voivod epHet Canadese Voivod – gevestigd in de overwegend Franstalige provincie Quebec – is al sinds de vroege jaren ´80 actief in de metalwereld. De band voorzag zich in die wereld vrij gauw van een eigen smoel door zijn unieke mix van thrash metal en prog. Een mix die verder is aangedikt met vurige, opstandige invloeden uit de punk. Beeld en geluid zijn daartoe bij Voivod altijd buitengewoon sterk op elkaar afgestemd. De songthematiek – doorregen met science fiction, virtuele realiteit en veelvuldig sombere, post-apocalyptische wereldvisies – zie je terug in de symbiose van de eigenzinnige metal en het dito artwork van Voivods platenhoezen. Drummer Michel ´Away´ Langevin is vanaf de begindagen van de band het creatieve brein achter de veelal grimmige, futuristische visuals.

Ook de sound van Voivod heeft vandaag de dag nog altijd die futuristische vibe. Wijlen gitarist Dennis ´Piggy´ D´Amour was grotendeels verantwoordelijk voor die sound. Zijn gebruik van dissonante akkoorden werd destijds in de metal als zeer bijzonder ervaren, ze klonken vrij ongewoon voor het genre. ´Buitenaards´ is wel een passend woord in de context van de muziek van Voivod. Evenzo apart waren de verrassende maatwisselingen en Piggy´s scheutige gestrooi van ´ongepaste´ mineur-akkoorden. In 2005 overleed hij aan de gevolgen van kanker.

Opvolger Daniel ´Chewy´ Mongrain heeft de traditie van afwijkend spel heel overtuigend weten te vervolgen en geeft er tevens zijn eigen draai aan. Voivods typische karaktertrekken staan daarmee gelukkig dus nog steeds garant voor de prikkelende sci-fi metal van de band. Op Post Society zijn de typeringen weer duidelijk te horen. Sterker nog, de sci-fi en post-apocalyptische gehaltes zijn mogelijk meer terug dan voorheen. Die lijn werd vooral ingezet in 2013, met het verschijnen van langspeler Target Earth. Voivod greep daarop goed terug naar hun werk uit de tweede helft van de jaren ´80 – denkend aan memorabele platen als Dimension Hatröss en Nothingface – en het meer rock georiënteerde materiaal uit de vroege jaren ´90 (Angel Rat).

Post Society is de kennismaking met nieuwbakken bassist Dominic ´Rocky´ Laroche. Hij verving Jean-Yves ´Blacky´ Thériault, bassist van het eerste uur, die Voivod na zes jaar dienst voor de tweede keer verliet. Rocky zet zich in het openende titelnummer gelijk goed op de kaart. Hij trapt de track af met een opzwepende lick. Zo komt hij op deze EP vaker langs met lekker pittig baswerk en verdere interessante loopjes. Opvallend is ook zeker zijn prettige, crunchy basgeluid. Hij heeft ermee een raakvlak met Blacky´s kenmerkend schurende bas. De Voivod-signatuur straalt rijkelijk van de EP af en is direct onmiskenbaar in de openingstrack. De zweem van punk in de opgefokte ritmiek en de regelmatig dwarse en excentrieke gitaarlijnen zijn daar. En de typerende zang van Denis ´Snake´ Bélanger erbovenop. Zijn venijnige stem plus vaak proclamerende zangpassages dikken het sfeerbeeld aan. Ze zijn treffend voor het thema van de track en het gros van de plaat: het zien te overleven in een ontaarde en afgestompte maatschappij.

Eind vorig jaar verscheen het volgende nummer Forever Mountain al op een gelimiteerde split 7´´ EP. Tezamen met Voivods labelgenoten bij Century Media, de grindcore-veteranen van Napalm Death. Dat werd ook gedaan met We Are Connected, eveneens present op Post Society. Rond dezelfde tijd bracht de formatie een gelijksoortige split uit met death metal band At The Gates (ook verbonden aan Century Media). De gelimiteerde singles waren gelanceerd in het licht van een toen plaatsvindende gezamenlijke tour. Forever Mountain kent, net als Post Society, dreigende en desolate sferen die gevat zijn in een fraaie, dynamische compositie. De band vangt de sfeer perfect in subtiele tempowisselingen. Snake laat naar het einde toe de verbetenheid wat varen door op enige momenten mooi drama in zijn zang te leggen.

De opeenvolgende nummers Fall en We Are Connected trekken de sferen eveneens door met nodige dynamiek. Beide tracks worden rond de twee minuten (mogelijk toeval) overtuigend ‘afgebroken’. Om dan een diepe tuimeling te maken, vol van vervreemding en zekere apathie. Weer duidelijk op z´n Voivodiaans; een andere wereld/maatschappij dient zich dwingend aan, er is geen ontkomen aan. Spannende partijen van Chewy – inclusief fijn ge-soleer – en een gemeen giftige Snake geven er invulling aan. Alles ondersteund door de puntige ritmetandem. En wat ronkt die bas toch lekker. Rocky bewijst zich op de laatstgenoemde twee songs andermaal als een uitstekende bandaanwinst. Met zijn aanstekelijke spel voorziet hij subtiel in sierlijke basloopjes.

Voivod besluit zijn half uur durende EP met Silver Machine, een cover van de seventies psych-rockers Hawkwind. Een lichte tegenvaller, de Canadezen brengen een wat lauwe interpretatie. De benadering van deze toch instant classic is te behoudend. Je zou bij Voivod een meer eigenwijze en avontuurlijke uitvoering hebben verwacht. Hoewel de ingebrachte franje van een bas-intermezzootje en de spacy gitaar aan het eind zeker wel leuk zijn, is het voor het overige weinig bijzonder wat de band laat horen. Snake lijkt bovendien moeite te hebben met bepaalde hogere regionen in het nummer, de zangzuiverheid spant er soms om. Goed. Voivod slaat dus niet de plank volledig mis, daar heeft de band gewoon teveel kwaliteit voor in huis. Maar veel voegt het hier niet toe.

Concluderend is Post Society een overwegend prima plaat. Karakteristiek Voivod, in vele opzichten. Productietechnisch had het geheel daarentegen een meer open geluid mogen krijgen. De enerverende stukken op de plaat zouden dan mogelijk een nog grotere impact hebben. De EP is een opwarmer voor de eind 2016 uit te komen langspeler. Hopelijk zet de formatie de huidige manier van songs schrijven door, van knappe versmeltingen met oude Voivod elementen. En dan graag op die volgende plaat weer gezegend met een goed knallend geluid.

Post Society is inmiddels uit bij Century Media Records en onder andere te beluisteren via Spotify (zie beneden). Deze zomer zal de band meerdere optredens in Europa doen. Op zaterdag 13 augustus bestijgen de metal-innovatoren het podium van Into the Grave op het Oldehoofsterkerkhof in Leeuwarden.