Behold the Waves! Niet alleen mijn persoonlijke favoriet van Order Of The Emperors debuutalbum. Het roept exact die woorden bij me op wanneer ik het gave artwork van Faster into Flames bewonder. We hebben er even op moeten wachten, maar het tweede album van de Rotterdamse hardrockers is een feit. Acht tracks staan garant voor een heerlijke dosis good old hardrock-’n-roll. Faster than light, feeding the fire!

Door: Lodewijk Hoebens

Hard hitting drums geven het startsignaal van een nieuw Order Of The Emperor avontuur. Al snel versnellen van links en rechts Bruno en Kuper op gitaar. Fijne riffs wisselen elkaar af, aangevoerd door The Emperor en zijn zorgen. Waarom moet rockmuziek het onderspit delven op de radio’s? Waarom houden we zo vast aan legendarische bands als Thin Lizzy en Judas Priest? Onnavolgbare inspiratiebronnen, maar nieuwe bands verdienen meer aandacht.

“Once upon a time, when rock was on the radio, we used to listen in stereo.”

Alhoewel er ondertussen digitaal genoeg mogelijkheden zijn, mis ik het ontdekken van heavy bandjes op de radio of nieuw materiaal tegen komen in je lokale muziekzaak. Gelukkig denkt The Order aan die ‘vintage liefhebbers’ en brengen ze de plaat op vinyl uit. Met dat geweldige artwork dus van Bram Bruyneel. Faster into Flames heeft wel meer Belgische trekjes. Het album is opgenomen in de Gentse Yellow Tape studio. Bekend van o.a. El Guapo Stuntteam, the Glücks en ’t Hof van Commerce.

Voor enkele leden van Order Of The Emperor is het vertrouwd terrein, aangezien ze met vorige band Heavy Lord hier enkele platen hebben opgenomen. Altijd belangrijk natuurlijk, een opnamestudio waar je je op het gemak voelt. Iets dat zeker te horen is op de nieuweling. Fight My Own War start ook nu vanachter de drumkit, gitaren zoeken elkaar op en riffs nestelen zich in je hoofd. Vandaag de dag let men te veel op elkaar. Je kan beter eerst je eigen shadows en demons verslaan voor je kritiek hebt op anderen. Pas maar op dat The Order het niet merkt want ze breken je nek met hun rock!

Als je eenmaal in de baslijn zit van nieuwkomer Bart van Garderen, wees dan maar gewaarschuwd. Creators of Destruction is het toepasselijke vervolg. Met name het slot weerklinkt aangenaam en meeslepend. De vocale uitbarstingen knallen uit de speakers, terwijl gitaren regelmatig van tempo wisselen tot ze even samenkomen en het gaspedaal nog wat dieper intrappen. We zitten immers op een highway to hell met de vlam in de pan. Highway is de eerste single (en wat voor één) met een video dat perfect de vibe van de band weergeeft.

“I chose the highway, for dusty roads
A revelation from hell above.”

Vervolgens klinken de solo’s opzwepend alsof het vagevuur hen op de hielen zit. Maakt niet uit, want als ze willen knalt The Emperor of Rock er vliegensvlug door heen. Faster than Light, net als het leven. “We’re back with a blast!” Het debuut van de band viel flink in de smaak en won in 2016 ten koste van o.a. Broederliefde en The Jerry Hormone Ego Trip het Rotterdams Album van het Jaar. Een sequel liet even op zich wachten maar wat blijkt. De spirit is verre van verdwenen. Au contraire. “We’re going faster then light. Alright!”

Financial Revolution begint met een wat onheilspellende, instrumentale intro. Een gevoel dat helemaal op speelt wanneer de rest van de band zich er in vast bijt.

“Who sells hot air
Will end in the microwave of despair
Keep smoking your cigars, keep sniffing cocaine
The information revolution kicks you down the drain”

Nee, de heren hebben al die oppervlakkige mensen niet nodig. Kiezen voor je eigen toekomst. “It’s a long way to the top if you want to rock-’n-roll.” Zo veel mogelijk optreden, jezelf elke dag proberen te verbeteren en met een DIY instelling een hoop zelf regelen. Nu draaien de bandleden al wat jaren mee en spelen in meerdere bands. Bewijs dat rock gewoon in het DNA zit. Zo heeft gitarist Bruno Bakker onlangs de basgitaar bij Sepiroth voor zijn rekening genomen. Order Of The Emperor is muzikaal natuurlijk van een andere orde, maar al die invloeden stromen wel door de band heen. Dat bewijzen de heren met voorlaatste track Deathstalkers. En nee, niet alleen omdat het woordje death in de titel zit.

Het gekronkel van die twin guitars blijft je elke keer weer bij de kladden pakken. Een meer dan solide ritmesectie op de achtergrond en aan het front een stem die elke rockliefhebber weet te bereiken. Na een minuutje of drie komt de mannen wederom tot elkaar en soleren ze er tot de laatste seconden op los. Het einde van dit tweede avontuur is bijna in zicht. Net als op Behold komen ze ook deze keer met een uitsmijter. Feed the Fire gaat verder waar Financial Revolution ophield. Een wake up call van The Emperor. We willen toch niet dat dat de wereld straks in vlammen opgaat.

Gelukkig is er altijd en overal muziek om je uit de dagelijkse shit te halen. De teksten zijn best zwaar en maatschappij kritisch. De muzikale aankleding zorgt ervoor dat het eigenlijk best luchtig overkomt en de finesse straalt er van af. Perfect voor een potje headbangen of een rondje air guitar. Zondag 1 maart staat Order Of The Emperor in Baroeg voor de albumrelease met Harbour of Souls en Picture. Een lekker dagje uit op de zondag, dacht ik zo en belangrijker: support your locals.