Black Rebel Motorcycle Club – Wrong CreaturesBlack Rebel Motorcycle Club is zo’n band waarvan je, als je er een tijd (zeg zo’n vijf jaar) weinig van hoort, bijna vergeet dat ze er zijn. Tot ze met een nieuw album komen, en je eraan herinnert wordt wat een goede band het eigenlijk is. Dat deden de Amerikanen al eerder met platen als Beat The Devil’s Tattoo (2010) en Specter At The Feast (2013), en nu, vijf jaar later, weer met Wrong Creatures.

Door Annemarie Degens

Want al bij opener Spook (we tellen intro DFF voor het gemak even niet mee) weet je dat Black Rebel Motorcycle Club de afgelopen vijf jaar niet stil heeft gezeten. Het openingsnummer heeft een grootse opbouw en gitaarpartijen die je meeslepen. En deze lijn houdt BRMC vervolgens alle andere tien nummers van Wrong Creatures vast. Van het stuwende King of Bones, via het super dromerige, langgerekte Haunt naar de intense, gelaagde afsluiter All Rise. Die afwisseling tussen rustpunten en heftigere nummers zoeken de Amerikanen de hele plaat door zorgvuldig op, wat van deze achtste langspeler een lekker gevarieerd album maakt dat nergens te veel of te weinig is.

Toegegeven, enorm memorabel is het geheel daardoor niet en van de twaalf nummers die Wrong Creatures telt, is er geen enkele die echt blijft hangen. Alleen het irritante, cartooneske Circus Bazooka misschien, maar dan om alle verkeerde redenen.

Een plaat als B.R.M.C., waarmee Black Rebel Motorcycle Club zichzelf zeventien jaar geleden op de kaart zette, zal de band niet snel meer evenaren en dat heeft het viertal uit San Francisco met hun nieuwste werk ook niet gedaan. Maar soms is het voldoende als een plaat gewoon goed is. Niet onvergetelijk, niet het beste werk ooit gemaakt, maar gewoon goed. En zo’n plaat is Wrong Creatures geworden.

Wrong Creatures is 12 januari uitgekomen via Vagrant Records / PIAS en onder meer te beluisteren via Spotify (hieronder). Black Rebel Motorcycle Club is begin juli te zien op Rock Werchter en later die maand op festivals in Madrid, Parijs en Lissabon, Het wachten is nog op nieuwe Nederlandse data.