Weet je nog dat Refused die plaat The Shape of Punk to Come dropte? Of is dat een ‘old guy’ ding… Anyway, Soul Glo past heel goed bij die omschrijving. Een injectie zwarte muziek in de punkrock met een plaat die zo bol staat van de invloeden, intertekstualiteit en beladen boodschappen dat je er eigenlijk niet met goed fatsoen omheen kan. Soul Glo is hardcore zoals het hoort, op de inhoud en niet door het heel groot op hun shirts te zetten. Bands als Zulu, Scowl, Ballista, Gel, Move en ga zo maar door (serieus, vul maar aan, iedereen zou deze bands moeten checken) laten zien dat hardcore niet dood is, en bovendien een platform biedt voor diversiteit, inclusiviteit en een podium voor de issues die er nu spelen. The new sound dus, en daar maakt Soul Glo deel van uit. De band komt uit Philadelphia, en er is duidelijk genoeg om boos op te zijn en dat laten ze horen met wrange humor en een muzikaal arsenaal waar je u tegen zegt. Oh, en live zijn ze ook vet. Diaspora Problems is nu al even uit, en op 17 september komt de band ook in onze hoofdstad langs voor een show in Melkweg. Wij mochten Pierce Jordan even aan de tand voelen daarover, zodat jij alvast even kennis kan maken.
Tekst: Guido Segers
Soul Glo staat zaterdag 17 september 2022 in Melkweg, Amsterdam – Upstairs – 20.00 uur – kaarten zijn hier te krijgen – kosten €14,40
Hé Soul Glo, hoe lang zijn jullie al bezig en hoe rolden jullie de punk en hardcore in?
“Soul Glo is begonnen in 2014. We zijn in de punk en hardcore gekomen door onze familie en vrienden.”
Vonden jullie het tweede deel van Coming to America goed? En waarom hebben jullie de naam Soul Glo gekozen, voor zover ik weet kan dat alleen maar een verwijzing kan zijn naar de eerste film?
“Ik vond het gewoon oké. Het was leuk dat ze de originele cast in ere herstelden, maar het was niet zo grappig. We hebben de naam gekozen als verwijzing naar een klassieker uit de zwarte filmgeschiedenis, maar ook om uit te leggen hoe muziek het innerlijk van een individu weergeeft.”
Wat kun je vertellen over die moddervette plaat Diaspora Problems. In jullie woorden, wat vertelt het album en hoe was het proces om dit juweeltje te maken?
“Het album vertelt over aspecten van mijn leven en emoties en hoe ze een gemeenschappelijke ervaring weerspiegelen die elke luisteraar kan aanboren. Het proces was lang, moeizaam, zweterig, en bevredigend.”
Ik hoor zoveel dingen op Diaspora Problems. Van heavy metal tot post-punk/noiserock, trap/rap en volgens mij zelfs ska. Waar komt dit allemaal vandaan? En heeft dit te maken met de uitgebreide lijst van gastmuzikanten op het album.
“Onze benadering van onze muziek is een samenwerking en een resultaat van al onze invloeden. Het komt voort uit alles wat we leuk vinden aan muziek, maar alles wat we leuk vinden is niet terug te vinden op dit album. Er is veel meer voor ons om te bieden. De gastmuzikanten zijn vrienden van de band. We bewonderen hun werk en willen ze weerspiegeld zien als een deel van het onze.”
Wat me opviel zijn de teksten en titels. Dit complete spel met haakjes, hoofdletters, enz. om lagen van betekenis toe te voegen aan elke titel, maar ook dat een nummer kan switchen van agressieve hiphop-taal naar wat gewoon poëzie is. Dus, kun je iets zeggen over je benadering van het schrijven?
“Mijn benadering van het schrijven van teksten is gebaseerd op een combinatie van mijn invloeden, waaronder Audre Lorde voor haar emotie, sentimentaliteit en analyse van beide, The Watts Prophets voor hun verweven sardonische humor en wraakzuchtige woede, en Tim Kinsella voor zijn technisch gebruik van alliteratie en consonantie. Ik ben beïnvloed door de manier waarop mensen praten in de stad waar we wonen, Philadelphia. De manier waarop ik praat in interviews en met mijn vrienden en familie is anders door de manier waarop ik ben opgevoed. Sommige mensen zijn zo, en sommige mensen zijn dat niet. Ik hou ervan om beide te laten zien in mijn schrijven, omdat we allemaal bestaan uit verschillende identiteiten die op verschillende momenten naar buiten komen om te overleven in deze wereld.”
Punk/hardcore ondergaat een enorme verschuiving, en Soul Glo is volgens mij onderdeel van die beweging, maar wat gebeurt er in de Amerikaanse punk/hardcore?
“In de Verenigde Staten is er zowel vernieuwing als veel viering en verering van vroegere stijlen uit voorbije jaren. Ik stel me voor dat we op die manier niet veel verschillen van de rest van de wereld.”
Tegen Brooklyn Vegan hadden jullie gezegd: “Ik wilde dat het album aanvoelde alsof het een zeer brede kijk op Amerikaanse muziek was, en alle beste zwarte invloeden van de Amerikaanse muziek belichtte.” Wat zou de verschuiving zijn die je graag wil zien hiermee?
“Ik zou graag meer perspectieven en soorten van persoonlijkheid vertegenwoordigd zien binnen het genre en in alle genres in het algemeen. Dat is wat de vormen vooruit stuwt.”
Er zijn specifieke verwijzingen naar zwarte artiesten op jullie album. Hoop je dat mensen bepaalde artiesten specifiek zullen oppakken?
“Ik wel. Iedereen lijkt de Cannibal Ox referenties te horen, maar niet veel mensen hebben iets gezegd over de 2Pac referenties.”
Amerika is behoorlijk verdeeld op het moment en dat is een onderdeel van jullie muziek. Wat zijn de belangrijke boodschappen die Soul Glo met de wereld wil delen?
“Hoewel ik er zeker van ben dat het al duidelijk is, is de boodschap die ik persoonlijk met de rest van de wereld wil delen dat de problemen die ons land creëert voor die van de rest van de planeet grotendeels niet worden gesteund door de meerderheid van de burgers van de Verenigde Staten. Zij geven ook geen moer om ons.”
Hoe zijn jullie op Epitaph terechtgekomen, wat is het verhaal?
“In wezen heeft Jeremy Bolm al zijn middelen naar ons uitgebreid en eigenhandig ons leven veranderd. Dit is inclusief het regelen van een ontmoeting met Epitaph, hoewel het label al op de hoogte was van ons.”
Jullie maken je op voor een Europese tournee. Wat zijn je verwachtingen? Kijken jullie uit naar een bezoek aan Nederland?
“We zijn al eens in Europa geweest, en ook al hadden we onze portie moeilijkheden, de shows waren geweldig. Nederland is in veel opzichten het tegenovergestelde van de Verenigde Staten, dus ja, weer naar hier komen zal een feest zijn.”
Wat zijn op dit moment de toekomstplannen voor Soul Glo?
“Een heleboel shows.”
Als Soul Glo een gerecht was, en geen fictief haarproduct, wat zou het dan zijn en waarom?
“Weet ik niet helemaal zeker, maar het zou waarschijnlijk erg pittig zijn.”
Luister het volledige album Diaspora Problems van Soul Glo dat ze uitbrachten op 25 maart 2022 via Epitaph Records:
Nog geen reacties!
Er zijn nog geen reacties geplaatst.