Bloodsucker

Bloodsucker – Forever Damned

‘Forever Damned’, de eerste langspeler van het Friese Bloodsucker, is een heldere lichtpunt in het Nederlandse hardcore landschap, of aan het einde van de tunnel zo je wilt. Want het gevoel van de band is puur en drijft op realisme en de drive de regie van het leven in eigen handen te houden. Door de dikke groove draait de groep met gemak alle aandacht naar zich toe en steekt op die manier een behoorlijk eind boven het maaiveld uit. De passie die spreekt uit de muziek, knalt ook uit de woorden van zanger Dietrik waarmee we dieper in de songs van het album duiken. Aan het einde wordt een en ander nog even verduidelijkt door gitarist Rudie. 

Tekst: Martijn Welzen

Eén van de eerste tekstregels van de plaat is “A lifetime of regret”. In hoeverre ligt deze regel, maar ook de andere teksten tegen de werkelijkheid aan? Of zit er toch een soort dichterlijke vrijheid onder?
Dietrik: “Een vorm van dichterlijke vrijheid is voor mij als tekstschrijver wel essentieel. Anders zou het voor mij te saai en te platonisch worden. De basis derhalve voor de meeste nummers blijft inderdaad wel de realiteit. Omschrijvingen en uitingen van eventuele duistere gedachtengangen en andere zielenroerselen blijven mij boeien. Uiteindelijk zitten we toch met z’n allen in een soort trechter van ellende waarvan de uitgang steeds donkerder en benauwder wordt. Een onomkeerbaar proces… Trouwens, de tekst van het nummer ‘Subzero’ is gebaseerd op de protagonist van de film ‘The Thing’. Wat dat nummer betreft is de realiteit dus ver te zoeken.”

Hardcore in zijn algemeenheid is natuurlijk een uitlaatklep van frustraties, woede en ongenoegen. Hoe voelt het dan dat ‘Forever Damned’ zo positief wordt ontvangen?
Dietrik: “Uiteraard proberen we voor onszelf een zo goed mogelijke plaat te maken waar we voor de volle 100% tekstueel en muzikaal achterstaan. En dat het uiteindelijke product goed ontvangen wordt, is dan mooi meegenomen. Uiteindelijk wil je wel zoveel mogelijk mensen bereiken als je zo overtuigd bent van je eigen kunnen natuurlijk. Voor mij persoonlijk werkt het zo in ieder geval wel. En als je er voor kiest dat je muziek niet positief ontvangen wordt, dan moet je het ook niet ter gehore willen brengen en lekker thuis of dan wel in je oefenkelder bezig blijven.”

Dat woordje ‘forever’ blijft ook wel hangen. Gaan slechte tijden niet voorbij? Geloof je zelf in een soort van rol die je bij je geboorte krijgt waaraan je niet kan ontsnappen?
Dietrik: “‘Forever Damned’ handelt figuurlijk over de onvermijdelijke apocalyps, het ondergaan en de nasleep. Het moge duidelijk zijn dat er dan niet veel meer lachen valt. Metaforisch gezien zijn het mentale problemen waar met veel moeite mee om te gaan, laat staan uit te komen is. En waarvan je in eerste instantie het licht van het einde van de tunnel niet te zien is. Een wereld die je niet hebt gekozen, maar wel je weg in moet vinden. Maar hoop is er altijd, ook al lijkt het ver weg en voor altijd verdwenen. Uiteindelijk is de tijd rijp om een nieuwe start te maken.

En op je tweede vraag te komen; je er bij neerleggen dat je bij je geboorte al een bepaalde rol krijgt toebedeeld, dan ben je niet goed bezig natuurlijk. Met het maken van bepaalde keuzes en inzet en risico nemen, kun je de regie normaal gesproken voor een groot deel in eigen handen nemen.”

Dat idee schoot ook door mijn hoofd toen ik naar ‘Feel No Pain’ luisterde. Je dromen worden niet gevangen en je gedachten blijven vrij. Zie je het ook zo, dat in een soort Orwelliaanse nachtmerrie alleen je dromen vrij blijven?
Dietrik: “Het is dan weer mijn literaire omschrijving van mijn absolute vrijheid. In doen en laten en je eigen mening hebben. Regie over je eigen leven hebben en nemen. Voor jezelf kiezen. Voor jezelf denken.”

Hoe trek je het hele verhaal van ‘Forever Damned’ door op de hoes?
Dietrik: “We prefereerden sowieso een cover met veel detail die in eerste instantie niet standaard is voor een hardcore plaat. Uiteindelijk klinken we ook niet als een standaard hardcore/crossoverband en dat idee wilden we graag doortrekken op de cover. De Italiaan Roberto Toderico heeft ons er erg mee geholpen en uitgewerkt. En we zijn allen zeer tevreden met het resultaat. Verder zit er wat mij betreft niet een gedachte achter, voor mij is het gewoon een woeste afbeelding meer niet.”

Wat betekent muziek dan voor jullie als we alles bij elkaar nemen? Muziek, of wellicht kunst in het algemeen, geeft dan toch wel de vrijheid je te uiten?
Dietrik: “Voor mij is muziek een van de eerste levensbehoeften, als een metgezel die je nooit in de steek laat. Het neemt energie op een goede manier en het geeft ook heel veel terug. Het creëert herinneringen maar het haalt ook herinneringen op. Dat begint om zes uur ’s morgens al als ik de auto instap. Waarbij mijn smaak zo’n beetje tussen extreme death/blackmetal tot jaren 60 is, om maar wat te noemen. Ik leg mijzelf geen beperkingen op. Zonder muziek zou mijn bestaan een armzalige bedoening zijn.

Bloodsucker frontman Dietrik

Lijkt me wel interessant daar even op voort te borduren. Stel dat je van Bloodsucker je werk zou kunnen maken. Zou je dat dan willen, of krijg je dan ook de druk van verplichtingen voor touren en platen uitbrengen?
Dietrik: “Dat is iets waar ik nog nooit een seconde over nagedacht heb, ik zit al 35 jaar in bands die voornamelijk geld en energie kosten. Maar gelukkig krijg je er ook weer veel voor terug anders was ik er allang mee gekapt. Je wilt nou eenmaal muziek spelen waar nou niet echt een miljoenenpubliek is in geïnteresseerd… En als je inkomen afhankelijk is van allerhande externe factoren; dat hoeft voor mij niet.”

Hoe waak je ervoor om niet te verslagen over te komen? Ik vind de regel “the flame died in our minds” wel veelzeggend. Dat wil je toch voorkomen…
Dietrik: “Verloren en verwaterde relaties dan wel vriendschappen is het hoofdthema van ‘Feel The Misery’. Je kan er eventueel met weemoed of zelfs spijt op terugkijken, maar je kan er in dit geval er niks meer aan te veranderen. Het leven gaat wel door en het is zoals het is. Verder vind ik dat ik totaal niet verslagen overkom in mijn teksten.”

Hoe beleef je zelf eigenlijk de muziek? Helpt het je om frustraties een plek te geven als je deze songs met enige regelmaat van de podia schreeuwt?
Dietrik: “Welnee, ik ben totaal geen gefrustreerd persoon en sta redelijk positief in het leven. Ik ben dan ook met weinig tevreden. Maar om in een band zitten en op pad te zijn met wat gelijkgestemde mafkezen en werkend aan een gezamenlijk doel, plus de energie van het op een podium staan, en het terugkrijgen, is iets wat momenteel wel essentieel is in mijn bestaan.”

Hoe is de beleving eigenlijk voor de anderen, aangezien jij de tekstschrijver bent?
Dietrik: “Dat zou je mijn bandmaten moeten vragen. Ik heb nog nooit een klacht gehoord in ieder geval. Wat dat betreft krijg ik alle tekstuele vrijheid. Songs voor Bloodsucker schrijven is een democratisch geheel; op de teksten na dan. Kritiek mag. Al trek ik mij daar toch niks van aan. Zo ondemocratisch ben ik dan ook wel weer.”

Heb je er trouwens met opzet voor gekozen om de teksten op een meer universele manier te schrijven? Nergens is het bijvoorbeeld sociaal-politiek of op enige manier verbonden aan een plaats of tijd.
Dietrik: “Het tekstschrijven gaat nou eenmaal zo als het gaat, op mijn manier en onbewust. Ik heb ook totaal geen behoefte om mijn sociaal-politieke mening te uiten. Laat staan als een prediker over te komen of de wereldverbeteraar uit te hangen. Laat anderen dat maar lekker doen, het is al zoveel gedaan en het interesseert me ook niet.”

Muzikaal zou je er wel een tijd aan kunnen verbinden, door de invloeden van Cro-Mags en Leeway. Hoe is jullie sound zo ontstaan? Omdat jullie uit Friesland komen zal denk ik de programmering van zalen als Bolwerk en Iduna daar ook invloed op hebben gehad?
Dietrik: “Door mijn zangstijl word je natuurlijk al snel in het hoekje Leeway/Cro-mags gedrukt.  Al heeft ‘Forever Damned’ ook bijvoorbeeld invloeden van de eerste Life of Agony plaat, latere Suicidal Tendencies of jaren 80 crossover/metal. Verder dient het solo/lead-werk van onze gitarist Niels ook wel een eervolle vermelding te krijgen, want dat doet ons nog verder boven de grauwe middelmaat uitstijgen. Dat de sound zo ontstaan is, is gewoon natuurlijk gegaan. Op onze demo, toen nog onder de naam Vexation. klonken we ook behoorlijk anders dan nu. We zijn als band behoorlijk gegroeid wat dat betreft, waarbij J.B. Van der Wal ons met het geluid uitstekend geholpen heeft. De programmering van zalen als het Bolwerk, Kiehool in Burgum en Sphinx in Heerenveen zal zeker zijn invloed hebben gehad op mijn invloeden en muzikale smaak. Al denk ik wel dat die het meest gevormd is door de optredens van Normaal in het lokale dorpshuis, de tapetrading dagen en Henk Westbroek’s ‘Vara’s Vuurwerk’.”

‘Forever Damned’ zag het daglicht bij Light The Fuse. Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?
Voor deze meer praktische vraag neemt gitarist Rudie het woord: “Na de goede ontvangst van onze eerste release, onze EP op Blindsided Records, zijn we de hort op gegaan om te kijken of er ook labels geïnteresseerd zouden zijn om een full length te doen. Daar Blindsided Records aangaf ermee te stoppen, moesten we ook wel wat anders. We kregen veel aanbod, ook veel van buitenlandse labels, maar uiteindelijk leek het ons toch ook fijn om met een oude bekende in zee te gaan. Jeroen van Light The Fuse records kennen we allemaal en dat leek ons een goede basis. Daarnaast was Jeroen bezig met een aantal zeer coole (re-)releases van NYHC bands die wij allemaal ontzettend kunnen waarderen en we zouden het zeer tof vinden om tussen dat rijtje te staan. Daarnaast waren we geen onbekenden met het label daar een aantal van ons ook al eerder met een andere band een release op Light The Fuse Records hebben gedaan. De samenwerking is exact hoe we het gehoopt hadden, niet teveel opsmuk en de release en het werk wat we samen ervoor gedaan hebben voor zich laten spreken.”

Forever Damned van Bloodsucker is op 1 juli 2024 uitgekomen en verkrijgbaar op vinyl via de Light The Fuse Records webshop. Blijf op de hoogte van de band en opkomende shows via Facebook en Instagram. Tevens is Foever Damned te beluisteren via Spotify: 



Deel dit artikel