DeWolff @ De Nacht Staat Op in dB’s, foto Roy Wolters

De afgelopen dagen gonsde het in de uitgaanswereld. Onder de noemer ‘De Nacht Staat Op’ gooiden poppodia en discotheken in heel Nederland afgelopen zaterdag de deuren open voor ouderwetse pre-corona dansavonden. In strijd met de nu nog geldende coronabeperkingen, dus de stoerste burgemeesters van het land waarschuwden dat er gehandhaafd zou worden. Er werd al gauw gedreigd met dwangsommen, tot soms wel 50.000 euro als de zalen na 22:00 uur de deuren zouden openen. Gelukkig werd in Utrecht de soep niet zo heet gegeten en konden we iets voor de klok van elven gewoon in dB’s terecht voor koud bier en een concert van de plaatselijke hard bluesrockende helden DeWolff.

Tekst: Joost Schreurs / Fotografie: Roy Wolters

Als rond half twaalf de handhavers langs zijn geweest voor een eerste waarschuwing, wordt het trio snel het podium opgestuurd met het plan om zo lang mogelijk te spelen, tot het moment dat de handhavers weer op de stoep staan. De zaal stroomt vol en DeWolff zwengelt het Hammondorgel aan voor een avondje psychedelische bluesrock alsof het de laatste avond op aarde is, want zoals gitarist Pablo zingt: “A little bit of something is better than a whole lot of nothing.”

De afgelopen 2 jaar was qua live muziek natuurlijk ‘a whole lot of nothing’ en dat is te merken aan zowel de band als het publiek, want iedereen geniet met volle teugen. Er wordt schouder aan schouder gedanst, met haren en vuisten gezwaaid, geknuffeld en gezoend. Wat hebben we dit gemist met z’n allen. De drie heren van DeWolff staan niet voor niets de hele avond met brede grijnzen op de planken. De feestvreugde wordt nog wat verhoogd als vriend van de band Jelte Tuinstra, ook bekend als Jett Rebel, een paar nummertjes mee komt jammen.

De sfeer in de zaal wordt alsmaar euforischer en DeWolff weet letterlijk van geen ophouden, met zelfs een erg nobel aanbod een eventuele boete voor dB’s te betalen. Maar om kwart voor twee, na dik twee uur spelen, is het toch echt uit met de pret. dB’s-manager (en Tusky-drummer) Bas Allein Richir komt het podium op om te melden dat de handhavers zojuist echt een laatste waarschuwing hebben gegeven en dat de zaal over een half uur leeg moet zijn, omdat ze anders problemen met de vergunning riskeren. Of zoals Bas het zelf zegt: “De politie wil dat we stoppen zodat jullie allemaal naar feestjes in studentenhuizen kunnen gaan.” Hiermee geeft hij perfect aan wat er zo krom is aan het coronabeleid en waarom deze actie ‘De Nacht Staat Op’ zo broodnodig was. Ook al gloort er misschien wat licht aan de horizon met de aangekondigde versoepelingen.