Luister nu vast het hele album Berdreyminn van Sólstafir op NMTH:

Sólstafir heeft vanaf de eerste keer dat ik ze live heb gezien, in 013 tijdens Paganfest 2011, diepe indruk op mij gemaakt. Zowel live als op cd weten zij hun unieke en originele sound tot in detail uit te werken; wat resulteert in telkens weer kippenvel en ontroering. Ik was dan ook erg enthousiast dat de IJslanders met nieuw werk kwamen, en benieuwd of ze hun bekende geluid vast weten te houden.

Sólstafir - BerdreyminnDoor Tamara Scholten

Het nieuwe album ‘Berdreyminn’ excelleert dan ook duidelijk in de techniek die de mannen zich zo nadrukkelijk eigen hebben weten te maken op voorgaande albums. Inmiddels heeft de band al een album of twee hun vroegere black metal-sound laten varen; en is het meer richting psychedelisch, prog en folk gegaan; toch weet ze nog steeds haar black-metal-roots aan te slaan op dit album.

Gelijk bij het eerste nummer ‘Silfur-Refur’ word je bij de kladden gegrepen en weet je dat je mee op avontuur wordt genomen door Sólstafir. Het tempo zit er goed in en het IJslandse gezelschap heeft gelijk die lekkere sound; die welbekende, haast psychedelische maar vooral melancholische sfeer, weer te pakken.

Nummer drie op de cd; ‘Hula’; is de persoonlijke favoriet. Het voelt mythisch vanaf de eerste klank. Het onheilspellende intro dat uitvloeit in een bijna magische weerspiegeling van de muziek van Sólstafir. Het is wat rustiger dan de andere zeven songs; en dat is een verademing tussen het gitaargeweld. Hoewel het dus wat ingetogener is, weet de groep er haar typische meeslepende geluid aan te geven. Het zorgt voor een melancholisch gevoel, waarbij de zang in het midden van het nummer het allemaal echt naar een hoogtepunt brengt. ‘Hula’ heeft dan ook vaak op repeat gestaan hier.

Na deze uitschieter mag je even bijkomen met ‘Naros’. Maar niet te lang; want waar het nummer rustig begint qua opbouw slaat de band halverwege om en gaat los. En hoe. Waar zang en gitaargeweld elkaar weten te vinden in een gigantisch bombastisch hoogtepunt; word je als luisteraar echt even goed wakker geschud. En dat is juist een welkome afwisseling na het prachtige ‘Hula’.

Toch weet Sólstafir het gehele album die mystieke en haast melancholische stemming erin te houden. Knap gedaan en passend in navolging op het vorige album Ótta; waarop de band duidelijk die sfeer probeerde neer te zetten. De nummers op deze langspeler lijken qua opbouw veel op elkaar. Een rustig instrumentaal begin; en dan een opbouw naar steviger werk. Dat zou tegen kunnen staan als de luisteraar liever wat meer afwisseling zou willen horen, maar op dit album past het helemaal in de sound en het gevoel dat we kennen van Sólstafir. Even op adem komen en weer gas geven… en obouwen naar het volgende hoogtepunt.

Het laatste nummer ‘Blájfall’ valt juist daarom op. Een perfecte afsluiter, het lijkt erop alsof daar alles van de hele fijne plaat samen komt, en de bandleden nog één keer alle elementen van de vorige nummers samenvatten in deze song. De afsluiter begint tevens rustig, maar voelt al snel wat harder aan dan de andere songs. De laatste drie minuten zijn puur gas geven en daarom juist zo lekker. Met je ogen dicht zweef je even mee in de wereld van Sólstafir en zie je de mannen voor je dit nummer live spelen; iedere seconde perfect uitgedacht en toch dat speelse waar ze zo goed en sterk in zijn. Dat mythische en sfeervolle en toch die hardere metal-invloeden zo nu en dan. Een perfect slot voor deze geniale plaat. En hoe plotseling dat bombastische eindstuk van drie minuten begon; zo plotseling eindigt het dan ook. En ik wil een weddenschap afsluiten dat je net als ik niet weet hoe snel je het album op repeat moet zetten. Dit moet je nog een keer horen; en nog een keer.

Sólstafir heeft met Ótta een wat meer mystieke en rustiger weg ingeslagen en op dat pad zijn ze met Berdreyminn verder gegaan. Hier en daar zit er wat zwaarder werk tussen en vooral de zang neigt vaak naar die black metal-roots; maar dat is juist welkom op het verder zo melodieuze album. Een sterk staaltje werk van Sólstafir, dat van begin tot eind enorm weet te boeien.

Berdreyminn komt 26 mei uit op Season Of Mist en is via deze link vast te bestellen. Sólstafir komt in juni naar de Benelux en is donderdag 15 juni in Mezz, Breda te zien, vrijdag 16 juni op Graspop in Dessel (Be) en zaterdag 17 juni in De Helling,