Representatie in metal is een ding. Daarom is het goed om aandacht te besteden aan de panelsessie The Queer Side Of Heaviness op vrijdagmiddag in V39. Hierin schuiven Hunter Hunt-Hendrix (Liturgy), K.W. Campol (Vile Creature) en Meredith Graves (ex-Perfect Pussy) samen met bezoeker Benjamin aan bij host Tom Dare van de podcast Hell Bent For Metal om te spreken over het onderwerp in de breedste zin.

Wil je de artikelen van Never Mind The Hype over deze 2022 editie van Roadburn Festival doorlezen klik dan HIER.

Tekst: Guido Segers


Er komen interessante vragen langs en hoewel de start wat moeizaam gaat komt vooral K.W. met prachtige verhalen. Zijn mooiste gaat over het zien van Brian Cook (Russian Circles) met zijn band These Arms Are Snakes als zestienjarige. Cook was openlijk gay op dat punt en puur het feit dat deze op het podium stond gaf K.W. de moed om van zich af te bijten. Hij belandde daardoor in het ziekenhuis, maar omschrijft dit als een ‘empowering’ ervaring. Gisteren ontmoette hij Cook weer, bijna twintig jaar later dus. Het is zo’n uniek Roadburn verhaal, waar er steeds meer van volgen.

Brian Cook – Russian Circles op Roadburn 2022, foto Paul Verhagen

Het blijkt namelijk dat Roadburn – meer dan andere festivals – ruimte biedt aan die representatie. Maar wat is representatie dan eigenlijk versus tokenism? Graves zegt daarover: “Representation is being what we chose, tokenism is when someone else tells you what you are. When the world tries to define you, instead of self-representation.” Hoe het anders zijn je helpt in je creativiteit, wordt ook over gesproken. K.W. en Graves spreken uitgebreid over de geschiedenis van metaforen om je identiteit te kunnen communiceren, maar ook de enorme rol van science fiction in en voor hun werk. Graves: “We are really great at crafting our own futures where we are possible.” Een prachtige frasering.

Wat een zware sessie had kunnen worden, is uiteindelijk luchtig en ‘celebratory’ van aard en zit bomvol humor. Een mooi moment is als Tom Dare black metal omschrijft als als de gayste vorm van metal: “When Gaahl came out, and was going into musical theatre, I was like; are you trying to butch it up?” Waar K.W. daarna nog vertelt dat hij een shirt wil uitbrengen met daarop de tekst ‘Varg is my power bottom’. De opbrengsten hiervan gaan naar het uitbrengen van daadwerkelijk kwalitatieve role playing games (voor de duidelijkheid, dit gaat over een black metal artiest die nu in Frankrijk woont en rare video’s in z’n Lada Niva maakt, figure it out).

K.W. Campol – Vile Creature op Roadburn 2022, foto Paul Verhagen

Het mooiste van deze panelsessie is dat het duidelijk maakt hoe belangrijk een veilige plek en representatie is. En hoe belangrijk Roadburn is voor de LHBTIQA+ community. Bezoeker Benjamin vertelt over de angst om als jezelf naar Roadburn te gaan. Die aanwezigheid van artiesten als K.W. is voor hem een teken dat hij welkom en veilig is, zegt hij: “…And now I’m sitting here comfortably in my Spice Girls crop-top, because that’s what I want to wear!” Er is nog veel werk te doen, maar ook hierin blijkt dus wel dat Roadburn deel uitmaakt van de stappen voorwaarts. En dat is iets moois.


Benieuwd naar de podcast Hell Bent For Metal? Beluister deze dan via onder andere Spotify:



Deel dit artikel