Marco Bijsterbosch (en Sniester 2019), foto Leni Sonck (TDI)

Met zo’n beetje de halve wereld in lockdown en muziek van de podia verbannen, zit de muziekindustrie ook nadrukkelijk in een hoek waar de klappen vallen. NMTH maakt een rondgang door heavy Nederland muziekland; hoe gaan je favoriete muzikanten, bands, labelbazen, promotors, festivals en podia met deze pandemie om? Wat doen zij nu ze hun passie op pauze moeten zetten? Je leest het in de serie: Never Mind The Lockdown, Here’s…

We spreken in aflevering 10 met Marco Bijsterbosch, in het dagelijks leven onder meer programmeur van het Sniester Festival en typisch Haagse muziekkroegen als De Zwarte Ruiter en September. “Ik heb sinds 13 maart al drie events en ruim honderd shows moeten cancellen. Mijn werk is de laatste tijd heel negatief, ik ben alleen maar aan het annuleren.”

Je vindt alle NMTLockdown-afleveringen via deze link.

Door Ingmar Griffioen

Bijsterbosch woont inmiddels al 20 jaar in Den Haag. Hoe hij programmeur van Sniester is geworden is een lang en bijzonder verhaal. Hij deed de Toneelschool aan de HKU en studeerde in 2000 af in Utrecht. “Maar als acteur heb je nooit fulltime werk, dus tussendoor moet je altijd werken. Ik heb negen jaar theater gedaan maar tussendoor werkte ik altijd hier op de Grote Markt achter de bar. Ze wilden dat ik bedrijfsleider werd, maar daar had ik geen zin in want ik was acteur. Maar mijn andere passie is altijd muziek geweest. Dus toen ze hier een zaak overnamen die later poppodium de SuperMarkt werd, heb ik gezegd: ‘als ik daar de programmering mag doen, dan kom ik fulltime in dienst en stop ik met spelen. We hadden een deal, dus toen kon ik in een keer vanuit het niets een poppodium gaan programmeren. Sindsdien doe ik al ruim 10 jaar de programmering van alle horecazaken hier op de Grote Markt. Dat zijn zes zaken en ik mag hier een stuk of tien evenementen organiseren, waaronder dus Sniester wat we helemaal zelf ontwikkeld hebben.”

Normaal gesproken runnen Marco en zijn team “wekelijks jazzsessies in Café September, Salsa-avonden in de Boterwaag en livemuziek in De Ruiter wat meer alternatief en rock ’n roll is, ik organiseer 80ies-90ies feestjes, Oktoberfesten, het St. Patrick’s Day Festival, we zetten techno-dj’s weg in Café Zèta en in de VaVoom veel rockabilly, heel veel bands, dj’s en feesten door het jaar heen. Het is echt een unieke plek hier die Grote Markt, dat het allemaal mag en kan.”

Ik neem aan dat je niet ook het Paard programmeert?
“Ha nee, maar ik werk wel intensief samen met Paard. Vanuit de horeca hier hebben we de Stichting Popdistrict opgericht, met die naam doelen we op het gebied van het Paard tot aan de Grote Markt en nog wat zaken eromheen. Vanuit die stichting organiseren we evenementen, soms samen met Paard zoals in het geval van Sniester. Dat festival doe ik samen met Henk, Eva en Conchita van het Paard en collega Remco Prins van de Grote Markt. Er zitten eigenlijk vijf programmeurs op Sniester, ook de marketing doen we samen met het Paard én een externe Marketeer. Met het Paard hebben we een bijzondere samenwerking, wat trouwens uniek is in Nederland hè. Meestal liggen de gesubsidieerde popzalen in de clinch met de gewone horeca, maar wij hebben echt het belang ingezien van goede samenwerking. Als het druk is bij het Paard dan is het ook druk bij ons en als het druk is bij ons dan is het goed voor het Paard.”

Sniester kat bij Death Alley (WTWTA 2016), foto Christel de Wolff

De hamspekvraag is natuurlijk: Ben jij ook die gast die in dat kattenpak Den Haag onveilig maakt?
“Ha ha ha, in het begin wel. Ik heb het wel gedaan, maar op een gegeven moment hebben we daar een stagiaire voor gevonden en het wisselt per jaar. Het mooiste was dat we een stagiair hadden, en in de kleine zaal van het Paard brak een Rage Against The Machine-act de tent helemaal af, dus toen moest ie stagediven. Maar dat durfde hij niet, dus toen stond hij daar te twijfelen en werd het publiek in getrokken. We zoeken wel altijd stagiaires met ballen die wat durven als ze in dat pak moeten stappen.
“Die kat is door een samenloop ontstaan. Ik kom uit Heerde, een klein dorpje op de Veluwe, en daar praat iedereen dialect. Sniester is daar gewoon het woord voor rotje of vuurwerk. Dat leek me een goede naam voor een festival. De vormgever heeft zich laten inspireren door oude Amerikaanse vuurwerkverpakkingen, Black Cat was daar een van en zo kwam die kat erbij. We vonden ook nog iemand die dat pak kon maken en toen was het helemaal goed.”

Hoe raakt het jou persoonlijk?
“Ik heb sinds 13 maart al drie events moeten cancellen en meer dan honderd shows, van live-acts tot dj’s. Dus mijn werk is de laatste tijd heel negatief. Ik ben alleen maar aan het annuleren en dan soms aan het doorschuiven. Het is fijn als dat lukt, maar het is gewoon kut. Het zijn allemaal artiesten en ZZP’ers. Bij een annulering wordt er natuurlijk geen geld verdiend en dat geldt zowel voor hun als voor ons. Het raakt me wel, ik vind het heel kut. Terwijl het normaal zo leuk is, maar we hebben het nu heel zwaar met z’n allen.”

Welke events zijn dat naast Sniester, dat op 22 en 23 mei zou plaatsvinden, nog meer?
“We hadden op 15 maart het St. Patrick’s Day Festival, die viering doen we al tien jaar hier en dan komen er een stuk of drie- tot vierduizend Ieren en expats St. Patrick’s Day vieren hier op de Grote Markt. Half april hebben we altijd een Lentebierfestival met meer dan vijftig brouwers en twee dagen lang livemuziek. En Sniester, dus dat zijn er al drie in een periode van twee maanden.”

Hoeveel bands spelen er op Sniester?
“Dit jaar zaten we op zestig tot zeventig acts.”

Hoe werkt dat nu precies als je die moet afbestellen? Bel je dan de boeker en die snapt het of wordt het een juridische…?
“Nee juridisch is er gelukkig nog niet van gekomen. We zijn meteen iedereen gaan mailen. Bij Sniester zijn het ook veel kleinere acts, in dat geval mail je rechtstreeks met de bands. Bij de wat grotere namen mail je met de boeker. Ik moet zeggen dat we overal heel netjes uit zijn gekomen; gages die ik al betaald had worden netjes teruggestort, waar ik kan neem ik shows mee naar 2021 en wat kleinere acts probeer ik door te schuiven naar een show in het najaar in De Ruiter. Die optie hebben we gelukkig ook nog. Maar er zijn ook een hoop acts die buiten de boot vallen. Dan gaan we zien of ze volgend jaar weer spelen of niet. En we hadden dit jaar heel veel bands uit het buitenland – echt een gave line-up, al zeg ik het zelf – en daarvan is nog maar de vraag of ze volgend jaar rond die periode weer op tour zijn.”

Met buitenlandse bands is het hetzelfde verhaal van mailen en begrip?
“Ja, ik had dat bijvoorbeeld bij Mojo met Jarn (Van Strijen, IG.). Ik had vijf bands bij hem geboekt en het is gelukt om twee acts door te schuiven naar 2021. Maar dingen als Show Me The Body – waar ik ontzettend veel zin in had, die ik echt graag live wilde zien – die weten niet of ze volgend jaar in die periode op tour zijn, dus dan stopt de boeking gewoon. Dat is super jammer, zowel voor de boeker als voor ons. We zijn nu zeven jaar bezig; de eerste drie jaar was gratis en kon alles, de afgelopen drie jaar merkten we dat het lastig is om veel tickets te verkopen. Toen zijn we qua signatuur best veel kanten op gesprongen, vorig jaar was het toppunt, de programmering was zo breed dat het eigenlijk een beetje diffuus was. Dit jaar hebben we eindelijk kleur bekend: Sniester is een festival voor alles wat rockt en rammelt, we zoeken de grenzen van het alternatieve op en het klopt voor het eerst helemaal. Ik had er echt vertrouwen in.”

Ben je nu drukker dan ooit met al dat doorschuiven? Hoe ziet je dag er nu uit?
“Nee, ik heb het rustiger. Naast Sniester doe ik ook al die andere programmeringen op de Grote Markt. Ik help ook nog met een stukje preproductie, dus als die zes horecazaken helemaal dicht zijn hier… Het is een stuk rustiger, ik hoef geen ad hoc dingen meer te doen, ik ben dingen aan het doorschuiven, maar er zijn geen zaken die deze week af moeten. Ik heb nu overal de tijd voor. Ik ben nu wat klussen aan het doen, die ik voor me uit aan het schuiven was. Dat is dan wel weer fijn, dat ik daar nu de tijd voor heb.”

Huren al die horecazaken jou in of ben je in dienst?
“Ik werk voor de horecabazen, maar word betaald uit de stichting. Als je kijkt naar alle evenementen op de Grote Markt, dan wordt een deel betaald door subsidie van de gemeente, maar het overgrote deel wordt betaald met horecageld. De verhoudingen liggen een beetje scheef, dus die subsidie hebben we wel echt nodig. Het is echt een goed voorbeeld van cultureel ondernemerschap; we bedrijven cultuur, maar het wordt grotendeels gefinancierd door de onderneming.”

Marco Bijsterbosch, foto Maaike van Grol

Dat klinkt als een gezonde constructie, maar loopt daarmee jouw inkomen ook door?
“Ja, ik weet dat het uniek is in deze branche, maar ik sta onder contract. We hebben net als alle andere horecazaken in Nederland gewoon werktijdverkorting aangevraagd voor het personeel. We hebben hier honderdvijftig man werken, dus die kragen allemaal 90% doorbetaald. Daar ben ik heel blij mee. Maar ondertussen lopen de huren van de panden gewoon door, dat is wel een hele benauwde situatie. Dit moet niet tot oktober duren of zo, want dan vallen we om. Je merkt nu al dat een aantal horecazaken in de stad het heel zwaar hebben. Wat dat betreft hebben we mazzel dat we inmiddels zo groot zijn, maar het is een hele rare situatie.”

Hoe ver vooruit durven jullie te plannen met de programmering? Gaan jullie naar september of…?
“Ja, dat is een hele goede vraag. Toen we hoorden dat Sniester niet door kon gaan zijn we meteen gaan bellen met Henk van Paard. Verplaatsen naar september durfden we niet aan, want eerlijk gezegd weet nog niemand hoe het land er überhaupt uit gaat zien dan. Mag het dan al weer? Zijn mensen sowieso bereid om tickets te kopen en met duizend man in de grote zaal van het Paard naast elkaar te gaan staan? Ik vind het heel lastig. Ik ben wel weer bezig met de reguliere programmering in de zaken vanaf september. En we hebben half juli en eind augustus nog twee events die ik ook nog even laat staan. Ik hoop dat we eind mei weer langzaam kunnen opstarten, maar niemand durft dat natuurlijk met zekerheid te zeggen.”

Hoe ziet jouw dag er nu uit?
“Ik probeer elke dag toch wel een paar uur aan mijn werk te besteden, ook al is het wat rustiger. Ik werk veel vanuit huis, maar ik fiets toch ook regelmatig even naar de Grote Markt toe om op kantoor te zitten. Er zit toch niemand hier verder. Verder ben ik superblij dat wij geen totale lockdown hebben in Nederland, wat ik mag elke dag graag een stukje hardlopen. Vanaf mijn huis kan ik vrij snel de duinen in, dat is heel fijn. Dus een beetje werken, sporten en met de kinderen wat home teaching. Mijn zoontje van tien krijgt netjes werk mee van school en die helpen mijn vrouw en ik wat bij het huiswerk en mijn dochter van veertien moet gewoon om half 9 inloggen en die heeft les tot een uurtje of 3, toetsen gaan door en alles. Ik heb echt respect voor hoe scholen en docenten dat allemaal opgepikt hebben.”

Hoe zorg je dat je thuis niet gillend gek wordt van verveling?
“Vanaf het moment dat dit bekend werd heb ik een lijst gemaakt van klussen in huis, dingen die ik al jaren heb uitgesteld en nu aan het afwerken ben. Dat gaat van plinten schilderen tot de keuken van boven tot onder uitsoppen. Ik ben gewoon dat lijstje aan het afvinken en dat kan ik iedereen aanraden. Ontzettend bevredigend om gewoon je taken te doen.”

Je vertelde net al dat je hoopt dat vanaf eind mei zaken weer open kunnen. Wanneer zal alles weer normaal zijn?
“Ja, ik hoop op eind mei. En dat dan in ieder geval vanaf juni de horeca weer open kan. Normaal hebben we best een redelijke zomerstop qua binnenprogrammering en gaan we daar in september weer mee knallen. Met Sniester 2021 zijn we nu ook alweer bezig. In de zomer ligt het programma verder stil, maar die zes zaken verdienen dan natuurlijk normaal wel goed van de terrassen. En we hebben ook nog een strandtent in Scheveningen. Dat zijn wel de momenten waarop ze het moeten doen. Ik ben ook erg benieuwd wat mensen gaan doen. De doelgroep van jonge mensen zal misschien eerder denken ‘ok, fock it het mag allemaal weer, we gaan weer lekker bij elkaar komen.’ Maar je weet het niet, of alles weer hetzelfde wordt en hoe het met hun budget zit.”

Hoe kunnen onze lezers jou / je zaak supporten? Is er überhaupt een donatieknop op Sniester.nl?
“Niet concreet, maar als mensen zich nu verdiepen in de bands die er tot nu toe stonden en dat heel tof vinden, dan is het heel fijn als ze dat verspreiden. ‘Spread the word’, en dan vast kaarten kopen, want daar zijn we het meest mee geholpen. We hopen dat we volgend jaar een ontzettend succesvolle editie gaan beleven. En zodra de horeca weer open mag, kom gezellig langs! Dat is heel goed voor ons. Ook voor een event als Sniester, daar draaien we voor een groot deel op.”

Hoe zit het met mensen die al een kaart hadden voor Sniester?
“De Sniester-kaartverkoop gaat ook in samenwerking met Paard en die hebben natuurlijk ook honderden tickets verkocht voor andere shows. Het Paard is aangesloten bij de VNPF (Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals, IG) en de VNPF is daar beleid voor aan het maken. Ze willen graag dat de meeste grote poppodia één beleid gaan voeren. Wij moeten dus ook even wachten op hun advies. Ze gaan vast iets schappelijks bedenken, of de Sniester-tickets mee mogen naar volgend jaar of dat we het geld terugstorten. Het had van mij sneller gemogen. Maar bij Sniester gaat het om een paar honderd tickets, terwijl het bij een Tivoli, Paradiso of Paard een heel ander verhaal is, dus ik kan me voorstellen dat ze even de tijd nodig hebben.”

Een deel van de Sniester 2020 line-up in 1 playlist:



Deel dit artikel