Iron Jinn, foto Louise te Poele

Iron Jinn – Iron Jinn

Uniek, onheilspellend, surrealistisch, onvoorspelbaar…het zijn slechts enkele sleutelwoorden die naar boven komen wanneer iemand het debuut van Iron Jinn opzet. Opgericht door gitarist Oeds Beydals (The Devil’s Blood, Death Alley, Molassess) vond de band aanvankelijk nog zijn oorsprong op Roadburn in 2018, destijds als Iron Chin. Dat het daar niet bij blijft, blijkt vijf jaar later. Want toen in 2020 alles stopte, trok Oeds samen met Wout Kemkens (Shaking Godspeed/De Niemanders) de oefenruimte in. Met vervolgens ook drummer Bob Hogenelst (Birth of Joy, Molassess) en bassist Gerben Bielderman (Pauw) ter aanvulling, is het resultaat een stukje psychedelische magie in Iron Jinn. Met een vers debuut via Stickman Records op zak, een thuiswedstrijd in Paradiso op vrijdag 2 juni in aantocht (tickets hier) evenals een samenwerking met Alain Johannes (Queens of the Stone Age, Them Crooked Vultures), goed moment om even stil te staan bij de afgelopen periode. NMTH ging in gesprek met Oeds.

Tekst: Merijn Siben

Oeds is een muzikant die mijn inziens inmiddels tot een van de beste gitaristen van Nederland behoort. Bands als Death Alley en The Devil’s Blood waar hij in speelde, trokken behoorlijk wat internationale aandacht naar zich toe. De Oeds die je voor je krijgt in zo’n interview, is er echter een van een rustig karakter, die vol passie en liefde praat over het muzikale proces. Nummers schrijven, produceren, maar ook muzikale risico’s nemen: het zijn allemaal dingen waar hij totale focus op legt, en het meeste plezier uit haalt. Ook live spelen behoort tot een van de dingen die het muzikantenleven waardevol maken: ‘We gaan zometeen nog even snel de repetitieruimte in, de laatste dingetjes inladen, en dan op naar Eindhoven voor Brige Guitar Festival. We hebben echt fucking veel zooi mee, maar we zijn er helemaal klaar voor!’ 

En dan ook mooi een nieuwe plaat op zak om mee te nemen. Jullie brachten Iron Jinn uit tijdens Roadburn. Hoe zijn de reacties sindsdien? 
‘Overweldigend positief tot nu toe! Hij is toch echt wel opgepikt in diverse plekken in Europa. Je ziet wel een beetje dat het voor sommigen een plaat is die wat luisterbeurten nodig heeft, om te kunnen begrijpen wat er allemaal gebeurt. Maar hoe dan ook: heel vet om dit soort reacties te krijgen!’

Iron Jinn, foto Louise te Poele

Ik kan me nog wel herinneren dat je onder de noemer Iron Chin op Roadburn 2018 stond, destijds ook al met Wout. Hoe is dat uiteindelijk Iron Jinn geworden? 
‘Dat is wel grappig gelopen eigenlijk. We weten al lang van elkaars werk af, en hebben respect voor elkaar. Ik volgde natuurlijk Shaking Godspeed ook al een tijd. Dus ik zag er altijd wel iets interessants in! Iron Chin was onderdeel van de San Diego Takeover, een soort psychrock line-up tijdens die editie. Ik ben toen gevraagd door Walter om een set te schrijven. Toen was het natuurlijk een uitgelezen kans om met Wout samen te werken. Niet lang daarna kregen we het beiden echter alweer druk. Hij met onder andere De Niemanders, en ik dan weer met Molassess. Toen we eenmaal tijd hadden zijn we meteen gaan zitten. Heel primitief, met twee gitaren. Toen ging het heel snel. We pakten het echt samen aan van: ‘laat het gebeuren, dan zien we wel waar het uitkomt!’ Dat samenwerken maakte het aanpassen van de bandnaam een logische stap.’

Is het ook muzikaal heel anders geworden dan in 2018? 
‘Valt op zich mee, qua karakter ligt het in de buurt van het oorspronkelijke concept. Maar op Iron Jinn is het veel verder geëvolueerd. We vulden het echt samen in. Ik merk het ook live. Daar brengen we het ook verder, door arrangementen aan te passen, jams te starten die een track helemaal omdraaien….dat soort dingen zijn heel gaaf!’

Was het makkelijk om op een lijn te komen? 
‘Er was in 2018 al een goede basis op Roadburn gelegd moet ik zeggen, Maar toen we eenmaal een tijdje later begonnen met jammen, hebben we dat helemaal losgelaten. Dan speelde Wout iets en was het van: ‘Okay, hoe ga ik daar op reageren?’ Dat was heel bevrijdend! We hadden geen dogmatisch idee hoe we wilden dat het klonk. En daardoor vloeiden de ideeën er makkelijker uit. Zo wordt het ook veel leuker om muziek te maken.’

Dat hoor je wel terug naar mijn mening. Niet je standaard muziek, een redelijk bizarre sound, alsof je in een soort psychose zit…
‘Ik denk dat dat ontstaan is door diverse klanken te durven toelaten. Heb het idee dat bij veel psychrock het vaak op blues gebaseerd is. Als je kiest voor een andere harmonische context, dan krijg je iets totaal anders. Dan krijg je dingen die veel dieper kunnen gaan dan vijf minuten een bluesriff spelen.’

Een groot deel van de nummers is natuurlijk ontstaan in de pandemie. Ook thematisch heeft de lockdown veel invloed gehad begrijp ik? 
‘Het was natuurlijk een hele bizarre tijd inderdaad! Het hele collectieve bewustzijn werd overgenomen door één verhaal. We konden met onze bands niets doen. Ik had net Molassess opgebouwd, in de hoop daarmee te kunnen touren. Vervolgens bevind je je in het epicentrum van de lockdown. Het is heel beklemmend, de trein zit vol met angstige mensen met gezichtsbedekking op. Het werd des te urgenter om af te reizen om aan deze plaat te werken. Je kunt in ieder geval resoneren met elkaars waarheid. Die hele sfeer kwam heel erg binnen, en er in de muziek weer uit.’

Iron Jinn op Roadburn 2023, foto Paul Verhagen

Hoe verliep het productieproces in die tijd? 
‘We konden in Arnhem de preproductie helemaal zelf doen. Dat deden we eerst nog met digitale drums, omdat vervolgens in de computer in elkaar proberen te schetsen. Erg lastig, want je moet dan ergens de dynamiek vandaan halen, waar je dat bij gewoon jammen directer voelt. De helft van de plaat was echt een editproces, bijvoorbeeld een nummer als Rage Cage. Met Sebastiaan van Bijlevelt hebben we vervolgens jet productieproces verder afgemaakt. ‘

Jullie hebben natuurlijk verschillende projecten lopen. Met de aandacht die er momenteel voor Iron Jinn is, hoe valt at te plannen? 
‘We hebben wel besloten de prioriteit aan Iron Jinn te geven. Molassess ligt helemaal stil momenteel. Wout heeft nog De Niemanders, en die zijn momenteel bezig met een nieuwe plaat. Als dat uitkomt gaat dat weer wat meer ruimte in nemen. Het is even slim plannen, dat is tot nu toe nog geen probleem geweest.’

Jullie gaan binnenkort ook een aantal shows doen met multi-instrumentalist Alain Johannes (Them Crooked Vultures, QOTSA), als band. Daar nog wat verdere plannen mee? 
‘Ik ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen! Die gast kan echt duizend instrumenten goed bespelen. Hij is geïnteresseerd wat dingen met ons te produceren. We gaan met hem samen een volledige avond invullen waarin zijn gehele oeuvre voorbij komt en ons werk. wij zijn ook zijn begeleidingsband en wellicht speelt hij ook met ons mee. Twee sets elke avond of een lange, hoe je het wilt zien. Ook wordt er gewerkt aan een Europese tour waarvan 3 shows in NL.’

Twee sets wel, lijkt me vermoeiend, vooral gezien het niet de meest makkelijke muziek is om te spelen.
‘Ja, hoe de eerste set gaat bepaalt het heel erg. Als je eerste show superslecht is en je moet er daarna nog een, en kost het je heel veel energie. Maar als je een vette show speelt, dan krijg je daar veel energie uit! Dan ben je hyped en ga je de tweede set nog losser in. Ben heel benieuwd! Ik ga twee instrumenten spelen, de ene keer gitaar, de andere keer bas. Wordt ook nog een uitdaging!’

Last Night On Earth Presents: Iron Jinn + Pauper in Paradiso

Inmiddels al wat shows achter de rug. Al wat hoogtepunten die in je opkomen? 
‘Ja, dB’s was een van de tofste shows! Dat was pas onze derde show. De muziek die we spelen is voor ons heel overweldigend, wat we allemaal tegelijk moeten doen vooral. Soms nog een slide die je moet inzetten, bedenken welke effectenpedalen je gebruikt, alles is nog nieuw. Het neemt zoveel van je headspace over, en je moet ook nog eens proberen een verbinding met je publiek te leggen. Per show klikt dat steeds meer, en het voelt echt als een overwinning als je het moment samen mee maakt. Dat viel bij dB’s heel erg goed, maar ook op Sonic Whip ervaarden we dat!’

Ook een mooie: een show in Paradiso op komst op vrijdag 2 juni volgende week! Hoe kijk je hier tegenaan? 
‘De laatste keer dat Bob en ik daar speelden, was natuurlijk met onze oude bands Death Alley en Birth of Joy, in de grote zaal. Het voelt alsof we nu weer terugkomen. Heel bijzonder! We staan daar toch weer samen, in een andere context. Met een nieuw project, in de stad waar ik woon. Ik heb daar ontzettend veel zin in! Daarna wil ik heel graag Europa in gaan. Het is best wel een weird stijltje wat we hebben, dus ik wil heel graag zien waar het landt. Voidfest spelen we bijvoorbeeld, ook een paar keer gespeeld. Supertof, klein festival, heel veel zin in.’

Jullie zitten ook bij Stickman Records trouwens. Erg tof label! 
‘Zeker! Stickman bestaat al heel lang. Rolf en Jeannette Gustavus. Ze brengen sinds jaar en dag Motorpsycho platen uit. Daar is het mee begonnen. Inmiddels werkt Nick DiSalvo van Elder ook voor hun, en hebben ze ook bands als Temple Fang, Elder en meer getekend. Hele fijne samenwerking met hen, dat sowieso!’

Hoe zijn ze in contact met jullie gekomen? 
‘Ik had een paar preproducties die ik rondstuurde. Bijvoorbeeld naar Southern Lord. Ik ken Guy Pinhas een beetje, omdat hij hier in de buurt woont. Dus ik dacht, ik stuur hem een mailtje. Hij zei: ‘ik weet precies het label voor jullie!’ Dag later belde Rolf: ‘Dit is het vetste wat ik in tijden heb gehoord! Ik heb hem al de hele dag op repeat.’ Dat was echt een eer! We kregen ook nog bericht van Motorpsycho bassist Bent Sæther, dat hij het ook ontzettend cool vond en Stickman ons zeker moest tekenen. Toen was het heel snel gefikst. Bij Stickman was het gewoon: ‘dit is te gek en dit willen we heel graag!’ Totaal niet formeel of zakelijk, hele oprechte mensen daar. Dat mis je nog weleens in zo’n business.’

Iron Jinn, het self-titled debuut van Iron Jinn is nu verkrijgbaar in diverse formats via Stickman Records en Bandcamp. De band speelt op vrijdag 2 juni in Paradiso Amsterdam, tickets voor deze show scoor je via deze link. De shows met Alain Johannes vinden plaats in september op de volgende data:

8 sept @ Hedon, Zwolle
9 sept @ Gebr de Nobel, Leiden 
10 sept @ Nieuwe Nor, Heerlen

Tevens is het debuut hieronder te streamen: 



Deel dit artikel