Dead Cross in de Effenaar, foto Roy Wolters

Dead Cross in de Effenaar, foto Roy Wolters

Dalek in de Effenaar, foto Roy Wolters

Dalek in de Effenaar, foto Roy Wolters

Volle bak deze avond in de Effenaar en dat is met dit warme weer helemaal geen verrassing met een line-up om je vingers bij af te likken. Underground hiphop-formatie Dälek en niemand minder dan hardcore supergroep Dead Cross. Geen wonder dat het druk is in de grote zaal.

Tekst Guido Segers // Foto’s Roy Wolters

Toch is er een klein hoekje van de zaal afgezet met gordijnen. Een kleine smet natuurlijk, want waarom is de zaal niet gewoon vol voor deze grote namen? Ach, zolang de ogen op het podium gericht blijven is er natuurlijk niets aan de hand.

Dälek
Dälek maakte zich natuurlijk eerder al soort van legendarisch ‘in de scene’ met hun optreden op Roadburn. Niet alleen was de groep gewoon verdomd goed live, maar het was ook de eerste act van dat soort op het festival. Dan doe je toch wat bijzonders. In 2017 kwam de opvolger uit van het succesvolle Asphalt For Eden en ook Endangered Philosophies mag er zeker zijn.

Dalek in de Effenaar, foto Roy Wolters

Dalek in de Effenaar, foto Roy Wolters

Toch blijkt het met noise en drone doorspekte geluid van Dälek niet helemaal dezelfde magie te pakken in de grote zaal van de Effenaar. De kleine mc gaat verscholen achter een tweetal tafeltjes met knopjes en schuifjes om de effecten bij te sturen, maar weet ondanks zijn rock ’n roll-pose met de mic weinig mensen mee te slepen. Elektronicaheld Michael Mary gaat ondertussen achter zijn tafel vol apparatuur lekker los, maar hij lijkt de enige te zijn.

Het geluid verwatert ook een beetje in een brei van noise, die niet voor iedereen te behappen valt. Er valt dan ook snel een gat voor het podium en met de armen gekruist wacht een deel van het publiek op het einde. Jammer, want tracks als ‘Shattered’ en ‘Masked Laughter’ hebben een geheel eigen kracht, ondanks de moeilijk te ontwarren vocalen.

Dead Cross in de Effenaar, foto Roy Wolters

Dead Cross in de Effenaar, foto Roy Wolters

Dead Cross in de Effenaar, foto Roy Wolters

Dead Cross in de Effenaar, foto Roy Wolters

Dead Cross
De vraag bij Dead Cross is natuurlijk hoe lang die set gaat duren. Met een plaat van pakweg 28 minuten zal het erom spannen. De band is natuurlijk vooral bekend vanwege zanger Mike Patton (Faith No More) en drummer Dave Lombardo (ex-Slayer). Het duo werkte eerder samen in Fantômas, dus de co-op is geen complete verrassing. Mike Crain (Retox) en Justin Pearson (The Locust) lijken dan ‘hired guns’, maar niets is minder waar en dat blijkt al meteen na de start met catchy bas- en gitaarpartijen die de sound van Dead Cross echt vormgeven.

Al was het een stel jonge honden, zo raast de band door de set heen. Mr. Patton heeft niet eens de tijd voor een babbeltje tussen de nummers door en voor je het weet zit het eerste half uur erop. De muziek is knotsgek en wars van conventies, maar duidelijk met een primitief hardcore-gevoel als basis. Toch blijft dit een band talentvolle muzikanten en niet een stel gitaarmartelaars, waardoor het muzikaal complex en hectisch wordt. Leg daar het alverwoestende drumwerk van Dave Lombardo onder en het staat als een huis.

Dead Cross in de Effenaar, foto Roy Wolters

Dead Cross in de Effenaar, foto Roy Wolters

Patton piept en schreeuwt, maar mag ook lekker de acteur uithangen op het podium, zoals hij het graag doet. Daarmee krijgt hij het publiek ook zonder meer mee, maar het enthousiasme voor deze band is sowieso wel genoeg lijkt het. Tussentijds vraagt hij Dave Lombardo nog om wat Spaanstalige grappen, maar verder is het gewoon doorbeuken. Rustpuntje in de set is de Bauhaus-cover van ‘Bela Lugosi’s Dead’. Waarom? Omdat dit net een tikje minder hectisch en wild is dan het eigen werk van Dead Cross.

Na een goede drie kwartier zit het er dan weer op. Dat is ook prima, want meer heb je niet nodig van zo’n set. Toch komt de band nog even terug om ‘Reign in Blood’ van Slayer in te zetten, maar als de vocalen in moeten komen zakt het tempo ineens terug naar de groove van Faith No More’s ‘Epic’. “You want it all, but you can’t have it!”, snauwt Patton, waarna hij een snelle stopbeweging maakt over zijn keel. Dit is Dead Cross, geen gelegenheidsband. Toch nog een covertje volgt, met het snerpende, bijtende ‘Nazi Punks Fuck Off’. Klaar.

Dead Cross in de Effenaar, foto Roy Wolters

Dead Cross in de Effenaar, foto Roy Wolters

 



Deel dit artikel