Met zo’n beetje de halve wereld in lockdown en muziek van de podia verbannen, zit de muziekindustrie ook nadrukkelijk in een hoek waar de klappen vallen. NMTH maakt een rondgang door heavy Nederland muziekland; hoe gaan je favoriete muzikanten, bands, labelbazen, promotors, festivals en podia met deze pandemie om? Wat doen zij nu ze hun passie op pauze moeten zetten? Je leest het in de serie: Never Mind The Lockdown, Here’s…

COVID-19 is nog steeds niet uitgeraasd in de wereld en de muziekliefhebbers kijken met geknepen billen richting de zomerfestivals. Zelfs vroege najaarsevenementen staan op de nominatie om geschrapt te worden. In de categorie heavy festivals en aanverwante feesten kom je al snel uit bij boekings- en evenementenbureau Loud Noise dat Prognosis, Dynamo Metalfest, Into The Grave en Das Oktober Metalfest op de kalender heeft staan voor dit jaar. Paul van Berlo staat samen met Tjerk Maas op de brug van het Loud Noise-schip. In deze tijden van zwaar weer, hoge golven en nog even geen horizon in zicht, proberen ze koers te houden. Maar voor hoe lang? En wat is de schade als het schip de haven weer bereikt?

Je vindt alle Lockdown-afleveringen via deze link.

Door Marije Heida

Paul van Berlo

Paul, fijn je te spreken! Hoe is het met jou?
“Met mij is het naar omstandigheden goed, hoor. Gelukkig zijn familie en kinderen nog gezond. Qua werk is er natuurlijk nu veel minder te doen. Aan de ene kant is dat ook wel weer fijn, want het voelt soms een heel klein beetje als vakantie. Maar goed, ook weer niet want er zijn natuurlijk heel veel zaken te regelen. Er moeten regelingen aangevraagd worden, afspraken gemaakt met bands en leveranciers en ga zo maar door. Gister hadden we nog overleg met de Europese festivals. Je bent toch bezig met scenario’s voor als het afgelast wordt en we zoeken naar vervangende data… dat soort dingen.”

Ziet jouw dag er nu heel anders uit na de lockdown qua indeling en werkzaamheden?
“De dag is voor mij niet heel erg anders. Ik werkte voor de lockdown ook hoofdzakelijk vanuit huis en nu dus ook. Ik kan mijn dag zelf indelen en het kan zo zijn dat ik begin met sporten of dingen doen in huis en dan ben ik tot 11 uur in de avond bezig. In z’n algemeenheid zijn er nu wel wat minder dringende zaken, maar zoals nu zijn er steeds wel dingen die doorlopen zoals zo’n overleg met de Europese festivals en we proberen sommige situaties een stap voor te blijven. Dus zodra er weer wat mogelijk is hoeven we dat niet meer te bedenken op dat moment, maar kunnen we direct in actie komen. Maar ja, het is lastig want de toekomst is onzeker.”

Je wordt dus niet gillend gek van verveling?
“Mensen in de creatieve sector zijn eh… creatieve mensen, haha. En als ze stil en binnen moeten zitten, komen er vanzelf ideeën. En de eerste twee weken heb je dus een beetje dat vakantiegevoel en is het huis super schoon en dan ga je toch op een gegeven moment wel bedenken: ‘Wat zullen we nu eens gaan doen’ en dat is eigenlijk hartstikke mooi. Wij vinden het vanuit Loud Noise belangrijk om de metalcommunity geïnformeerd en betrokken te houden. Daar zijn we nu plannen en ideeën voor aan het uitwerken. Die lagen al een tijdje op de plank, maar nu is de noodzaak en de tijd er om daarmee bezig te gaan.”

Bijna in dezelfde week dat duidelijk was dat Prognosis niet door kon gaan op 20 en 21 maart, was er ook al de aankondiging dat er een nieuwe datum geprikt is. Dat was wel heel snel opgelost.
“Na ja… opgelost… In die zin zat het eraan te komen dat het afgelast zou worden, dus hebben we overlegd met Effenaar of ze ergens in het najaar nog een weekend vrij hadden. Die kans was wel erg klein, want de meeste podia zitten een half jaar van te voren toch al wel vrij vol. Maar goed, dat weekend van 4 en 5 september was kennelijk nog vrij en toen konden we dat schuiven. Merkwaardig genoeg konden bijna alle bands die datum ook. Wij hadden voor Prognosis bijna geen bands op tour, dus bijna alle bands kwamen al min of meer apart voor dat festival. Dat kwam dus mooi uit.”

Het volgende festival in zicht is dan Dynamo Metal Fest in Eindhoven…
“Tsja, die staat nu nog gepland voor 17 en 18 juli en is voor het bedrijf wel het belangrijkste festival van de vier die we doen. Daar praat je dan dus over het festival waar de meeste financiën in om gaan, de meeste mensen op af komen en het meeste omgezet wordt. In Europees verband wordt er momenteel van alles afgelast. In Denemarken zijn bijvoorbeeld al alle festivals verboden tot eind augustus. Ik verwacht dat er wel een domino-effect zal ontstaan, aangezien er heel veel grote acts op veel grote festivals spelen. Amerika loopt sowieso in de maatregelen achter, dus die bands mogen straks toch niet komen.”

Hoe komt dat bij jou binnen? Kun je snel schakelen wat dat betreft?
“Als je in de festivalbusiness zit, dan hoort het bij je karakter dat je snel kan schakelen en dealen met wisselende omstandigheden. Er zeggen wel vaker bands op het laatste moment af, er steekt een storm op of er is iets vanuit de politie of gemeente aan de hand. Zo zijn er altijd dingen die anders gaan dan je gepland had. Dus dat hoort bij evenementenbranche. Natuurlijk heb je dat liever niet, want je wilt dat alles wel loopt zoals je het gepland hebt. Maar goed, als het dan anders loopt dan is het niet zozeer dat ik daarbij stil sta. Ik zal niet snel denken: ‘Hoe komt dat nou en wie kan ik de schuld geven of hoe hadden we het kunnen voorkomen?’. Nee, je gaat het oplossen en naderhand kijk je wel of je dingen anders had moeten doen om misschien iets te voorkomen of makkelijker ergens mee om te kunnen gaan.”

Ondanks dat je persoonlijk snel kan schakelen en in de loop van de jaren wel redelijk weerbaar bent geworden in het omgaan met tegenslagen, is deze situatie toch wel heel uitzonderlijk. In hoeverre raken jullie zakelijk in de knoop?
“Kijk, als bedrijf komen we natuurlijk in de knoop. Onze inkomsten zijn weggevallen naar nul en ondertussen zijn er natuurlijk kostenposten die gewoon doorlopen. We hebben daar iedereen wel over geïnformeerd en we kunnen misschien best een tijdje vooruit als de leveranciers en klanten daarin mee bewegen. Als de leveranciers aangeven dat het ook goed is als we dit jaar overslaan en het wordt opgeschoven, dan zijn we al een heel eind. Dat geldt ook voor klanten. De festivals draaien wat dat betreft helemaal op de omzet die er in zo’n weekend is, plus uiteraard de kaartverkoop.”

Jullie hebben nooit een financiële buffer vanuit subsidieregelingen?
“Nee, wij doen eigenlijk nooit iets met dergelijke subsidiepotten. Sterker nog… Ik erger me wel eens aan de ‘professionele aanvragers’ en de festivals die op bepaalde randzaken heel veel subsidie binnenhalen en dat het dan eigenlijk weinig om het lijf heeft. Dus die weg kennen wij niet goed en die willen we ook niet per se kennen. Zoveel valt er wat dat betreft ook niet aan te vragen. Voor nu zijn er een aantal regelingen voor ondernemers en die zijn gelukkig vrij eenvoudig.” 

Je had het net over het meebewegen van leveranciers en klanten. Er is nu veel te doen over de vouchers die worden gegeven, maar dat mensen nog steeds recht hebben om hun geld terug te eisen. Daar valt en staat toch wel een hoop mee als het gaat om het voortbestaan van vele evenementen en podia. Wat zou de regering hierin kunnen bijdragen?
“We hopen dat er een wet wordt aangenomen waarbij je als organisator meer mogelijkheden hebt in geval van afgelasting of verplaatsing. Nu is het zo dat je verplicht bent om het geld terug te betalen. In diverse Europese landen zijn inmiddels wetten aangepast om onder dit soort uitzonderlijke omstandigheden te werken met vouchers. Hoe snel dat allemaal in Nederland gaat weet ik niet. In Duitsland is dat al wel aangepast en is het nu zo dat als je een evenement verplaatst (en dat kan langer dan een jaar zijn) dan blijft je ticket gewoon geldig en kun je geen geld terugeisen. Wil of kun je dan een jaar later niet naar het festival dan kun je zelf het ticket gaan verkopen, of alsnog je geld terugkrijgen, maar dat hoeft dan pas na de verplaatste datum. Op die manier hebben organisatoren wat meer mogelijkheden om de ticketverkoper te compenseren. Want nogmaals: het is gewoon zo dat voor alle festivals geldt dat ze omvallen als ze nu alles moeten terugbetalen.”

Into The Grave 2017, foto Rob Sneltjes

Maak je je daar erg veel zorgen over?
“Ja en nee… Aan de ene kant kan ik er niet zoveel aan doen en kan ik de situatie niet controleren. Maar goed, natuurlijk maak ik me er wél zorgen over, want ik heb ook liever de zekerheid dat ik mijn hypotheek en personeel kan betalen. Dus uiteraard heb ook ik wel een mate van zorgen. Maar goed, wat ik al eerder zei… Als je in de evenementenbranche zit, moet je wel iemand zijn die daar mee om kan gaan.”

We vragen iedereen in deze serie wat de muziekliefhebbers kunnen doen om de business te blijven steunen. We hadden het zojuist al over de vouchers en niet meteen geld terugvragen. Wat kun jij de lezers nog meer meegeven wat dat betreft?
“Blijf vooral kaartjes kopen! Ik snap ook wel dat mensen dat niet doen, hoor. Als je niet zeker weet of iets doorgaat, ga je geen kaartjes kopen. Maar goed, dat is onze inkomstenbron. Houd in ieder geval onze social media-kanalen in de gaten, omdat we dus wel ideeën aan het uitwerken zijn om de scene verbonden te houden. En zodra evenementen weer wel mogen doorgaan, dan zullen we dat uiteraard ook via die kanalen aankondigen. Dan zou het mooi zijn als iedereen die metalfestivals een warm hart toedraagt, bij de eerste de beste mogelijkheid daar ook gebruik van maakt en kaartjes koopt.”


Ga voor meer informatie over de festivals plus overige shows en bands in het roster van Loud Noise, naar hun website. Uiteraard zijn ook de Facebookpagina’s van Loud Noise, Prognosis, Dynamo Metalfest, Into the Grave en Das Oktober Metalfest een uitstekende bron van informatie voor de laatste updates.

In tijden van nood kun je ook altijd nog terugvallen op de Spotifylijsten van de festivals:



Deel dit artikel