clutch-psychic-warfareMocht je het Amerikaanse rockgezelschap Clutch nog niet zo goed kennen dan is Psychic Warfare het ideale moment om in te stappen. De heren kieperen in nog geen veertig minuten een immense bak energie over de luisteraar heen. Dit is heerlijke nieuwe muziek voor fans van bands als Foo Fighters en Volbeat, zeker als je ook wel te porren bent voor stoner, funk en blues.

Door Thomas Spiekerman

Zo is Firebirds in de zang tijdens de coupletten zelfs wat Lenny Kravitz-achtig, maar een stoomwals van een riff laat je weten dat je toch wel even naar een iets stevigere band aan het luisteren bent. In het QOTSA-achtige Sucker For The Witch is het helemaal onmogelijk stil te blijven zitten. Een nieuw anthem voor mannen die in een ongelukkig huwelijk vastgeroest zitten, lijkt hier geboren.

Erg lekker al die energie, al heeft zelfs de hardste plaat enige balans nodig. Zo koos Morbid Angel ooit voor akoestisch rustpunt Desolate Ways. Zo ver gaat Clutch niet, maar een rustpunt is terug te vinden in de prachtige opeenvolgende songs Doom Saloon (instrumentaal) en Our Lady Of Electric Light. Laatstgenoemde zou ook mooi passen in het oeuvre van de Noorse band Madrugada. Clutch-zanger Neil Fallon kan dus meer dan alleen een scheur openzetten: hij kan zelfs uitstekend zingen.

Fantastisch surfgitaarwerk volgt nog in Noble Savage, terwijl Behold The Colossus weer meer oude heavy metal is. Het ruim 7 minuten durende Son Of Virginia is een waardige afsluiter en daagt je uit om nog één keer die vuist te ballen en uit volle borst mee te schreeuwen.

Dit is nou echt een uitstekende plaat om de accu’s weer eens goed op te laden, maar dat rustige intermezzo smaakt stiekem ook naar meer. Een kant van Clutch die nog best nadrukkelijker naar voren mag komen op een volgend – hopelijk iets langer – album.

Psychic Warfare van Clutch is uit op Weathermaker Music. Clutch speelt 8 december in Paradiso, Amsterdam.