Elephant Tree, photo by Sally Patti

Eindelijk weer eens wat anders dan coronanieuws en het is zelfs goed nieuws: het nieuwe album Habits van Elephant Tree! Het derde alweer. Vernieuwde muziek en dynamischer dan voorheen. Na een bezoek aan de grote stoner-podia zoals verschillende Desertfests en Psycho Las Vegas om naam op te bouwen, breekt het tijdperk voor dynamische zelfontwikkeling van Elephant Tree aan. Een rit die alleen al op Habits laat zien dat ze niet bang zijn hun gewoontes los te laten en nieuwe geluiden te verkennen, zonder de lekkere riffs uit het oor te verliezen.

Door Paul Lindenbergh

Wie Elephant Tree kent, denkt meteen aan bezwerende riffs met voldoende distortion. Het is een beetje een verbazende gewaarwording wanneer op Habits een meer toegankelijke sound naar voren komt. Is het pop? Oh, nee, daar zijn toch de snerpende gitaarpartijen zoals we die gewend zijn. De distortion blijft een klein beetje minder dan we gewend zijn, maar neemt gedurende het album toe tot de bekende proporties. De ervaring die de heren sinds 2013 hebben opgedaan, stelt ze in de positie om perfect te balanceren tussen een ruwere en een meer gepolijste sound.

Een rustige opbouw in Wake, om het album te starten, gaat vervolgens over in een explosieve opening in Sails, een nummer dat rijp is om uit uw plaatselijke speakers te stormen. Het is bombastisch zonder overdreven te zijn, zo draaft het nummer voort, klaar om gehoord te worden. Wanneer je halverwege het nummer Faceless de drums hoort, verwacht je bijna een circlepit te beginnen in je eigen woonkamer, bij gebrek aan concertzaal of festivalweide. Een minuut later klinkt hetzelfde nummer toch meer als Tame Impala dat een tandje bijzet. Al met al dus een dynamisch hoorspel van bombarie, galmende zang en snaren waar alle noten uitgeperst worden.

Tekst gaat door onder de video

The Fall kent, als onderbreking op het voorgaande, een sound die doet denken aan folk. Met Bird meet het viertal zich een nummer aan vol climaxen dat geknipt is voor een mooie liveshow, waarmee de trend van de eerste helft van het album weer wordt opgepakt. Ook de laatste twee nummers – samen goed voor bijna een kwartier onweerstaanbare, ronkende stoner –  weten dat onderhuidse gevoel van goede muziek los te maken. Het is dus tijd om Habits helemaal grijs te draaien.

De langspeler Habits van Elephant Tree is uitgekomen op 24 april 2020 via Holy Roar Records en is digitaal en zowel op cd als op vinyl aan te schaffen via Bandcamp (plus merchandise) en onder ander te beluisteren via Spotify: