Wie denkt dat het eindelijk klaar is met alle overzichten, terugblikken en jaarlijstjes, heeft het mis! Met februari in het verschiet alweer, doen we traditioneel nog het Bruut Nationaal Product jaaroverzicht! Jawel, onze maandelijkse rubriek en Spotify-lijst Bruut Nationaal Product is alweer drie jaar en 430 volgers verder! Het concept van Bruut Nationaal Product begon simpel: maandelijks maximaal 30 gloednieuwe Nederlandse tracks in een Spotify-lijst, elke opvolgende maand weer verwisseld door 30 nieuwe. Met zoveel muzikaal moois voelde het eigenlijk zonde om de tracks er maar een maand in te laten. Tijd dus om het jaaroverzicht traditiegetrouw voort te zetten, namelijk door alle in het Bruut Nationaal Product verschenen tracks van 2021 in een knoeperd van een Spotify playlist te gooien. Want als er iets duidelijk was in opnieuw een jaar omgeven door corona, is het dat we meer Nederlandse muziek dan ooit luisterden, en dat is zeker wel een lichtpuntje!

Tekst/Spotify: Merijn Siben

Diverse keren gebeurde het dat we de gebruikelijke 30 tracks per maand moesten opschalen naar 35 of 40 omdat er zoveel goed spul uitkwam, vandaar dat het leidde tot een lijst met 394 nummers. Maar daar laten we het niet bij, want ook met zoveel unieke releases exclusief uit 2021, zagen we er zeker een paar over het hoofd. Daarom als heavy bonus 20 late toevoegingen en ontdekkingen van vorig jaar met Saguaro, Gombe War, SLEKT en Beyond the Pale goed voor 414 tracks van Nederlands talent!

Nieuwe albums van Alicia Breton Ferrer, Volc Vermaledide, Cult of Aggemar en Be Subtle!
Qua albums hebben we de meeste dikke releases wel in het vizier gehad, met uitzondering van deze vier. Allereerst Alicia Breton Ferrer, ook bekend van The Sweet Release of Death en Neighbours Burning Neighbours. In samenwerking met mede-artiest Doortje Hiddema is het resultaat Headache Sorbet, een verschroeiende lockdown langspeler vol eigenzinnige, beklijvende noise. Hoor maar eens het duistere Delete! Ook deden we een late ontdekking met Volc Vermaledide, Groningse black metal met een atmosferische, psychedelische twist. Case in point: Pt. 2: Lost met zijn bijzondere synths en grootse blast passages. Voor wat instumentale metal zien we ook weer Be Subtle! terug, na eerder in 2020 al een plaat uitgebracht te hebben. The Battles, Picked is moderne metal met een proggy randje, die lekker beukt en scheurt, vooral qua gitaarwerk. Territory ontbreekt dan ook niet! Tot slot: The Cult of Aggemar, een nieuwe groove metal band uit het rustieke Dongen, die met The Awakening een debuut op zak hebben. Welcome to the Cult is dan ook een uitgelichte track in deze lijst.

Singlefeestje met Gombe War, SWELL en Saguaro
Eerder debuteerden we al de nieuwe video van SWELL, ook meteen onze eerste ontmoeting met de band. Maar eerder in 2021 dropte deze hardcore knakkers al de Dying Kiss demoversie, en laat ook direct die veelbelovende groovy sound horen. Ook deden we een late stonerontdekking met SAGUARO, een erg fraaie stonerrock band wiens single Horizons pas veel te laat op onze radar kwam. Aanrader! Qua moderne metal was het ook goed toeven. Allereerst 13 Steps, die in 2021 terug aan het front kwam met de brute metalcore beuker Baptized by Bullets. Een meer melodieuze variant komt dan weer van de bands Reaching As We Fall en Reality Spill, respectievelijk met de tracks Solitude en Left Aside. Verder nog hoor je de heavy rock van Traversus met Misplaced, de heavy emo rock van Come On Hero met Declaration en de van alles wat indierock van het Utrechtse Impulsix met Waste of Sugar. Tot slot kwam bijna elke single van de dark/gothic metalband After Taste in ons Bruut Nationaal Product, maar toch zagen we desondanks Seeder over het hoofd, te horen in de lijst, of te zien in deze fraaie video:

EP’s in je face met Gombe War, SLEKT, Designer Violence en Eternalice
Van Avondcock tot The Covids: geen gebrek aan punkbands met de gevolgen van de pandemie als thema. Zo ook met SLEKT, die met hun EP een boze ode aan de avondklok brengt. De Avondklok is gewoonweg punk met een goede energietoevoer, waarvan je Binjury nu ontdekt in de lijst. Ook niet mis: Gombe War, een helaas gestopte band die met Blood Is for Us een heerlijk smerige zwanenzang hebben gemaakt. Maak dus alsnog kennis met deze vettige sludgemeisters middels het brute Darkness and the Ghost. Zo vaak komen we geen industrial meer tegen in ons kikkerlandje, maar Designer Violence krijgt het voor elkaar om een late 80’s sound in een EP te verwikkelen. Maar vanuit die gelegde basis maakt de band met Televised State Lies een prachtige staaltje futuristische feministische electropunk, zo ook in de track Not Dead Yet. Tot slot: Eternalice, een melodieuze metalband die aan de vooravond staan van nieuw werk, maar in 2021 nog de EP Disconnected uitbracht. Choice cut is Winter, een midtempo track met haast My Dying Bride-achtige vibes. Aanradertje!

Deaththrash op je harses met Beyond the Pale en Necrotesque
Even op volle energie eindigen doen we met een tweetal Nederthrash knallers! Allereerst Beyond the Pale rechtstreeks uit Utrecht, die met Storm en Drift zowaar Nederlandstalige thrash maakt! Met als hoofdmoot messcherpe riffs zoals het hoort. Net als Necrotesque overigens, wiens gitaarsound zelfs nog smeriger is dan eerdergenoemde bands. Rauw old school death, prachtig gevangen in het brute The Necrotic Grotesque.

Beluister nu het volledige jaaroverzicht van alle in de BNP verschenen nummers hieronder! 414 tracks van pure Nederlandse bodem, exclusief uitgebracht in 2021. Check ook onze reguliere Bruut Nationaal Product via Spotify, elke eerste vrijdag van de maand ververst met de nieuwste tracks. Zelf ook een track aan het uitbrengen in februari? Stuur een heads up naar merijn@nmth.nl, en wie weet staat je track in ons volgende Bruut Nationaal Product!