12072724_1075902205775388_6188561242624206472_nHet blijft een goede tijd voor (nieuwe) festivals, en dat hebben de podia ook ontdekt. Indoor loop je bovendien veel minder risico’s. Denk maar aan successen als Eindhoven Psych Lab (Effenaar), Roadburn (013), Into The Void (Neushoorn), State-X New Forms (dit weekend in Paard van Troje!), recent Krachtstroom (De Vorstin) en natuurlijk talloze kleinere initiatieven als Beerland (Metropool). Bij Patronaat hebben ze al ervaring met onder meer het geweldige Klikofest en nu hebben de Haarlemmers wat nieuws uit de hoed getoverd: Complexity, een festival met aandacht voor de complexere heavy muziek. Geen gesneden koek dus, maar wel Textures (yes!) en tech, death, prog, math, metalcore en veel djent metal (mix math en prog).



Patronaat ruimt er drie zalen voor in. Je moet nog wel even geduld hebben tot zaterdag 5 maart, maar de eerste namen staan er goed op. Zeker als je bedenkt dat de organisatie belooft volgend jaar met meer acts en nog een ‘grote headliner’ te komen. Textures is momenteel de meest aansprekende naam, de Nederlandse prog/tech metal-meesters hebben de langverwachte nieuwe plaat in de koker: Phenotype komt 5 februari 2016 bij Nuclear Blast uit (mooi op tijd voor Complexity dus) en je krijgt vast een idee met New Horizons.

Hacktivist is een ehm, nogal bijzondere act, de Engelsen combineren djent met rap of grime metal. Dat klinkt fouter dan het is, het werkt eigenlijk verrassend goed:

Verder op de bill te vinden zijn het elektronisch metal-project The Algorithm, het eveneens Franse in prog metal handelende Hypno5e, conceptuele brute Britse metal van Loathe, het Servische Destiny Potato (incl. gitaarvirtuoos David Maxim Micic) en een set extreme metal-groepen van eigen bodem. Zo heeft het Utrechtse mathcore-met-een-snufje-jazz Mary Fields de Popronde behoorlijk omvergespeeld, presenteert Haarlem zich met de nieuwe progressive groove metal band Hibakusha en bracht Divine Sins (extreme metal uit Amsterdam) dit jaar het debuutalbum Akuma uit. Frontman Moss Lieveld van Mary Fields doet mee in dit brute werkje:



Deel dit artikel