DIGITAL_ARTWORK (1) CopperskyDrie broers en twee vrienden proberen het te maken als rockband. Een reis die inmiddels al zo’n vijf jaar duurt. De weg is niet altijd even gemakkelijk. Dit horen we duidelijk terug op If We’re Losing Everything, de tweede langspeler van het Utrechtse Coppersky. Gekleurd door thema’s als broederschap, onzekerheid, faillissement en eigen zwaktes is het een album vol melancholie en stevige rockballades. Overtuigend gebracht door de diepe stem van Erik Zwart.

Door Tim van der Steen

Met albumopener Loose Ends wordt stevig ingezet. Een uptempo track over vriendschappen die uit elkaar groeien en het schuldgevoel dat hiermee is gemoeid. Dit was de eerste single die van het album verscheen en die laat ook meteen zien waar de band voor staat. De hook die direct blijft hangen heeft een onmiskenbaar live gevoel. Stadionrock met veel echo en een rauw randje ook. Dit pakt door in The Cutting Room Floor, dat opent met een stampbeat van drummer Ray. De zware stem van Erik wordt afgewisseld door lichtere backing vocals, waarbij Coppersky klinkt als een hele hechte band. Nieuwe single Bankrupt – Backchannels is een classic rock-knaller met bluesy tekst over failliet gaan, inclusief kroeggesprekken en nachtelijke spijtbetuiging, waarbij rammelende gitaar- en bassolo’s elkaar afwisselen. Doet wat denken aan Bruce Springsteen, zo’n nummer dat je hard wil draaien in de auto.

Op tracks als Bury Anger In Sleep en Leaky Roof laat de band ook een ander geluid horen. Even de voet van het gaspedaal voor melancholische ballades in de lijn van The National, waar Coppersky ook regelmatig mee wordt vergeleken. Melancholie voert sowieso de toon op If We’re Losing Everything. Zowel in het (stem)geluid als in de teksten die regelmatig lezen als een dagboek vol overpeinzingen of een brief waarin Erik zijn gevoelens uitstort. Veelvuldig gebruik van effecten en echo maakt dat deze niet altijd even makkelijk te verstaan zijn. Een aanrader dus om ze een keer door te lezen, dan gaat de muziek meteen nog veel meer spreken.

Op Halfway komt op die manier een mooie tegenstrijdigheid naar voren. Een lichtvoetig, vrolijk gitaarmelodietje begeleidt een weemoedige tekst over een kapotte relatie:

Stayed together for the kids / Now I’m your babysitter for your partyevenings / I haven’t touched you in what seems forever / I’m a Ghost in our house.

Coppersky heeft op If We’re Losing Everything best wat te melden, en aan overtuigingskracht schort het in ieder geval niet. Het resultaat is een toegankelijke plaat vol fijne rock met een duister randje. De behandelde thema’s zijn naar eigen zeggen autobiografisch. Hierbij komen de worstelingen van een jonge band naar voren. Relaties die kapot gaan, faillissement en spelen voor lege zalen. In werkelijkheid lijkt het een stuk beter te gaan met de heren. Coppersky is opgepikt door het Duitse label Uncle M en zal de komende maanden flink touren door Nederland, België en Duitsland. Als Erik zijn teksten autobiografisch schrijft, hoop je bijna dat het niet al te goed met de band zal gaan, want hier willen we meer van horen.

Coppersky viert de albumrelease van If We’re Losing Everything morgen (vrijdag 4-3) in Tivoli de Helling, gepresenteerd door Never Mind The Hype, Uncle M en Muttis Bookings. Suburban verzorgt de distributie. Meer data onder de stream.

NMTH presents Coppersky on tour:
04.03. NL – Utrecht – De Helling (Releaseshow)
12.03. NL – Amsterdam – SugarFactory