an evening with knives serrated-frontcover-1000Het zat de jongens van An Evening With Knives niet mee in hun tocht naar de full-length. Na een succesvolle crowdfunding, inclusief tattoo-actie van Eight Stabs Tattoo. Tijdens het crowdfundfeestje in de inmiddels gesloten Crust Bar, wist drummer Ivo Jonkers een blessure op te lopen die de opnames vertraagde en de agenda van de band omgooide.

Door Guido Segers, deze recensie is eerder verschenen op Eindhoven Rock City

Gelukkig was er vervanging dankzij Joris Lindner van Komatsu, en kon een aantal shows toch plaatsvinden. Het lag echter allemaal wat stil gedurende enkele maanden. Toen de band de instrumenten weer oppakte, voelde het materiaal niet meer als voorheen en ging het roer weer om. Lang verhaal, maar nu is ie er en op 26 januari vindt de release plaats. Het album werd opgenomen met Pieter Kloos (ook bekend van Dool, Death Alley en The Devil’s Blood) en komt uit op Lighttown Fidelity en Argonauta Records. ‘Serrated’ is de titel van het langverwachte debuutalbum van de band.

Het geluid van An Evening With Knives is strakker en gestructureerder dan in hun begindagen. Hoewel de sound erg naar de heavy doom/stoner neigt, is dit geen gerammel. Het drietal produceert muziek met grote bogen, met gitaren die gillen en drums die onverstoorbaar verder butsen. Op opener ‘Come Undone’ horen we een steady geluid dankzij die bas van Peter van Grunsven, die lekker harmonieus met de gitaar meewerkt. Het is pas later in de track, dat Marco Gelissen lekker zijn snaarinstrument laat janken, maar alles op het solide fundament van de ritmesectie.

De band is van het grote gebaar, het massieve geluid dat gedijt in stadions. De basis is stevige stonerrock, maar dan van het soort dat Bon Jovi zou spelen. Op ‘Restless’ voelt de sound als een muur, een vleugje psychedelisch, trillend en rokerig, maar wel full-on. Nummers ‘Blind Man’s Guess’ en ‘Thoughts and Regrets’ stonden ook op de eerdere EP. Hoewel het geluid wat meer een flow is dan de nieuwe songs, passen beide tracks prima binnen de plaat. Het zegt veel over het geluid van An Evening With Knives, dat blijft groeien zonder plotselinge aftakkingen.

Je voelt het gewicht op een song als ‘Hysteria’, die sleept als een sludge-track en daarmee zwaar op de maag ligt. Zanger Marco Gelissen weet daar nog meer gevoel in te schreeuwen met die gouden strot. Wat een geluid zeg! Die ruimte heeft hij natuurlijk vooral dankzij de solide ondersteuning van de ritmesectie, die een massief geluid produceert. Check gewoon de intro even van ‘Fade Out’ en je voelt ‘m wel, onder in je buik. Onheilspellend, melancholisch en vooral ontzettend meeslepend, blijf je in de ban van deze plaat die de term monolitisch zeker waard is.

An Evening With Knives brengt met ‘Serrated’ een album dat gevuld is met energie en kracht, dat klinkt als heavy muziek van nu met een duidelijke wortel in de vorige decennia. Herkenbaar en toch nieuw, dat maakt dit een ontzettend fijne plaat.

An Evening With Knives speelt tweemaal op Eurosonic: donderdag 18 op onze eigen Fuel The Fire showcase in de Benzinebar en vrijdag 19 op Wolfsonic in De Witte Wolf. Vrijdag 26 januari is de albumreleaseshow in Areafiftyone Skatepark in eigen stad, met ook Offerblok. Verdere tourdata: 2 februari in De Herberg in Ommen, 3 februari in Rockclub the Cave in Amsterdam, 16 februari in Muziekcafé De Bliksem in Den Helder en 22 februari openen voor The Midnight Ghost Train in NEST in Gent.

Fuel The Fire? Dat vuur brandt in de Benzinebar vanaf 17.00 en AEWK speelt om 23.00.