Op 20 november was het moment daar voor Farer: de release van Monad, het eerste wapenfeit van de Groningse band die eerst nog door het leven ging als Menhir. De naamsverandering bleek al gauw een passende keuze, want de stonerrock van weleer heeft plaatsgemaakt voor uiterst brute noise/doom van de bovenste plank! Vier lange epossen boordevol emotie en introspectie, gebracht met een loeizware gitaarsound en ritmesectie. Een plaat die na diverse luisterbeurten nog steeds meerdere lagen onthult. We spraken daarom bassist en zanger Arjan van Dalen over de totstandkoming van Farer, de release van Monad en het afgelopen jaar, dat begon met shows in Vera en op Eurosonic.
Tekst: Merijn Siben / Fotografie: Rob Sneltjes
Monad is nu enkele weken uit, hoe zijn de reacties tot nu toe?
”De reacties zijn erg goed! Vooral in de zin dat onze thematiek tot de verbeelding lijkt te spreken bij iedereen. We hebben ontzettend ons best gedaan om er een verhalend geheel van te maken. Het blijft echt bijzonders wanneer je een eigen visie uit en dat dit over lijkt de komen bij het publiek.”
Hoe voelt het om in deze spannende tijden een album uit te brengen?
”Ontladend haha! Vooral omdat we al enige tijd de release door verschillende omstandigheden voor ons uitschoven. Ik weet niet echt of ik het spannender vind dan in een normaal draaiende samenleving eigenlijk. Het is altijd wel een gek moment of zo, iets uitbrengen. Maar goed, ontladend is misschien wel het juiste woord dan. De plaat was al een tijdje af en het is ook lastig om aan iets nieuws te beginnen als het oude nog niet afgesloten is. Dat moment is nu dus, soort van.”
Hoe voelde het om de bandnaam en stijl te veranderen? Of was dit een geleidelijk proces?
”De stijlverandering ontstond eigenlijk vooral doordat we anders na gingen denken over het maakproces. We zijn eigenlijk alle drie ontzettend nieuwsgierig en daar is het experiment een logisch gevolg van. Geen fundering deze keer, maar meer een open veld. Dat is ergens ook ontzettend lastig, maar we hebben elkaar muzikaal daardoor wel uitgedaagd en daarbij beter leren kennen. We luisterden al een tijdje niet meer actief naar stonerrock, wat we als Menhir wel maakten, maar vonden juist onze gemeenschappelijke muzikale inspiraties in de uitgestrekte nummers van bijvoorbeeld Sumac of Amenra. Een logisch gevolg is de naamsverandering, want dit is het goede moment: relatief onbekende band en nog geen album uitgebracht. Farer roept wat minder duidelijke associaties op en drukt ons daardoor niet meteen een hoek in. Het resultaat is meer ruimte en meer vrijheid.”
In december deden jullie een eerste show, gevolgd door een optreden op onze showcase op Eurosonic. Hoe kijken jullie terug op deze optredens als hernieuwde band?
”Dat waren twee belangrijke shows voor ons. Een mooi meetmoment voor ons als liveband. Echt een debuut, maar we kijken er wel met een goed gevoel op terug hoor. Lijkt ergens ook alweer zo lang geleden.”
Hadden jullie pre-corona nog meer shows gepland, of lag de focus nog op de release?
”Het idee was om zoveel mogelijk te spelen zodat het publiek ons kon leren kennen, dus ja. We hadden ook al wat staan. Eigenlijk proberen zoveel mogelijk mensen mee te krijgen, met de release als ‘loon na werken’.”
Monad wordt omschreven als een ‘testament to suffering’, wat terug te horen is in de krachtige, emotionele en grimmige sound van het album. In hoeverre uit dit thema zich ook in de teksten?
”De teksten zijn zeker verhalend, maar ook wel gefragmenteerd, alsof er een harde wind staat. Sowieso is het fonetische aspect heel erg belangrijk, de klank tijdens het schreeuwen. Dit had als resultaat dat veel woorden binnen de context van het album een nieuwe connotatie hebben gekregen.”
De vier tracks zijn lang en herbergen veel spanningsopbouw. Is dit iets wat op natuurlijke wijze eruit komt, of is het veelal puzzelen om tot een lang, verhalend nummer te komen?
”Het is bij ons erg veel stapelen, herschikken en gummen. Een beginnend idee op zoveel mogelijk manieren uitwerken. We zijn gaandeweg wel het hele album als geheel gaan zien, in plaats van een verzameling van vier afzonderlijke nummers. Dit heeft er wel voor gezorgd dat we bepaalde gedeeltes wat meer de ruimte durfden te geven.”
De artwork is zeer intrigerend. Het lijkt op een abstract gevaarte dat ofwel boven de grond zweeft, of zich in de aarde dreigt te boren. Hoe is de albumcover tot stand gekomen?
”Het artwork komt van de hand van Niels Verwijk. Hij heeft hierin zoveel mogelijk de vrije hand gekregen. Niels voelt zo ontzettend goed aan wat we willen zeggen. Echt een prachtig beeld, je kan er zoveel uithalen.”
Zijn er al plannen voor een volledige tour wanneer de coronacrisis voorbij is?
”Daar durven we nog niet zo goed op vooruit te kijken. De vraag blijft natuurlijk ook wanneer we weer festivals en podia kunnen bezoeken op de manier waarop het bedoelt is. We hebben wel een te gekke liveregistratie opgenomen in de Vera te Groningen, samen met een mooie club mensen. Dat voelde vertrouwd! Verder is het is bij ons wel een beetje ‘alles of niets’. Dus we zullen niet zo snel aangepaste zitshows doen, tenzij het een hele bijzondere gelegenheid is.”
Zijn jullie alweer bezig met nieuwe muziek?
”We zijn afgelopen tijd vooral druk geweest met al het werk omtrent deze release. Ideeën zijn er wel hoor. Alleen nog niet concreet.”
Monad is verkrijgbaar op cassette, cd en digitaal. Zijn er ook plannen voor een vinylversie?
”Die gaat er wel komen. De wens is er in ieder geval. Wanneer het zover is, blijft nog even de vraag echter.”
Monad is in zijn geheel te streamen via Bandcamp en Spotify hieronder maar ook verkrijgbaar op cassette via Tartarus Records en cd via Aesthetic Death. Blijf op de hoogte van Farer via Facebook en Instagram.
Nog geen reacties!
Er zijn nog geen reacties geplaatst.