noire, en gebaseerd op een foto van H.E. Edgerton. Die originele foto is rond de jaren 50 gemaakt, toen er veel geëxperimenteerd werd met atoombommen. Dit met een speciale camera met een hele korte sluitertijd. Een rapatronic camera, die in dit geval de eerste milliseconde van een atoombom ontploffing in beeld brengt. Zeker aan te raden eens op te zoeken, heel intrigerend! Heel veel dingen die uitgevonden worden, worden met een bepaalde intentie gedaan, maar wat voor gevolgen die in de toekomst hebben is door niemand goed te voorspellen.”

Inmiddels zijn er alweer enkele shows achter de rug. Nog wat hoogtepunten meegemaakt?
”Ik zou zeggen Samhain in Hasselt België vorige maand, dat was heel erg cool. We konden maar een half uurtje spelen, maar we hebben nog nooit zoveel goede reacties op een show gehad! Geweldige line-up ook met o.a. Triptykon en Der Weg Einer Freiheit. Maar ik hoop natuurlijk ook dat zondag Doomstad XL een hoogtepunt wordt! We stonden vorig jaar coronaproof in de Ronda tijdens Walk the Line, dit zal een hele andere ervaring zijn.”

Het is behalve Tilburgse doomhelden Ggu:ll ook nog eens bijna een volledig Utrechtse black metal fuif! En dat in Tivoli…
”Naast dat het natuurlijk behoorlijk vet is om in Tivoli te staan, wordt het ook een groot feest met de andere bands. Het zijn allemaal goede vrienden. Een leuke combinatie van bands. Het is heel leuk dat zij er in de black metal hoek allemaal een eigen draai aangeven. Dat is vrij aanwezig in Nederland, en heel mooi om te zien dat iedereen iets anders op tafel legt! Black metal is een wat conservatief genre vaak, maar in Nederland, als je kijkt naar de bands die ik ken, ligt het allemaal zo ver uit elkaar. Dat wordt een hele interessante avond!”

Nog wat andere dingen op de planning voor 2023?
‘’Michiel van der Werf, oud-bassist van Wesenwille, heeft een nieuw soloproject genaamd Sterveling. Ik speel live mee in dB’s in maart. Dat gaat heel cool worden, want diezelfde avond speel ik ook mee met FREJA, de band van Wessel Damiaen (o.a. Laster, Catacomben Studios) en Carmen Raats (o.a. Witte Wieven, Scarlet Stories). Wesenwille is nog bezig met nieuwe shows, wordt aan gewerkt. En met diezelfde Wessel ook bezig aan het tweede album van Verval. Maar eerst genieten op Doomstad XL!’’ 

Wesenwille is a.s. zondag 18 december te zien op Doomstad XL te Pandora in TivoliVredenburg, samen met Terzij de Horde, Laster, Ggu:ll en Verwoed, tickets zijn 23,85eu en scoor je via deze link of via het FB-event. II: The Great Light Above is op 21 oktober 2022 uitgekomen via Les Acteurs de l’Hombre, en verkrijgbaar in diverse formats. 



Deel dit artikel