Myrkur

Myrkur in Cloud Nine, TivoliVredenburg. Foto Roy Wolters

Myrkur

Helemaal bovenin TivoliVredenburg in de Cloud Nine speelde zaterdag Myrkur. De afgelopen dagen speelde ze nog tweemaal op ESNS in de uitpuilende Lutherse Kerk, in Utrecht stond NMTH wel op de eerste rij. De van oorsprong Deense popzangeres (en actrice) Amalie Bruun maakte een aantal jaren geleden de overstap naar haar grote voorliefde black metal in de mix met folk. Haar debuutalbum M (albumreview) kwam in 2015 uit. Het was een switch die door een aantal mensen niet gewaardeerd werd.

Tekst en fotografie door Roy Wolters

Het is niet helemaal duidelijk of het door die overstap kwam, of door de combinatie van de verschillende, uiteenlopende muziekstijlen, of wellicht het feit dat ze een vrouw is. Maar Amalie ontving bedreigingen vanuit de black scene, soms zelfs doodsbedreigingen. In diverse interviews lezen we dat ze er nooit op gereageerd heeft omdat het alleen maar als voedingsbodem zou fungeren. “So here’s the deal. If you hate Myrkur, here’s a simple, effective way to isolate yourself from it: don’t fucking listen to it.” Bewonderenswaardige vrouw dus. Zeker ook als je naar de muziek luistert en beseft dat multi-instrumentalist Amalie zowat alle instrumenten op de plaat zelf in heeft gespeeld. De nieuwe plaat Mareridt werd wereldwijd erg goed ontvangen en kwam in menig toplijstje van beste platen uit 2017 voor.

Myrkur

In TivoliVredenburg speelt ze echter nauwelijks werk van deze plaat. In de aankondiging lezen we: “I will perform traditional Nordic folk songs + acoustic versions of my own compositions, both from my debut and new record ‘Mareridt’. I am bringing a small group of very talented folk musicians and girls’ choir singers to perform a handful of exclusive shows in unique and special venues around Europe.”

Myrkur

Wat we voorgeschoteld krijgen is een uur lang een intieme en kwetsbare performance van een zeer getalenteerde groep mensen die Noorse, Deense en Schotse folk- en middeleeuwse liederen spelen. Het bewijst maar weer dat Amalie de dingen doet die ze zelf het liefst doet en zich werkelijk niks aantrekt van wat de buitenwereld daar van vindt. De zaal is muisstil, tijdens de liedjes is het devies ‘geen gezever, gewoon luisteren’. Iedereen toont dan ook het respect dat deze vrouw verdient. De mening van de bezoekers in Cloud Nine is unaniem: een fantastisch concert, lof en bewondering voor deze bijzondere muzikante.

Myrkur