Orphaned Land in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Orphaned Land in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Aevum in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Aevum in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Op een kille zaterdagavond staat in Arnhem een stoet metalfanaten buiten voor de Willemeen. Bepakt in meerdere lagen, bevend van de kou en mompelend over een e-mail waarin stond dat de deuren al een kwartier eerder open zouden zijn. Het uitverkochte concert van de Israëlische metalband Orphaned Land kreeg van begin af aan enkele tijdsaanpassingen, zodat mensen de trein terug nog kunnen halen. Met een royaal aantal support-acts in de vorm van In Vain, Subterranean Masquerade en Aevum wordt het dan ook aardig proppen.

Tekst: Merijn Siben, fotografie: Rob Sneltjes

AEVUM
Openingsact Aevum uit Italië dendert als een achttiende-eeuwse opera over het podium. Het is symfonische metal die aanvankelijk vooral kromme tenen teweeg lijkt te brengen. Een afgezaagde concoctie in de vorm van clowneske kledij, vreemde dansdeuntjes en theatrale gebaartjes. Wanneer er zelfs een dubstep-intermezzo in wordt gegooid, werkt het flink op de lachspieren. Maar toch, wonderwel en verbazingwekkend, weet de band het aardig te verkopen. De Disney-achtige melodieën, de gekke bekken van de toetsenist en het enthousiaste duet tussen zanger en zangeres doen toch een kwartje vallen. Met hard werken weet Aevum een vermakelijke show neer te zetten. Uiteindelijk valt, met een paar liter bier achter de kiezen wellicht en zolang je hier niet allergisch voor bent, dit theatrale tafereel best te pruimen.

Aevum in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Aevum in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Subterranean Masquerade in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Subterranean Masquerade in Willemeen, foto Rob Sneltjes

SUBTERRANEAN MASQUERADE
Subterranean Masquerade herbergt niet alleen een flinke mengelmoes aan leden (uit Israël, VS en Noorwegen) maar ook een flinke mengelmoes aan stijlen. Het is muziek die bol staat van invloeden uit het Midden-Oosten, wat een kleurrijke mix veroorzaakt, maar soms wel moeilijk verteerbaar wordt. Gelukkig wordt dit opgevangen door het spelplezier van de meeste bandleden. Live vertolkt Davidavi Dolex de zuivere vocalen, in plaats van Kjetil Nordhus op de studioplaten. Hij wordt bijgestaan door Eiran Waitzman, die de grunts voor zijn rekening neemt. Het contrast tussen de twee kan bijna niet groter. Dolev danst en springt zich regelmatig een weg door het publiek, terwijl Waitzman een vermoeide indruk maakt en een geeuw bijna niet kan onderdrukken. Ook zijn grunts voegen helaas weinig toe aan de muziek. Instrumentaal biedt Subterranean Masquerade gedurende het optreden een rijk palet aan progressieve motieven. Er zijn psychedelische intermezzo’s, folkachtige deuntjes en zelfs meer uptempo metal-secties. Door teveel invloeden in elk nummer te proppen, mist het toch wat toegankelijkheid. Desondanks weet deze band de aandacht vast te houden, dankzij een enthousiaste prestatie en strak spel.

Subterranean Masquerade in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Subterranean Masquerade in Willemeen, foto Rob Sneltjes

In Vain in Willemeen, foto Rob Sneltjes

In Vain in Willemeen, foto Rob Sneltjes

IN VAIN
Zowel Aevum als Subterranean Masquerade zijn niet bestand tegen veruit de hardste band van de avond: In Vain uit Noorwegen. Ergens een vreemde eend in de bijt met hun extreme metal, maar tegelijkertijd een uiterst goede positie om de vloer aan te vegen met Willemeen. Ondanks wat geluidsproblemen brengen deze ingetogen Noren namelijk een verpletterende dosis melodieuze death metal met zich mee. Niet alleen spijkerhard en vernietigend, ook introspectief en melancholisch in de diverse meerstemmige zangpartijen en subtiele psychedelische invloeden. Elk nummer wordt uiterst beheerst, strak en groots gebracht. Of het nu gaat om de black metal-stamper October’s Monody of het meditatieve refrein van Against the Grain: de liveprestatie kan moeiteloos wedijveren met het studiomateriaal van deze brute Noren. Afsluiter Image of Time met zijn hakkende gitaarriffs, overweldigende vocalen en midtempo beukwerk zorgt ervoor dat de komst van In Vain alleen maar naar meer smaakt. Fantastisch optreden van een band die vaker langs mag komen in ons koude kikkerlandje.

In Vain in Willemeen, foto Rob Sneltjes

In Vain in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Orphaned Land in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Orphaned Land in Willemeen, foto Rob Sneltjes

ORPHANED LAND
Het originele tijdschema is inmiddels flink uitgelopen, maar toch blijft het publiek aardig aangedikt. Na drie bands met ieder een eigen sound vergeet je bijna dat de headliner nog moet komen. Het is voor Orphaned Land de eerste keer dat ze uitverkopen in Nederland en dat wordt ruimschoots gevierd. De death en doom metal van weleer laten ze al een tijdje achterwege, maar toch zijn ze prima platen blijven maken. Zo ook het nieuwe album Unsung Prophets and Dead Messiahs, dat vanavond veelvuldig ten gehore wordt gebracht. Tegenwoordig bestaat de sound van de heren uit Israël uit progressieve metal met folkinvloeden en sporadische grunts. Onder leiding van veelzijdige zanger Kobi Farhi trapt de band af met het nieuwe The Cave. All Is One vervolgt, welke op veel bijval kan rekenen.

Orphaned Land in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Orphaned Land in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Live komen de vele folkinstrumenten en orkesten weliswaar van tape, maar de kracht van deze band zit hem in het feit dat je dit gemis uiteindelijk vergeet. Dit komt vaak door het enthousiasme van de band, het charisma van Farhi en de strakheid van het spel. Toch bekruipt het gevoel dat de band betere optredens heeft bezorgd, met eveneens betere setlists. Nieuwe nummers als We Do Not Resist en Like Orpheus doen het dan wel goed, maar helaas lijkt de energie van zowel publiek als band te wisselen. Een prachtige uitvoering van Ocean Land en Sapari maken het optreden het meest memorabel en afsluiter Norra El Norra gaat er goed in, maar toch blijft het bij een prima optreden. Niets meer, niets minder. Al met al, gezien een uitverkochte show en een uitstekend nieuw album op zak, is te hopen dat Orphaned Land alleen maar groter zal worden.

Meer werk van Rob Sneltjes hieronder en via robsneltjesfotografie.nl

Orphaned Land in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Orphaned Land in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Subterranean Masquerade in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Subterranean Masquerade in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Aevum in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Aevum in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Orphaned Land in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Orphaned Land in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Aevum in Willemeen, foto Rob Sneltjes

Aevum in Willemeen, foto Rob Sneltjes

 



Deel dit artikel