Triggerfinger, foto: Rob Sneltjes

Triggerfinger op Lowlands, foto: Rob Sneltjes

Triggerfinger ColossusDe mannen van Triggerfinger zijn back on track met een nieuw album en heel wat liveshows. Frontman Ruben Block, Paul van Bruystegem (bas) en Mario Goossens (drums) hadden even een adempauze nodig om weer inspiratie op te doen en ‘Colossus’ in elkaar te zetten. Die tijd hebben ze goed besteed, zo zijn de Belgen in zee gegaan met nieuwe muzikanten. Ondanks deze nieuwe invloeden blijft de band ouderwets rocken zoals we van ze gewend zijn. De pas uitgekomen singles ‘Flesh Tight’ en ‘Colossus’ gaven al een aardig voorproefje. Never Mind The Hype voelde het trio aan de tand over hun adempauze, de nieuwe plaat en waar hun inspiratie nu eigenlijk vandaan komt.

Door Tamara Scholten

Het nieuwe album klinkt heerlijk als vanouds. Toch zit er veel afwisseling tussen de nummers, met in het midden ook het rustige ‘Afterglow’. Ik ben benieuwd naar jullie inspiratie voor dit album en hoe jullie juist die afwisseling weten te vinden?
Ruben: “Je weet op voorhand natuurlijk nooit wat voor liedjes je gaat schrijven. We hadden het idee om wat extra deuren open te trekken en te kijken of we met de muziek ook ergens anders uit konden komen. Dan begin je gewoon te schrijven en is het wel fijn dat je op al die plekken terecht komt. Maar hoe dat dan gebeurt, is moeilijk te zeggen. Je begint te werken en soms steekt het ene het andere weer aan, waarna je een aantal liedjes gemaakt hebt. Je hebt een soort stemming en die daagt je weer uit om weer een stap verder te gaan en zo evolueert heel dat proces. Het is ook best wel een beetje intimiderend soms, omdat je niet weet wat er komt.”

Maar hoe weet je dan of de nummers goed genoeg zijn om op een album te zetten? Hoe weet je of je publiek dit leuk gaat vinden?
Paul: “Dat weten we nooit, haha.”

Jullie zijn een lange tijd weg geweest en dan is het denk ik spannender om nieuw werk uit te brengen. Zitten de mensen nog wel te wachten op Triggerfinger?
Mario: “Dat is heel spannend, maar in de eerste plaats maken we de plaat omdat we een plaat kunnen maken. Wat mensen willen, dat kun je nooit voorspellen. Daar moet je als muzikant ook niet mee bezig zijn want dan word je gek. Je moet het vooral voor jezelf doen.”

Triggerfinger, foto: Rob Sneltjes

Triggerfinger, foto: Rob Sneltjes

Er is met ‘Colossus’ een vierde muzikant bij gekomen, hoe is dat voor jullie? Is de vibe nu binnen de band veranderd?
Ruben: “Dat komt in eerste instantie door de nieuwe nummers. Je merk dat er dingen bij zijn gekomen in de studio die wij wel goed vonden en die bij die liedjes pasten, maar om ze te spelen hebben we een extra muzikant nodig. Dat daagt ons uit om ook oude nummers te herzien, want iemand erbij is toch een groot verschil. We blijven met z’n drieën wel de basis van de band.
“Eigenlijk doen we dat bij ieder album: live dingen toevoegen om de liedjes te verrijken. Ditmaal wordt het wel anders, omdat de partijen niet exact hetzelfde gaan zijn. We hebben twee opties voor een vierde man: iemand die keyboard speelt en een gitarist. Voor ons is het ook fijn om twee verschillende personen te hebben die het toch anders invullen.”
Paul: “Twee klasbakken, en vrienden.“

Het nieuwe album heeft heel erg de ouderwetse ‘What Grabs Ya’ vibe. Toch zijn er veel nieuwe invloeden te horen op ‘Colossus’. Hebben jullie veel lol gehad in de studio?
Ruben: “Absoluut. We hebben bijvoorbeeld veel nieuwe instrumenten en andere rariteiten uitgeprobeerd om tot deze sound te komen. Het is leuk om eens wat anders te proberen in plaats van je eigen instrument. Zo kwamen we samen met Mitchell op het idee om blazers en keyboards toe te voegen aan een aantal nummers.”
Paul: “Elk album is een nieuwe baby waar we trots op zijn.”

Wat was de reden dat jullie besloten om weer te gaan spelen en de studio in te gaan?
Mario: “We hebben achter de schermen niet echt stil gezeten. Op het moment dat je plaat af is, dan moet je nog een hele lange tijd wachten terwijl de platenmaatschappij de distributie en promotie regelt. Ondertussen werken wij al aan een nieuw live-repertoire. Zodra je tijdens het repeteren merkt welke nummers goed kunnen werken live, geeft dat vanzelf motivatie om weer te gaan spelen. Je wilt in het begin graag zoveel mogelijk van de nieuwe plaat spelen, maar het is juist belangrijk een goede balans te vinden tussen de nieuwe en de oude platen om zo een goede live-set te bouwen.”
Ruben: “Wij hebben er zeker weer zin in!”
Paul: “Als we dat niet hadden zouden we het niet doen.”

Hoe hebben jullie de rustperiode zelf ervaren? Was de koek even op?
Mario: “Dat was al een tijdje aan de gang, we hebben heel veel gespeeld en merkten dat het tijd was om rust te vinden. Een lange tournee maakt je hoofd en lijf moe en er is dan rust en ruimte nodig om het te blijven doen en ervan te genieten. Een plaat maken is ook een intense gebeurtenis. Bij een optreden heb je energie die je eruit gooit, terwijl je bij een plaat die energie nodig hebt om over dingen na te denken.”

Triggerfinger, foto: Rob Sneltjes

Mario Goossens op Lowlands, foto: Rob Sneltjes

Was het plezier weg?
Mario: “leder mens heeft rust nodig, zelfs muzikanten. Het is een intense levenswijze, constant op tour zijn en af en toe moet de batterij echt opgeladen worden. Je moet niet vergeten het leven te absorberen. En tijd en energie te steken in vrienden en familie en je liefde.”

Wanneer en hoe wisten jullie dat het tijd werd om de draad weer op te pakken?
Ruben: “We gingen natuurlijk al een nieuwe plaat maken. Het is belangrijk om ijkpunten te zetten en naar die deadlines toe te werken. Je weet natuurlijk nooit hoe snel die liedjes komen, maar het helpt wel. Met ‘Colossus’ was dat een goede manier van werken.”

Wat geeft jullie persoonlijke inspiratie bij het schrijven van de nummers?
Ruben: “Inspiratie zit soms in een aantal kleine woorden die dan ineens heel mooi bij elkaar passen. Dat je gaat schuiven met die woorden en er ineens een hele mooie tekst ontstaat.”

Jullie ogen op het podium erg rock ’n roll, is dat buiten het podium ook zo?
Ruben: “Dat hangt er vanaf, wat is rock ’n roll? Het hoeft ook niet per se rock ‘n roll te zijn voor ons. De muziek die wij spelen en hoe mensen dat zien, dat mag iedereen voor zichzelf kiezen en invullen. Het maakt ons niet uit, of er een kaartje ‘rock ‘n roll aan hangt of niet. Zolang wij de muziek spelen die wij tof vinden dan is dat goed. En ja… iedereen is zichzelf en elk mens is een rijke verzameling van saaie en interessante componenten.”

Triggerfinger, foto Diego Franssens

Triggerfinger, foto Diego Franssens

Hoe passen jullie ervoor op dat jullie niet weer uit de bocht vliegen als band? Zijn daar afspraken voor gemaakt?
Paul: “Er zijn geen afspraken voor gemaakt. We hebben er vooral weer heel veel zin in. De trein waarin we zitten is een goede om op mee te rijden. We werken zoals we denken dat het goed is. Het moet een goede balans zijn tussen spelen, opnemen en rusten. Dat wordt erg belangrijk. Maar die trein rijdt rustig en vooral met erg veel plezier.”
Ruben: “Je bent bij zo’n tour afhankelijk van veel invloeden en componenten. Je weet van tevoren nooit hoe het gaat lopen. Dus dat is altijd afwachten en daaruit vloeit alles dan weer voort. Hoe intens iets gaat zijn hangt er ook vanaf hoe dingen evolueren en hoe veel je zelf wilt spelen, welke gebieden je besluit te gaan spelen en of je nieuwe bakens uit zet in nieuwe gebieden. Dat heeft er allemaal mee te maken.”

Over nieuwe bakens uitzetten gesproken: Zijn er nog nieuwe doelen te behalen voor jullie als band?
Mario: “Er zijn altijd nieuwe doelen. We hebben nu voor het eerst meer aanvragen om in the UK te spelen. We hebben wel eens in Londen gespeeld, maar nu zijn het ineens zeven shows die we gaan doen in Engeland en dat is een groot nieuw gebied. Ons nieuwe label (Mascot, red.) zit daar ook enorm bovenop om dat te regelen. We keren ook terug naar Noorwegen voor een aantal gave festivals. Zolang er nog groeipotentie is, kunnen wij groeien. Het is belangrijk om die doelen voor ogen te zien, mocht dat wegvallen is het zaak om op tijd weer nieuwe doelen te stellen als band. We dachten eerst: we beginnen in België en gaan eens snuffelen in Nederland, toen naar Duitsland en Frankrijk en op die manier heeft dat altijd wel gewerkt.”

Wat is interessanter om te doen, clubshows of festivals?
Paul: “Voor ons beide. We hebben het geluk dat we zowel veel grote festivals als de kleine shows hebben. Dat blijft evenveel fun. Helemaal als het nieuw terrein is, de mensen je nog niet kennen en wij het publiek nog niet. En als we de clubs weer beu zijn, dan is het weer zomer en dan zijn de grote festivals er weer. Wij zijn verwende nesten haha. En we hebben absoluut geluk gehad.”


Het album ‘Colossus’ is vrijdag 25 augustus wereldwijd uitgekomen via Mascot Label Group en onder meer via Spotify (hieronder) te beluisteren. De komende tijd is Triggerfinger te bewonderen op Tuckerville (2-9), Appelpop (9-9) en Helldorado (18-11). In december volgen clubshows met drie keer de Melkweg (7 t/m 9-12) en twee keer de Ancienne Belgique (14 en 15-12).



Deel dit artikel