Primaeval

Metal is als onkruid en het duikt soms op op plaatsen waar je het normaal niet zou verwachten. Een van die plaatsen is Pakistan. Niet de eerste locatie waar je aan denkt, als je heavy metal muziek hoort, toch? Laat staan de vaak blasfemische, maar altijd rebelse black metal. Primaeval is de band die daar verandering in brengt. Met diepe wortels en een complexe reeks invloeden, biedt hun geluid iets nieuws en fris, maar is ook een uiting van een band die meerdere stereotypen doorbreekt die je van hun land van herkomst zou kunnen hebben. Metal is vaak een door mannen gedomineerd genre geweest, en om een band uit Pakistan te hebben met een dame op zang is baanbrekend. En zoals de band zelf toegeeft, de scene behandelt vrouwen niet goed, maar hier zijn ze dan. Ze maken de weg vrij voor verandering. Maak kennis met Primaeval, want Farhan Rathore is zo vriendelijk om mijn vragen te beantwoorden en meer te vertellen over zijn band, de metalscene in Pakistan en meer.

Tekst: Guido Segers

Hoe gaat het met Primaeval?
“Primaeval doet het vrij goed, hoewel we als individu en als band ook voor heel wat uitdagingen staan, zoals een gebrek aan exposure voor heavy metal en een gebrek aan aanvaarding door de maatschappij voor onze extreme muziekstijl.”

Hoe hebben jullie elkaar ontmoet en wat waren jullie individuele inspiratiebronnen om extreme muziek te gaan maken?
“Ik was  al meer dan twaalf jaar actief bezig met heavy metal muziek en ik besprak met mijn oude vrienden (Rumi en Athar) het idee om een band te vormen die alle kanten van heavy metal kan laten horen. En zo een uniek geluid te creëren. Later vonden we zangeres Byzma en we hielden van haar vocalen. We hebben allemaal dezelfde muzikale inspiratiebronnen, meestal old school maar ook de moderne metal sounds. De bands waar we allemaal van houden zijn Katatonia, Electric Wizard, Burzum, Candlemass, Opeth, Empyrium, Draconian, Gojira, Black Sabbath, Emperor, Celtic Frost en de lijst gaat maar door.”

Heb ik het goed gezien dat jullie in verschillende andere bands en projecten zitten? Kun je daar iets meer over zeggen?
“Ik had al twee bands voorafgaand aan dit en Athar was ook verbonden aan een band. Maar vanaf nu, hebben we geen nevenprojecten. En we zijn allemaal volledig toegewijd aan Primaeval.”

Wat voor idee zit er achter Primaeval? Wie zijn de belangrijkste inspiratiebronnen voor jullie band?
“Het idee achter Primaeval is om een geluid te brengen dat nog nooit gehoord is in ons deel van de wereld (Zuid-Azië of Azië in het algemeen). We zijn geïnspireerd door progressieve muziek, doom metal en elementen van death en black metal. We zijn eigenlijk een band die varieert van extreme geluiden tot zeer emotionele melodieën. En we willen ons eigen geluid van genre creëren als je het zo wilt zeggen.”

Ik zou graag meer willen weten over het verhaal dat jullie vertellen met jullie muziek. De naam van jullie EP is Horcrux, wat een Harry Potter verwijzing lijkt te zijn.
“Het belangrijkste idee achter onze EP was om nummers uit te brengen die ons persoonlijk na aan het hart lagen en wat van ons werk dat mensen zou laten weten waarom wij anders zijn dan de hedendaagse metal bands in onze regio. Een van de nummers genaamd Nocturne (Alternative Version) is een brok van ons volledige album. Dit album spreekt over ons individueel en collectief verdriet en mentale gezondheid gerelateerde problemen misschien op sommige punten. En over de naam van de EP, ja natuurlijk zijn we Harry Potter fans, lol. En het idee was om een naam te verzinnen die onze EP in ieder geval voor ons onsterfelijk maakt. Het is heel dicht bij ons allemaal. Dus dat is dat.”

Wat is het proces voor jullie bij het schrijven en opnemen van de plaat?
“Ons schrijf- en opnameproces is heel eenvoudig. We zijn elk weekend in de studio, van ’s avonds tot de volgende ochtend. We nemen het schrijven van onze muziek zeer religieus op, en we sluiten geen compromissen. We hebben bijna een jaar besteed aan het opnemen en schrijven van de EP. Ik schrijft de teksten terwijl Athar en Rumi altijd instrumentals maken die het geluid kunnen tekenen waar we naar op zoek zijn. Het is een constant experiment met toonladders en stemmingen. We houden ervan op deze manier. We willen opvallen.”

De band voelt full-on metal, je postte onlangs een hoesontwerp dat ook echt een donkerdere vibe had. Toch lijken jullie een probleem te hebben met Metal Archives en herkend te worden als een metalband, wat is daar aan de hand?
“Ja, we zijn strikt metal. Dat zijn we altijd geweest. Mijn vorige band staat ook in de archieven. Maar met onze laatste EP bestempelde Metal Archives als ‘Niet zo metal. En eerder een rock EP’. Wat ons beledigde omdat we niet begrijpen wat ze daarmee bedoelden. Maar we zullen geduldig zijn en het opnieuw proberen als ons volledige album uit is. Want dat zal explosief zijn. Dat kunnen we de mensen beloven. Dus vanaf nu, hebben we de jacht op Metal Archives verlaten om erkend of herkend te worden. Want onze luisteraars zijn onze bazen, en als we metal zijn voor hen, zijn we metal voor iedereen. Platforms moeten stoppen met dingen ingewikkeld te maken voor artiesten met originele muziek.” 

Er is een algemeen idee dat er niet veel metal wordt gemaakt in jouw deel van de wereld. Pakistan lijkt echter een levendige scene te hebben. Hoe ziet die eruit en welke bands zijn echt de originators? Welke stijlen zijn gangbaar? Eigenlijk, vertel me alles.
“Goede vraag. Op dit moment is Pakistan vrij saai op heavy metal gebied. Er zijn nauwelijks vier tot zes bands die actief muziek uitbrengen. De mainstream muziek hier is meestal rap en R&B. Pop is ook een zeer populair genre in dit deel van de wereld. Mensen behandelen metal als iets slechts en er worden satanische etiketten op metal artiesten geplakt. Daardoor hebben we veel haat en misbruik te verduren gekregen. Niemand is bereid om metalbands shows te geven, of zelfs onze muziek op de markt te brengen. Hoewel Pakistan een goede geschiedenis heeft in metal in de jaren negentig en begin 2000 met bands als Dusk, Karachi Butcher clan, Dionysus, Multinational Corporations en anderen. Op dit moment is Takatak de meest opvallende band in onze lokale scene. En we proberen ook onze stempel te drukken in de metalscene. Dus laten we hopen dat de nieuwe generatie kan worden blootgesteld aan goede metalmuziek. Metal wordt behandeld als een minderwaardig muziekgenre. Hoewel dat een totaal slecht idee is om welk genre dan ook te behandelen.” 

Welke bands moeten mensen echt checken?
“Ik zou mensen aanraden om naar Dusk, Takatak en Karakoram te luisteren om een breder beeld te krijgen van hoe divers onze heavy muziek kan zijn. En je kunt ook naar ons werk luisteren, haha.” 

Kan je wat licht werpen op welke plaats metal heeft in de maatschappij als er enig censuur niveau is en waar je wel en niet over mag zingen? Even voor de context, in buurland Iran zijn metalbands vervolgd.
“Metal heeft geen respect in ons land, en er is weinig tot geen steun voor metalartiesten. Er is geen censuur op muziek, behalve op naaktheid of godslastering. Aangezien we in een land zijn dat zeer extreem is ten opzichte van religie. En nogmaals, de maatschappij behandelt metal als een bron van lawaai en een symbool van satanisme. Dus het is erg hartverscheurend voor artiesten en luisteraars. Omdat er geen shows zijn tenzij artiesten zelf de shows organiseren. Het is geen goede plaats voor metal. En ik heb gehoord over Iran en Afghanistan, het is erg triest om te zien dat muzikanten overal worden vervolgd. Kunst zou moeten worden bevorderd in plaats van te worden verstikt.” 

Byzma Aref (bron: Facebook)

Een metalband uit Pakistan is voor veel mensen een zeldzaamheid, een metalband uit Pakistan met een vrouwelijk lid nog meer. Je hebt in een ander interview gezegd dat vrouwen niet goed behandeld worden in de scene. Kan je daar dieper op ingaan en waarom dit het geval is?
“Ja, een vrouw die voor een heavy metal band werkt is hier een zeldzaamheid. En vrouwen worden over het algemeen hier en daar bestookt met beledigende en seksistische opmerkingen in dit deel van de wereld. Stel je voor dat een vrouw metalmuziek maakt op een plaats waar mannen niet veilig zijn met hun kunst. Maar gelukkig is Byzma een uitgesproken vrouw, die voor zichzelf kan opkomen. En ze heeft ons om haar te steunen. En we hopen dat ze veilig blijft voor al het misbruik dat vrouwen hier kunnen meemaken. Ze heeft zo’n mooie stem.” 

Is er iets van je afkomst dat je in je muziek verwerkt? Zoals traditionele instrumenten, muzikale thema’s, enz.
“Over het algemeen doen we dat niet. Maar in een paar van de nummers van ons volledige album zitten toonladders die gebruikt worden in onze traditionele ‘Qawwali’ muziek. Je zult van die liedjes houden. We zijn bezig om traditionele toonladders en instrumenten te gebruiken om onze geografische identiteit ook in ons geluid te laten horen.”

Wat zijn jullie toekomstplannen op dit moment?
“Het plan is om de opnames van ons volledig album af te werken en dan het volgende album te schrijven. We zijn ook op zoek om samen te werken met verschillende lokale artiesten en bands die geïnteresseerd zijn in het maken van een ander merk van heavy muziek.”

Als Primaeval een gerecht was, wat zou het dan zijn en waarom?
“Hahaha, het zou ‘BIRYANI’ zijn aangezien dit het meest geliefde eten is in onze regio. Je moet hier komen en het proberen. We zouden u graag een paar dagen ontvangen en u rondleiden…”

 



Deel dit artikel