Met zo’n beetje de halve wereld in lockdown en muziek van de podia verbannen, zit de muziekindustrie ook nadrukkelijk in een hoek waar de klappen vallen. NMTH maakt een rondgang door heavy Nederland muziekland; hoe gaan je favoriete muzikanten, bands, labelbazen, promotors, festivals en podia met deze pandemie om? Wat doen zij nu ze hun passie op pauze moeten zetten? Je leest het in de serie: Never Mind The Lockdown, Here’s…

Covid-19 raakt natuurlijk ook scholen en aangezien we onlangs al op bezoek waren bij de Metal Factory in Eindhoven, besloten we te bellen met Kevin Quilligan, Praktijkbegeleider en Vocal Coach bij deze zware opleiding én bij het Rock City Institute. Beide scholen zijn MBO 4-opleidingen die onder het Summa College vallen. Quilligan heeft veel ervaring als vocalist van metalbands als Apophys, Toxocara en Erebus. Ook runt hij zijn eigen Man Of Sound bedrijf voor Artist & Vocal Coaching. Bekende bands van de opleiding zijn onder meer Sisters Of Suffocation, Facelifter, Inferum, Scarlet Stories, White Boy Wasted en Doodswens, het Eindhovense black metalduo dat zich dit jaar wederom op Roadburn zou presenteren.

Je vindt alle Lockdown-afleveringen via deze link.

Door Ingmar Griffioen

Kevin Quilligan, foto Arthur Koppejan

Samen met vakcollega’s als Johan van Stratum (Stream of Passion), Marcela Bovio (Stream of Passion), Stef Broks (Textures), Bart Hennephof (Textures), Ruud Jolie (Within Temptation) en Michel Nienhuis (Dodecahedron) geeft Quilligan les aan de Metal Factory. De opleiding is in 2013 opgericht door Thijs Lodewijk en Ivo Severijns (die ook achter de Herman Brood Academie en Rock City Institute zitten) en huist in Dynamo aan het Catharinaplein, dé plek voor heavy muziek in de lichtstad. Daarnaast doen studenten onder meer ervaring op bij het nabijgelegen rockcafé The Jack op het Stratumseind. “We hebben het vaak in casussen over wat het ergste is dat er kan gebeuren zodat je evenement niet door kan gaan, maar die wereldwijde lockdown hadden we even niet geanticipeerd.”

Ook de Metal Factory geeft de studenten nu noodgedwongen digitaal les. Die omslag kost even wat extra ontwikkelingstijd, maar wordt door docenten en studenten gretig omarmd. Tegelijkertijd valt er op het gebied van bandrepetities natuurlijk veel weg, wat ook geldt voor de nu allemaal gesloten leerplekken in het werkveld en de liveavonden in Dynamo, waar studenten aan het eind van elke periode hun kunnen moeten laten zien. Hoe lost de opleiding dit op Kevin Quilligan?
“We zijn nu creatieve opdrachten aan het uitzetten, zodat ze wel echt iets maken. Wij kunnen als school natuurlijk studenten op geen enkele manier stimuleren om bij elkaar te komen. In ons geval doen ze dat gewoonlijk heel veel, misschien brengen ze wel twaalf uur in de week in die oefenruimtes door. En die livepresentatie aan het eind van een periode is ook een soort afsluiting, een samenkomst waar ook altijd veel mensen van buiten school op afkomen. Dat is ontzettend zuur dat dat nu niet kan. En ook de examens, een van onze examenonderdelen is Presenteren. Dat is echt een moment waar studenten altijd heel erg naartoe leven, en voor iedereen, ook docenten, is dat jaarlijks eigenlijk de grote kers op de taart. Die staat voor eind mei gepland, maar ik houd mijn hart vast.

Metal Factory showcase 2 van 2019, geschoten door Jens Hendriks:

“Normaal zijn we natuurlijk van het praktische onderwijs, nu kunnen veel vakken wel online gegeven worden, maar dan zijn het thuisopdrachten en dat is wel een behoorlijke omslag. Het risico is je studenten zaken op papier laat zetten, puur om ze iets te doen te geven. Als ze er echt iets aan hebben is het te gek, maar we vragen docenten om erop te letten dat het geen bezigheidstherapie wordt en wel zo goed mogelijk nog bij dat onderwijs en die ontwikkeling in de buurt te komen. Dat is best lastig. En ik merk dat wij als onderwijsteam nu drukker zijn dan normaal.”

Studenten zitten erg in over presentaties, examens en hun diploma begrijp ik. Hoe is dat in Eindhoven?
“We kunnen een aantal examens, net zoals de lessen, relatief makkelijk naar een online omgeving verplaatsen. Hierbij moet je natuurlijk wel goed opletten dat je de regels met betrekking tot privacy en toezicht hanteert. Dat die lessen relatief makkelijk bij ons online kunnen, is te danken aan Johan, (van Stratum IG) die ervoor zorgt dat het voor de studenten zo overzichtelijk mogelijk is.

“Het examen wat bij ons het meest een ding is, is het examen Presenteren. Dit is voor ons de afstudeershow Metal Masters en iets waar iedereen op school en daar omheen erg naar uitkijkt. Het is voor studenten een belangrijk moment van afsluiting en ik zou het heel erg vinden als ze dat mislopen door wat er nu aan de hand is.”

Online gitaarles van Bart Hennephof. Student heeft zijn achtergrond veranderd naar een oefenruimte in Dynamo <3

Je werkt vanuit huis. Hoe raakt het jou verder?
“Ik ben heel blij hoe goed onze studenten dit oppikken. We moeten niet alleen fixeren op wat er niet kan. Een aantal dingen lopen online zo goed bij ons, dat we eigenlijk denken: misschien moet dat in de toekomst wel online blijven. Dat heeft ook volledig te maken met hoe positief de studenten zich nu inzetten. Dat vind ik echt wel heel bijzonder om te zien. Ook dat 99% van de mensen zich zo flexibel opstelt dat het relatief makkelijk is om die switch te maken. Het is niet leuk, maar het moet en het gebeurt dan wel.”

En muzikaal? Ben je buiten de Metal Factory ook met muzikale projecten bezig?
“Ik ben vooral op schrijfniveau bezig nu. Ik heb vorige week een onlinesessie gehad met behulp van Zoom, dat heeft qua audio de meeste mogelijkheden in huis. Vooral wat betreft audio naar elkaar versturen, zelfs terwijl je in gesprek bent. Dat is best wel goed gegaan. Het is wel echt omdat het niet anders kan…, ik ben zelf juist heel erg van het vinden van een connectie door kunst en dat is met zo’n beeldscherm ertussen wel anders.

“Het schrijven lukt en ik maak zelf ook thuis veel muziek, maar ik ben nog helemaal niet bezig met optredens en bij elkaar komen. Ik gok dat dat tot aan de zomer sowieso niet mogelijk is en oefenruimtes zijn natuurlijk ook allemaal dicht. Bij dB’s in Utrecht of Dynamo vinden niet alleen veel optredens plaats, het zijn ook de plekken waar de community repeteert en samenkomt. Ik reageer daar normaal heel goed op. Dus het lukt wel, maar ik kijk er alweer naar uit dat we weer irl een ruimte in kunnen duiken met z’n allen en daar muziek maken.”

Hoe ziet je dag er nu uit?
“Mijn lesdagen zijn nu volledig online, tussendoor ga ik lunchen en wandelen met mijn vrouw en we zijn nu thuis gestart met yoga. Want waarom niet? En dat werkt voor mij heel goed. Ik ben niet gebouwd om de hele dag achter een computer te zitten werken, dat weet ik nu ook zeker. Ik merk dat ik gedurende de dag erg rusteloos word, iets met mijn lijf wil en yoga helpt gewoon. We gaan natuurlijk wel eens lopen of fietsen, maar yoga is echt de nieuwe routine voor mij om hier doorheen te komen. Dus overdag online lesgeven en ’s avonds muziek maken of op de bank hangen en een film kijken. Ik probeer dan wel echt rust te pakken, want na een hele dag gesprekken via internet ben ik echt een potje gaar.”

Kevin Quilligan, foto Marc van Peski

Hoe zorg je dat je thuis niet gillend gek wordt van verveling? Yoga dus?
“Wel, yoga helpt. En gelukkig heb ik hier mijn studio zodat ik muziek kan maken. Ik heb een piano staan, een gitaar, basgitaar, dus ik kan best wel veel thuis doen. In de basis vind ik het niet zo heel erg om thuis te zitten. We gamen soms en doen veel met koken. Los van de yoga doe ik niet heel veel om niet gillend gek te worden, maar ik let wel heel goed op dat ik niet tot ’s avonds laat werk.

“Normaal werk ik natuurlijk op school en nu is mijn werk altijd binnen handbereik. En dan is het verleidelijk om nog even snel dit of dat te doen. Af en toe betrap ik mezelf erop dat ik om 7 uur ’s avonds nog steeds bezig ben om mails te beantwoorden. ‘Wat ben ik nu aan het doen?’ Normaal laat ik die ook liggen tot de volgende dag. Dus ik probeer juist heel goed dat onderscheid te maken tussen werk en niet werk, even afstand nemen van de laptop, het online gesprekken voeren en de mailtjes. Je moet ook voor jezelf zorgen en dat je de volgende dag ook weer aan de slag kan.”

Wanneer denk/hoop je dat alles weer normaal zal zijn?
“Ik hoop zo snel mogelijk. Voor de evenementensector denk ik dat die datum van 1 juni een voorbode is voor verdere maatregelen, en voor andere organisaties als scholen. Ik hoop dat dat de uiterste datum is, maar ik denk… en ik kan me ook voorstellen dat, mochten we allemaal weer naar buiten mogen en het leven begint weer een beetje normaal te worden, dan weet ik niet of dan een festival de meest aantrekkelijke plek gelijk is. Ik hoop vurig dat het zo snel mogelijk normaliseert en ook het idee terugkomt dat je weer een ticket voor een concert kunt kopen zonder dat je gevaar loopt.”

Hoe kunnen mensen zich voor de Metal Factory aanmelden? Gaan de audities voor het nieuwe schooljaar überhaupt door?
“We zijn nog in overleg. De eerste auditieronde van 17 april is wel afgelast. Gelukkig is de uiterste inschrijfdatum voor MBO verzet naar eind mei. We gaan op 9 en 16 mei wel audities doen. Ook zoiets. In principe kan dat in een ruimte met één kandidaat en twee beoordelaars op gepaste afstand. Maar kunnen we dat wel vragen, mogen we dat überhaupt doen? De aanmeldingen lopen nog wel aardig door. We zijn van plan om volgend jaar voor het eerst internationale studenten aan te nemen, maar ja… die wereldwijde lockdown hadden we niet geanticipeerd. We hebben het vaak in casussen over wat het ergste is dat er kan gebeuren zodat je evenement niet door kan gaan. Daar komt deze niet in voor, maar ik denk dat die wel bijgesteld gaat worden…

“Aanmelden kan sowieso via de website metalfactory.nl en de uiterste aanmeldingsdatum is verlengd tot 1 mei 2020. Maar misschien kunnen we het wel omdraaien. Wij hebben natuurlijk een stal met jonge mensen die misschien wel mee willen werken aan en denken over projecten, al dan niet online. Dus mochten er zulke organisatie zijn, dan zijn ze vrij om ons te contacteren door te mailen met metalfactory@summacollege.nl.” Meer info over aanmelden en audities via deze link.

Hoeveel mensen melden zich eigenlijk aan en zie je dat nu teruglopen?
“Niet per se, we zitten op nagenoeg dezelfde aantallen als anders. Er zitten ook buitenlandse aanmeldingen bij, dat is ook supertof om te zien. Dat is één van die dingen waarbij mensen dus toch lekker vooruit aan het kijken zijn en dat vind ik heel verfrissend. Het is natuurlijk wel de vraag of er ook hele geschikte mensen zijn die door deze hele crisis beslissen om toch iets veiligs te kiezen. ‘Ik ga de detailhandel in of zo.’ Ik snap dat heel goed, zeker ook dat ouders nu zeggen: ‘joh, ga liever een vak leren’. Maar ik denk dat als je initiatiefrijk en ondernemend genoeg bent, er heel veel mogelijk is in onze sector, ook nu. En misschien is het effect wel precies andersom: dat mensen het moment aangrijpen om juist nu voor een artiestenopleiding te kiezen.”

Want, waar hebben mensen nu in quarantaine behoefte aan? Willen ze films kijken, boeken lezen, muziek luisteren…? Dan kom je toch bij de kunsten uit.
“Ja, mensen moeten niet vergeten hoeveel ze aan media en kunsten hebben kunnen absorberen omdat er zoveel is. Dat is belangrijk om te onthouden. En dat is iets waar een nieuwe generatie anders op in gaat spelen – denk ik -, dan wij dat nu hebben gedaan.”

Check studenten en alumni van de Metal Factory:

De MF-docenten kunnen er ook wat van…:



Deel dit artikel