In een zo onzekere wereld als de huidige is het fijn om toch jezelf vast te kunnen klampen aan zekere constanten. Een van de constanten waar we inmiddels al een paar jaar op kunnen rekenen is het feit dat King Gizzard & The Lizard Wizard maar blijft smijten met fantastische albums. Keer op keer blijft deze allesband zichzelf innoveren waarbij geen stijl buiten schot lijkt te blijven. In november bracht de band uit Melbourne het zestiende album K.G. uit en het daaropvolgende L.W. volgt vandaag, op 26 februari. Reden genoeg om middels dit artikel even de bizarre wereld van de Gizzverse in te duiken.  

Tekst: Pieter Sloot

K.G. kwam uit op 20 november en het was een album waarvan zelfs de meest doorgewinterde Gizzardfanaten zich echt wel even van achter de oren hebben gekrabd. Al is het alleen maar om de variatie op het album. Het album bevat bijvoorbeeld het lekkere akoestische Honey, maar ook de Altin Günachtige danskneiter Intrasport, het psychedelische Oddlife en de Black Sabbath doomer The Hungry Wolf Of Fate. Al deze tracks hebben weinig met elkaar gemeen maar de kunst van de Gizzard is dat het een bizarre veelvoud aan genres kan spelen terwijl je direct onmiskenbaar kan horen dat het dezelfde band is.  

Iets wat de tracks op K.G. aan elkaar verbindt is het gebruik van microtonen. De gitaren hebben tussen de frets nog meer frets waardoor de noten tussen de noten bespeelbaar zijn en daardoor klinkt de band uniek. De Aussies hebben zodoende toegang tot melodieën waar je Westerse oren misschien niet aan gewend zijn. De variatie die de band normaal verspreidt over verschillende albums, wordt nu binnen een enkel album gebracht. Desondanks klinkt het als een duidelijk geheel omdat de tracks vloeiend in elkaar over lopen. En over verbondenheid gesproken: de laatste track van K.G. loopt perfect over in L.W., wat deze albums dus tot één geheel maakt. Na het concept van het oneindige Nonagon Infinity is dit dus weer een fijne inventiviteit, al vraag je dan direct wel af waar dan de plaat genaamd A.T. blijft. 
L.W.
Vanuit de naweeën van K.G. zet King Gizzard op L.W. het uiteindelijk schattig klinkende liedje If Not NowThen When? in. In dit funky popliedje waarschuwt frontman Stu Mackenzie met een kopstem die hand in hand gaat met een synthje over hoe de wereld op korte termijn naar de tering gaat en dat we er iets aan moeten doen. Ook opvolger O.N.E. is een kritische noot over het gedrag van de mensheid. Nee, van de teksten van King Gizzard wordt je niet per se optimistisch over de toekomst.  

En net als op andere Gizzardplaten zoals Infest The Rat’s Nest en Flying Microtonal Banana is dit een thema op L.W. terugkomt. Waar die platen wat heftiger klinken, staan bij dit album de toon en de boodschap in een soort tegenstelling. Op tamelijk rustige en kalme wijze worden doembeelden geschetst, wat eigenlijk beter gepaard gaat met de hete thrashmetalriffs en het geschreeuw van Infest The Rat’s Nest. Niet dat het ongepast is, die tegenstelling wat betreft toon en boodschap maken dit juist mede een interessant album. King Gizzard & The Lizard Wizard zet de lijn van het waarschuwen voor ons (on?)voorkombare lot door op L.W.

Verder klinkt L.W. een tandje samenhangender dan K.G., het heeft minder opkijkmomenten. Niet dat de band het experiment niet doorzet, maar de band heeft echt een eigen stijltje ontwikkelt door het gebruik van microtonen nog meer te internaliseren in de band. Dit zorgt ervoor dat L.W. echt als een duidelijk geheel klinkt. De reden dat je deze plaat niet afzet is omdat de band simpelweg zulke unieke melodieën kan blijven voortbrengen.

Dit in combinatie met de compromisloze instrumentatie geven het album een heel rijk klinkend geluid. Een opvallende track is Static Electricity waar een mysterieuze sfeer wordt gebracht met zweverige melodieën. Net als K.G. wordt ook L.W. afgesloten met een doomnummer die overladen is met wahwah effecten, namelijk het waanzinnige en slepende K.G.L.W., waarbij je de temperatuur al voelt stijgen. Wie had ooit gedacht dat je zo indringend kan klinken met een tekst die bestaat uit vier letters?  

De Gizzverse
Oké, dan gaan we nu het diepe in. Voor de mensen die het niet kennen: we gaan het even hebben over de 
Gizzverse. Wat de fuck is dat? Vanaf het album I’m in Your Mind Fuzz zijn alle albums en nummers van King Gizzard qua tekst geschreven in een samenhangende manier. De teksten gaan over bepaalde fictionele gebeurtenissen en karakters die samen bestaan in een bepaald universum. Er is daarbij niet een lineair narratief. Inmiddels is er zoveel geschreven over de Gizzverse dat de online discussies soms bijna klinken als theologie (Gizzologie?). Er zijn namelijk talloze fora, subreddits en YouTubevideo’s waarin fans met elkaar in debat gaan om zo te ontcijferen wat er zich afspeelt en ontwikkelt door de albums heen. De Gizzverse geeft de muziek van deze band dus nog een dimensie aan genialiteit.  

Veel van de Gizzverse teksten schetsen een verhaal waarin de wereld op een bizarre manier eindigt, een dystopie. Zo volgen we op Murder of the Universe onder andere het verhaal van Han-Tyumi, een cyborg die als doel heeft om te leren hoe hij 1) kan sterven en 2) kan kotsen. Lekker dan. In dat laatste vindt hij succes wat er uiteindelijk tot leidt dat, jawel, de wereld vergaat. Op Infest The Rat’s Nest (op de A kant) en Flying Microtonal Banana wordt een wereld omschreven waar alles in de fik staat, het water omhoogkomt en waar veilig leven niet meer mogelijk is. Op L.W. wordt dit weinig positieve toekomstbeeld hervat, zo kondigde de band aan: “From the bowels of hell, comes L.W.”. Persoonlijk kan ik niet wachten om de talloze Redditfora in te duiken waar de fans de teksten van dit album ontcijferen, en het in context plaatsen met de rest van de King Gizzard & The Lizard Wizard discografie. Lang leve de Gizzologen! 

Het is enorm aan te raden om deze wereld eens in te duiken, al is het alleen al omdat het verhaal zo bizar is. Zowel door de diepte van de teksten alsook de briljantheid van de muziek zelf ben je bij een band als King Gizzard & The Lizard Wizard nooit uitgeluisterd. Mocht je zelf ook zin hebben om de bizarre wereld van de Gizzverse eens in te duiken, check dan zeker de onderstaande YouTubeserie. 

L.W. is vanaf vandaag, op vrijdag 26 februari, wereldwijd te beluisteren via de meeste streamingplatforms. 



Deel dit artikel