Birth Of Joy Hyper FocusHyperfocus. Een toepasselijkere titel had Birth of Joy bijna niet voor haar nieuwste album kunnen kiezen. Een album van het hyperproductieve trio beluisteren doe je namelijk niet zomaar even. De band uit Amsterdam, Enschede en Leiden produceert geen plaatjes om op de achtergrond aan te zetten terwijl je op kantoor zit of wanneer je moeder op de koffie komt. Nee, voor een album van Birth Of Joy heb je tijd en aandacht nodig. Hyper focus.

Door Annemarie Degens

Dat komt omdat de zorgvuldig opgebouwde muzikale werkjes van het drietal bol staan van de stuwende gitaren, aanzwellende melodieën, repeterende teksten en uiteraard dat onmisbare orgel dat Birth of Joy nog meer haar eigen geluid geeft. Geen hap-slik-weg muziek, maar nummers vol verschillende invloeden (zelfs een blazerspartij op Poor Duffy!) waarin de spanning steeds op- en afgebouwd wordt.

Gelukkig zoekt Birth of Joy de balans tussen nummers waar erg veel in gebeurt en meer rustige songs, en zijn er daardoor ook een paar nummers op Hyper Focus die iets makkelijker te verteren zijn dan het heftige titelnummer of You Are Many. Riff Raff bijvoorbeeld, een lekker stevig rocknummer, of Forenoon, waar de band het wat rustiger aanpakt. En dan is er nog Let It Slide, een lekker rauw, energiek en uptempo sixties rock ’n roll-nummer.

Het is iets wat Birth of Joy overigens altijd goed heeft weten te doen, en dat is op Hyper Focus niet anders: die onvervalste sixties en zeventiesvibe neerzetten. Al horen we op deze nieuwe plaat ook nieuwe invloeden langskomen, van jazz, stoner en zelfs een beetje punk.

Luisterend naar Hyper Focus krijg je vooral zin om Birth of Joy live te zien, want je kunt je helemaal voorstellen hoe je je in een donkere zaal kunt verliezen in de uitgebreide producties, de spanningsboog die constant op scherp staat en de meeslepende rock ’n roll-stem van Kevin Stunnenberg. En dat komt goed uit, want na de aanstaande release van dit lekkere psychedelische rockalbum volgt uiteraard ook een tour langs de Nederlandse popzalen.

<<< Check ook het interview over Hyper Focus met toetsenist Gertjan Gutman >>>

Hyper Focus komt 16 februari uit bij Glitterhouse Records en is onder meer te beluisteren via Spotify (hieronder). Birth Of Joy presenteert de plaat diezelfde avond in Paradiso Noord – Tolhuistuin. De band gaat vervolgens op een lange Europese tournee en is 1 april op Paaspop in Schijndel te zien en 27 april op Oranjepop Festival in Nijmegen. 3 mei begint de Nederlandse clubtour en de data staan onderaan:

MAY 03: NL – Groningen, Vera
MAY 10: NL – Utrecht, Ekko
MAY 11: NL – Amersfoort, Fluor