Op vijfde langspeler Antichlist trapt Fleddy en zijn Leger des Hels weer tegen vriend en vijand. Na verhalen over Helgië en de Kerk van Melculy krijgen we drie fijne kwartiertjes aan maatschappelijk geërger vol verrassingen, hardcore humor en een heuse cliffhanger. Is Fleddy Melculy in een midlife crisis beland op deze? Welnee, want volgens hem mag je zijn teksten met een korrel zout nemen. Bovendien is er tegenwoordig ook zoveel fake. Geen nieuws? Dan verzint het World Wide Web toch wel iets… Gelukkig is de band zelf regelmatig te vinden in de media. Beide gitaristen hebben een uitgebreid interview gegevenop gitarist.nl en T-shirt van Metallica, waar het allemaal mee begon, staat op een hele mooie 16de plaats in de Kink Top 500 Distortion. Fleddy presenteert zelf op Stu Bru de Zwaarste Lijst, waar ze dit jaar plek 24 innemen. Kortom, ook veel zonneschijn in het leven van des Fleddy…

Tekst: Lodewijk Hoebens

Nieuweling Antichlist gaat alle kanten op en verbreedt de horizon van de band. Ondanks advies van de ‘manager’ duiken er steeds meer en meer hip hop invloeden op. In Korrel Zout zorgt wereldkampioen DJ Swordz voor old school beats en laat horen hoe je scratched. DJ Fleddy Melculy is al even een zijproject van de frontman dus heel vreemd voelt het niet aan. Daarnaast is hij een verdienstelijke rapper met inhoud!

48 Barz verklaart duidelijk waarom ze zo genre hoppen. Al zal er altijd wel iets te zeiken zijn. “Laat de metalpolitie maar langskomen”, aldus Fleddy. Vandaag Nog Wel is een perfect weerwoord. Wie het wat poëtischer wil moet maar eens luisteren naar Behang. “Wat ze zeggen slaat vaak op niks en is vaak niks waard” Voor het steviger werk kunnen alle haters trouwens terecht bij een ander nevenproject: Coffin Feeder.

Hip hop past prima bij de sound van Fleddy die ergens rond eind jaren ’90 en begin 2000 ligt. Fake past zo op een plaat van System of a Down terwijl Dudedeedurtwo een fijne Korn smaak bevat. Beide singles hebben overigens een hilarische videoclip. Geen Tijd voor Spijt is al wat ouder en een song voor de fans. Een throw back naar vijf jaar Fleddy Melculy en net als opener Let’s Go een ode aan de road. De fans blijven belangrijk en andersom ook zoals te horen is in het kippenvel nummer Melvin. Een traantje zwelt op en dan merk je andermaal dat Fleddy Melculy toch wel een bijzonder plekje in het metal landschap heeft ingenomen. Waarom er zo’n trouwe fanbase is.

De mannen uit Halle kunnen ook nog altijd serieus uit de hoek komen maar helaas horen we op afsluiter en cliffhanger Slavendrijver een huilende frontman. Misschien wel de grootste verrassing van Antichlist want het is niet Fleddy die zingt maar zijn broer. De bassist doet een boekje open over de band en lijkt haast Amenra uitgenodigd te hebben voor een blokje doom. Zo erg zal het allemaal niet zijn, want Antichlist is ondertussen op de eerste plek binnen gekomen in de Vlaamse Ultratop album Top 100 en het festivalseizoen is al flink van start voor de band. Heerlijke plaat weer wel!