Een van Nederlands meest angstaanjagende en verontrustende acts bracht vorige week een nieuw werk uit, getiteld ‘Genocidal Majesty’. Met dit album presenteert het geesteskind van Maurice ‘Mories’ de Jong alweer de zoveelste Gnaw Their Tongues uitgave sinds het begin in 2006. Bovendien wordt de langspeler iets meer dan een jaar na de release van Hymns For The Broken, Swollen And Silent uitgebracht. Daarmee mogen we de talloze projecten die de Drachtenaar er naast Gnaw Their Tongues op nahoudt niet vergeten. Denk hierbij aan de recente releases met Hagetisse, Caput Mortuum, Pyriphlegethon, Cloak of Altering, Offerbeest, De Magia Veterum en Seirom.
Door Daan Holthuis
Bijgestaan door The Body-vocalist Chip King op twee tracks, staat Genocidal Majesty weer vol onconventionele black metal bestaande uit beklemmende noise-gordijnen met industrial beats en ijskoude keelklanken. Afgelopen april waren we op Roadburn nog getuigen van een speciale, en sowieso zeldzame, liveshow. Dit maakte zoveel indruk dat we meer dan geïnteresseerd zijn om opnieuw in het pikzwarte universum te duiken met Mories als haar Schepper.
Waar Hymns For The Broken nog begint met naargeestige elektronische klanken, klapt Genocidal Majesty er direct vol op. Vanaf opener ‘Death Leaves The World’ wordt er vertrouwd furieus gekrijst en gegorgeld over hakkende machinale drums en gruizige basklanken met hier en daar een gruwelijke sample. Veel songs combineren dit met een ogenschijnlijke monotonie en intense naargeestigheid zoals op de titeltrack. Na al het geweld wordt je als luisteraar achtergelaten met een gevoel van zinloosheid door het afsluitende en toepasselijk getitelde ‘Senseless Void’. Een dynamische song die consonante synthpartijen, waar zelfs melodieën in te ontwaren zijn, afwisselt met dotten feedback, noise en andere klanken waar de rillingen van over je rug lopen. Kortom, het album is in z’n totaliteit niet heel veel anders dan eerder werk dat we kennen van Gnaw Their Tongues. Je zou echter verwachten dat de intensiteit van z’n platen afneemt, gezien het tempo waarin Mories ze uitbrengt. Niets is minder waar, want Genocidal Majesty klinkt bevlogen, vol oprechte haat en geeft je amper een vorm van houvast.
Mories bewijst met dit album nog steeds een van de belangrijkste exponenten te zijn uit de Nederlandse black metalscene. We noemden de act al eens eerder als een van de voorlopers in de zogenaamde ‘New Wave of Dutch Black Metal’ in het gelijknamige artikel. Een act die ‘al jaren z’n experimentendriften de vrije loop laat – ook met internationaal succes – eigenlijk nog voor de hang naar experiment binnen de Nederlandse black metal goed in zwang raakte’. En experimenteel is het zeker, want Gnaw Their Tongues is met deze plaat nog steeds ongeëvenaard. Op elk moment zoekt het de scheidslijn op tussen louter noise, als in ongeordende, ongecontroleerde ruis, en geordende, bewuste “muzikale” klanken. Alsof je psyche zich vastklampt aan de rand van een afgrond vol wanhoop en kwelling. Zo is Gnaw Their Tongues een meer dan geschikt vehikel voor een ontdekkingsreis naar de donkere kant van de ziel.
Genocidal Majesty is 9 februari verschenen via Consouling Sounds. Je kunt de plaat beluisteren en bestellen via Bandcamp:
Nog geen reacties!
Er zijn nog geen reacties geplaatst.