Sophia en Jannes op het strand, foto Jorie Slagmolen

FFOOSS in de studio, foto Jorie Slagmolen

Je moet wat in de lockdown, zo moesten Jannes van Kaam en Sophia de Geus gedacht. Als garagerockduo FFOOSS begonnen ze het jaar nog met een knal, dankzij shows op Eurosonic en een ep getiteld My Life As A Teenage Wanker in februari. Maar daarna viel er een grote droogte in het livecircuit. Bij de pakken neerzitten is echter geen optie voor de twee. Want naast heel wat plannen met hun andere bands Bongloard en 45ACIDBABIES, verschansten ze zich ook nog eens twee weken in Katzwijm Studio te Voorhout om daar een geheel nieuw album uit de grond te stampen. En dat te midden van een hittegolf in juli. Fotograaf Jorie Slagmolen was getuige van deze uitputtingsslag, om hem vervolgens op de gevoelige plaat vast te leggen. Een interview achteraf kon dan ook niet uitblijven, dus reizen we in de decembermaand nog even terug in de tijd middels een belletje.

Tekst: Merijn Siben / Fotografie: Jorie Slagmolen

Het is alweer enkele maanden later, begin november, als ik Jannes spreek. Hij klinkt opgewekt en enthousiast, vooral wanneer hij vertelt over afgelopen zomer. Jannes is natuurlijk bekend als frontman van woeste garagepunkers Bongloard, terwijl Sophia met 45ACIDBABIES zowel nationaal als internationaal naam aan het maken is. Maar FFOOSS is een gezamenlijk geesteskindje, die elementen van beide bands samenbrengt tot een no-nonsense garagerockfestijn. Maar vooraleer we in de avonturen van Katzwijm duiken, blikken we eerst nog terug naar een tijd toen we de omvang van corona nog niet aan zagen komen.

FFOOSS in de studio, foto Jorie Slagmolen

Viral gaan met een huilende baby
FFOOSS ging heel even viral tijdens Eurosonic in januari. De reden? Een sticker met daarop een huilende baby, dat een maand later de cover van de ep My Life As A Teenage Wanker zou worden. ‘’We hadden een hele vette actie bedacht! We deelden aan iedereen op Eurosonic een sticker uit. Dat ging als een speer, met mensen die zich af vroegen waar het omging. Ik moest echt mijn lachen inhouden soms.’’ De desbetreffende baby is Nicky, een vriend van Sophia en Jannes, die er vandaag de dag helemaal niet meer zo uitziet. ‘’Hij is iemand die zich heel expressief kleedt en gedraagt, wat we heel vet vinden. Toen liet Sophia mij die foto zien, en dachten we: dit moet de artwork worden!’’ Vervolgens is het flink uit de hand gelopen, waarbij het duo zelfs bij 3FM mocht optreden. ‘’Huub Smit van New Kids had het gedeeld, Wende Snijders, sommige van onze vrienden. Sander Hoogendoorn kreeg ook een bak stickers in zijn handen, dus toen kwam het op 3FM.’’ Het leidde ertoe dat hun vriend Nicky de cover werd van de ep, met als achterkant een tracklist geschreven door Jannes zelf in hanenpoten.

FFOOSS in de studio, foto Jorie Slagmolen

Coronagekte
Vervolgens zagen Jannes en Sophia de shows in rook opgaan. ‘’We hadden met Bongloard en 45ACIDBABIES veel supergave shows en festivals staan! 45ACIDBABIES zelfs een UK tour, dus voor hen extra kut.’’ De lege agenda leidde al gauw tot een plan B: het Sena Performers Muziekproductiefonds. ‘’Op school kreeg ik rond die tijd les over subsidieaanvragen. Daar was ik met Bongloard ook mee bezig. Dus toen dachten we van: wat als we nu twee weken ergens in een huis of studio gaan zitten om dan een geheel nieuw album te schrijven en op te nemen?’’

Na het schrijven van een plan kreeg het duo tot hun verbazing subsidie. En kwamen ze voor de uitvoering van die ideeën al gauw bij Katzwijm Studio uit. ‘’Sophia zei let’s go! We zijn twee weken van de aardbodem verdwenen, en toen hadden we ineens een plaat! In vijf dagen schreven we zestien liedjes, om er vervolgens elf van op te nemen in de dagen erna.’’ Het was behoorlijk zwaar, gezien Jannes daarvoor al weken in de studio zat met Bongloard. ‘’Toen we dit vertelden zeiden heel veel mensen dan ook sarcastisch: ‘Nou, veel succes ermee!’ Ook Simon Akkermans met wie Bongloard in de studio zat reageerde wat sceptisch, maar bood vervolgens aan wat spullen uit te lenen. Shout-out naar Simon dus!’’

FFOOSS in de studio, foto Jorie Slagmolen

Sophia en Jannes op het strand, foto Jorie Slagmolen

Rocken tijdens een hittegolf
Katzwijm Studio ligt op steenworp afstand van het strand, wat goed uitkwam, omdat Sophia en Jannes midden in een hittegolf terecht kwamen. ‘’In de studio zelf viel het mee, maar buiten, in de keuken of op de slaapkamer was het niet te doen, veel te heet. Als je van 10 tot 3 bezig bent, zit je er dan ook wel een beetje doorheen.’’ Dit leidde af en toe dan ook tot wat verhitte momenten. ‘’Ik heb bij Sophia af en toe op de zere plek gedrukt om het net iets strakker te krijgen, wat het natuurlijk ook wel heftig maakt. We hebben veel breakdowns gehad, momenten dat we het niet meer trokken of dat het echt niet meer goed ging. Dat hoor je ook zeker terug in de plaat.’’

Het strand bood tijdens dat soort breakdowns uitkomst, geeft Jannes toe. ”Sophia zei gelukkig op momenten wel van: ‘Jannes, we moeten nu naar het strand want dit werkt niet!’ We probeerden dan ook elke dag te zwemmen. Ook in moeilijke situaties vullen we elkaar goed aan sowieso, en dat maakt zo’n intensief experiment als dit erg geslaagd.” Met geleidelijke versoepelingen van de corona maatregelen zat ontkomen aan de drukte er echter niet altijd in, waardoor ze ook een keer naar Strand Noordwijk moesten. ‘’Dat is waar Harry Mens altijd dat verschrikkelijke kutprogramma Business Class doet. En dat strand was eveneens kut, heel erg kut. Vol met stenen, veel mensen…oftewel: ga nooit naar Noordwijk!’’

Duik nemen na een lange dag, foto Jorie Slagmolen

FFOOSS in de studio, foto Jorie Slagmolen

DIY
Vrijwel alles doen Jannes en Sophia zelf. Zo is Jannes dankzij zijn studie heel erg in het opnemen en produceren gedoken. ‘’Ik vond computers altijd vervelend, dus ik heb veel met taperecorders lopen kutten. Voor My Life As A Teenage Wanker ben ik eindelijk met Logic gaan werken. En nu ik ook met het vak Audio Engineering bezig ben op de Rockacademie, ligt mijn kamer vol met apparatuur en kabels.’’ Als grote voorbeelden noemt Jannes dan ook Ty Segall en Thee Osees, artiesten die er veel albums uitpompen. Maar ook de self-titled van Bass Drum Of Death haalt hij aan. ‘’Als ik luister naar de drum en gitaarsound denk ik, dit is gewoon de shit! Het moest dan ook een dikke garageplaat worden. Catchy, maar met een productie van ‘poh, dit is vet!’’’

Alles volgens plan voor FFOOSS
Met de drukte rondom 45ACIDBABIES en Bongloard, zou je bijna denken dat FFOOSS fungeert als een zijproject. Maar Sophia en Jannes hebben alles uitgestippeld. ‘’Ik zie Bongloard en FFOOSS als gelijken. Allebei even belangrijk. We gaan sowieso hierna nog minstens twee albums maken, en weten al ongeveer hoe dat eruit gaat zien. Tja, FFOOSS is gewoon FFOOSS!’’ Dat corona het proces vertraagd is dan ook geen grote ramp voor het duo. ‘’We popelen om weer te spelen! Maar eerst nog even de puntjes op de i. Ik vind het heel gaaf dat we flink hebben doorgepakt met de plaat, die overigens Millennium Friction gaat heten. Vooral omdat het ook zo impulsief gebeurd is. Daarom ook nog een dikke shout out naar Katzwijm Studio, hands down de vetste plek om iets op te nemen of te schrijven, met een mooie gedachte erachter.”

De release datum van Millenium Friction is nog niet bekend, maar de laatste ep My Life As A Teenage Wanker is nog verkrijgbaar op blauw vinyl via White Russian Records of te streamen via Spotify. Stay tuned voor die nieuwe plaat van FFOOSS via Facebook en Instagram. Meer foto’s vanuit de studio check je hieronder: 

FFOOSS in de studio, foto Jorie Slagmolen

FFOOSS in de studio, foto Jorie Slagmolen

Even unwinden met een sigaret, foto Jorie Slagmolen

Sophia bestudeert een tomaat, foto Jorie Slagmolen

Sophia flipping the bird, foto Jorie Slagmolen

Badminton na een lange studiodag, foto Jorie Slagmolen

FFOOSS op het strand, foto Jorie Slagmolen

FFOOSS in de studio, foto Jorie Slagmolen

FFOOSS in de studio, foto Jorie Slagmolen

Sophia en Jannes aan het strand, foto Jorie Slagmolen



Deel dit artikel