(L) Gruesome, foto Ryan Tamm + (R) Exhumed, foto Orion Landau

Wie geen fanatiek muziekjunk is, denkt bij split waarschijnlijk aan een sinaasappelijsje, dat vroeger voor één gulden een geduchte concurrent was van de Calippo en de Chocorock. Misschien komen bij mannelijke lezers nu pijnlijke herinneringen uit diezelfde tijd boven aan Jean Claude van Damme die regelmatig met de benen wijd in een schier onmogelijke houding zakte om zijn vijand de genadeklap toe te dienen. Voor muziekliefhebbers (en dus hopelijk ook de meeste lezers van Never Mind The Hype) heeft split echter een andere, magische klank, want dan gaan de gedachten naar split singles of albums. Een fenomeen dat ontstond in de ‘do it yourself’ punk- en hardcoretijd, eind jaren zeventig, begin jaren tachtig. Het opnemen van een plaatje was duur en bands waren arm, dus deelden ze de kosten: de ene band kreeg kant A en de andere kant B. Soms alleen een singletje, maar af en toe ook een ep of een full length album. Bijzondere samenwerkingen waren het gevolg. Veel bands raakten in de vergetelheid, maar sommige ontstegen de underground status en wie nu een originele split van bijvoorbeeld Emperor en Enslaved heeft liggen, dient deze te koesteren als een familie-erfstuk.

Door Joost Schreurs

De split leek het moeilijk te krijgen met de opkomst van de cd, waardoor het onderscheid tussen kant A en kant B verdween, maar nog steeds blijken bands bereid om de handen ineen te slaan en hun muziek te bundelen op één schijfje. Ook het streamingtijdperk waarin we inmiddels zijn aanbeland, krijgt de split niet klein, getuige het werkstuk van Exhumed en Gruesome dat deze maand op de mensheid is losgelaten.

Exhumed debuteert in 1998 met het album Gore Metal, waarop een smerige mix van grindcore en death metal te horen is. Bloederige horror en met name onjuist gebruik van kettingzagen is een rode draad in de carrière van Exhumed die vervolgd met albums als Slaughtercult, All Guts, No Glory en het vorig jaar verschenen Horror. Frontman van Exhumed is Matt Harvey. In 2014 besluit hij dat het tijd is voor een muzikaal eerbetoon aan de oervaders van de death metal, Death. Harvey kiest echter niet voor de makkelijke weg door een coverband op te richten, hij wilde nieuwe muziek maken, maar wel in de stijl van het oude Death van eind jaren tachtig, begin jaren negentig. Gruesome wordt geboren en in 2015 debuteren ze met Savage Land. Een knap staaltje old school death metal, waarin de liefde voor Death duidelijk hoorbaar is, maar zonder gedateerd te klinken.  Met Harvey als frontman van beide bands ligt een samenwerking in de vorm van een split natuurlijk voor de hand, ook omdat Exhumend en Gruesome allebei bij Relapse onder contract staan.

Twisted Horror is een samentrekking van de laatste abums van Gruesome en Exhumed (Twisted Prayers en Horror). Het artwork is ook een combinatie van de desbetreffende albumhoezen, dus dat verdient niet de originaliteitsprijs, maar goed… Het gaat om de muziek dus dit zien we door de vingers. Aan Exhumed de eer om deze ep af te trappen en ze vliegen er gelijk vol in met Rot Your Brain: een furieus grindcore nummer dat begint op topsnelheid en voordat het uit de bocht dreigt te vliegen afremt met een lekkere breakdown. De kenmerkende hoge en lage grunts van Harvey en bassist Ross Sewage zijn uiteraard van de partij, dus de heren geven direct het visitekaartje af. Met Buried To Die gaan de heren in hoog tempo door op de ingeslagen weg en voor je er erg in hebt, ben je alweer aanbeland bij Dead, Deader, Deadest, want Exhumed houdt het gaspedaal diep ingedrukt. Halverwege is er een moment om naar adem te happen, maar al snel volgt een furieuze eindsprint en geeft Exhumed na drie nummers en 9 minuten en 53 seconden het estafettestokje door aan Gruesome.

Het intro van A Mind Decayed klinkt na het maniakale hogesnelheidswerk van Exhumed als een weldadig rustmoment, maar we hebben hier wel degelijk te maken met bikkelharde old school death metal. Direct vanaf de eerste riff zijn de Death-invloeden vanzelfsprekend van de partij bij Gruesome, maar ze slagen er toch weer in om het smakelijk te serveren. Gevarieerd bovendien dankzij meerdere tempowisselingen. Het gezelschap krijgt vaak kritiek, omdat het een rip off zou zijn en niet origineel klinkt. Aan de andere kant heeft de band er nooit een geheim van gemaakt waar ze de mosterd halen en keer op keer benadrukt dat ze Death willen eren door hun sound en stijl zo dicht mogelijk te benaderen.  Dus, Death rip off? Dat is precies het punt!

Gruesome heeft voor twee nummers precies zeven seconden meer nodig dan Exhumed voor drie. Led Into The Dark is ook weer zo’n typisch Gruesome nummer dat death metal founding father, Chuck Schuldiner ergens eind jaren tachtig ook geschreven had kunnen hebben. Mocht er een hiernamaals zijn, dan zal Chuck daar tevreden constateren dat zijn ‘legacy’ nog recht overeind staat, mede dankzij de inspanningen van Gruesome.

De split ep Twisted Horror van Exhumed en Gruesome wordt uitgegeven door het label Relapse en is al vanaf 5 juni 2020 digitaal te beluisteren via de bekende kanalen, maar eveneens verkrijgbaar op 10” vinyl in drie kleuren en cd. Luister en huiver: