Poppodium Muziekgieterij in de Limburgse hoofdstad heeft zich in korte tijd enorm in de kijker gespeeld. Vanuit Berlijn koos het bekende Pelagic Records afgelopen augustus voor Maastricht om er zijn 15-jarig jubileum in een uitverkocht huis te vieren. Halloween wordt er op 26 en 27 oktober stevig ingeluid met Samhain, dat ook al voor het tweede jaar op rij op een volle bak kan rekenen en bestaat het eveneens succesvolle Midsummer Prog Festival ook al een tijdje. Dan komt nog het openlucht metalfestival South Of Heaven in de zomer. Dit allemaal tussen een regulier programma door waar genoeg te beleven valt. Programmeur Ingo Dassen zit bij al dat moois op de voorste rij en licht een en ander toe.
Tekst: Martijn Welzen
Wanneer is de tijd rijp voor een poppodium om het groot aan te pakken met festivals over meerdere dagen, heel veel bands en partijen van buiten? Muziekgieterij zoals we die nu kennen is nog niet zo heel oud.
“Dat is eigenlijk de natuurlijke groei geweest. Capaciteit ging van 250 naar 650 en toen naar de huidige 1100 voor de grote zaal, als het balkon open is, en 450 voor de kleine zaal. Met een grotere capaciteit komt een betere infrastructuur en dat leidt dan weer tot betere aanbiedingen voor bands. Nu is het ook zo dat wij openstaan voor partijen van buiten die iets moois kunnen bieden. We kunnen niet alles weten en zelf regelen, dus die input is heel kostbaar. Je moet daarnaast niet de stad Maastricht vergeten, waar veel horeca is, waar veel studenten wonen, die internationaal georiënteerd is én op relatief korte afstand van vliegvelden als Brussel, Eindhoven en Düsseldorf ligt. Beetje van alles eigenlijk wat het een perfecte cocktail maakt.”
Je hoort regelmatig van sportverenigingen en andere organisaties dat het moeilijker wordt vrijwilligers te vinden en vooral ook te behouden. Daar moet je er wel genoeg van hebben als alles een stuk groter wordt.
“Beetje natuurlijke reactie is dat een grotere organisatie ook meer vrijwilligers weet te binden. Dat is één. Een tweede is dat we een redelijk familiare organisatie zijn. We dragen de vrijwilligers op handen en zijn heel blij met de groep van ongeveer 150 personen die we nu hebben. Mooie is ook dat bij dit soort niche-festivals, want dat zijn ze toch, er ook vrijwilligers uit die hoek komen. Ze vinden bij ons echt een plek. Zo blijkt dat er niet alleen behoefte is vanuit de bezoekers voor deze alternatieve stijlen, maar ook vanuit de medewerkers. Daarnaast kunnen we, als er echt iets heel groots is, vrijwilligers van de lokale scouting of schutterijen uitnodigen om bij te staan. Dat doen ze over het algemeen graag, en wij vinden dat dan weer heel waardevol en laten die waardering regelmatig blijken.”
De eerste niche-festivals die zo in mij opkomen zijn het Pelagic Fest en het aankomende Samhain. Hoe hebben die hun weg naar de Muziekgieterij gevonden?
“Een tijd geleden stond The Ocean Collective bij ons. Gitarist Robin Staps is ook eigenaar van Pelagic Records, en wilde heel graag het 15-jarig bestaan van zijn label met een festival vieren. Hij was erg onder de indruk van onze locatie en mogelijkheden. In Berlijn, waar Pelagic vandaan komt, was er niet iets soortgelijks te vinden. Van het één kwam het ander en zo hadden we afgelopen augustus de eerste editie van het festival.
Met Samhain is dat anders gegaan. Het werd al georganiseerd in de Muziekodroom in Hasselt, maar zat in 2022 zonder plek na sluiting van de zaal. We hebben overlegd met de organisator en wilden het concept voor de regio niet verloren laten gaan. Want hoe ver is Hasselt bij Maastricht vandaan? Daar ben je zo. Na een uitermate succesvolle eerste editie in 2023 staat er deze maand weer een uitverkocht festival op het programma.”
Maar geef je dan de programmering compleet uit handen?
“Nou ja, het is ook weer niet zó zwart-wit. Bij het Pelagic Fest is het label curator, dus dan kunnen we wel degelijk meedenken. Moet ook eerlijk zeggen dat niet alle bands mij op eenzelfde manier aanspreken. Dus dat heeft wel invloed. Voor Samhain is het echt vanuit de organisatie zelf. Het is ook echt een heel eigen wereldje waar we als zaal niet genoeg vanaf weten. Daar geven we soms wel informatie of suggesties door.”
Zo zag Pelagic Fest 2024 eruit overigens:
South Of Heaven dat komende zomer buiten wordt gehouden, is dan van een heel andere orde.
“Zeker! Dat is een samenwerking tussen Doomstar Booking, TIRR Agency en de Muziekgieterij. Doomstar wilde heel graag een groot metalfestival in het zuiden opzetten. Je weet wel hoe dat gaat; onder genot van een biertje gooiden we wat ideeën op waarna het in één keer heel concreet werd. Doomstar is hier overigens de belangrijkste partij voor de line-up.”
Maar de eerste South Of Heaven zou dit jaar zijn, en die kwam nog niet helemaal van de grond.
“Het bleek dat de vergunningaanvragen allemaal net iets meer voeten in de aarde hadden dan wat we zo op voorhand konden inschatten. Dat had vooral te maken met de capaciteit van de hulpdiensten die vanuit de veiligheidsregio kon worden geboden. Die was er namelijk niet genoeg. In dit geval hadden de grote pluspunten die Maastricht heeft op het vlak van festiviteiten tegen ons gewerkt. Als er op een weekend iets van 50.000 mensen in de stad zijn, moet je de resources goed verdelen. Let wel, 50.000 voor alles in de stad, natuurlijk niet alleen voor South Of Heaven. We waren net iets te laat om dat goed te regelen, dus leek het ons beter dan maar het hele feest naar 2025 te verschuiven. Een veilig festival en een goede band met de gemeente zijn natuurlijk heel belangrijk.”
Een tweede Samhain is dan binnenkort en de tweede editie voor Pelagic Fest is ook al op de agenda van 2025 gezet. Wanneer ontstaat zo’n idee van: dat moeten we vaker doen?
“Dat is vooral een gevoel. Als je op het festival loopt en je voelt de energie en dankbaarheid van bands en bezoekers. Er valt geen weerklank, iedereen is aardig en amuseert zich. Dat is iets bijzonders. Het is altijd verstandig om voor een productie de kosten en verwachte baten even onder de loep te nemen, maar geld is nooit de ultieme drijfveer. De drijfveer is beleving, muziek en het gevoel echt iets te betekenen voor de bezoeker en de stad.”
Helpen deze meer high-profile festivals je ook met de gewone programmering?
“Bands en bookers weten ons steeds beter te vinden. Grotere acts worden vaker via Engeland aangeboden en daar krijgen we nu steeds meer een voet tussen de deur. Er wordt in Nederland heel vaak naar Amsterdam gekeken, en daarna gaat de act bijvoorbeeld door naar Keulen. Maar een show opzetten in Duitsland is, door de structuur daar, veel duurder. Maastricht is een goede optie als je ziet hoe dicht we bij Duitsland liggen. We zitten in de Euregio en proberen dat ook uit te dragen.”
Agenda Muziekgieterij:
- Samhain (uitverkocht) – 26 en 27 oktober 2024 met onder andere: Amenra, Russian Circles, Rotting Christ, Fluisteraars en Verwoed
- Héll On Sphinx Festival – 12 april 2025 met onder andere: Backfire!, Trenchwar, Ironed Out, Now Way
- South of Heaven – 7 en 8 juni 2025 met onder andere: Meshuggah, Hatebreed, Textures, Sacred Reich en Legion Of The Damned
- Pelagic Fest – 23 en 24 augustus 2025 met onder andere: Insahn, Psychonaut, A Burial At Sea en Bear
Volg jij onze 666 Hardhitters Spotify-lijst al? Blijf op de hoogte van dikke nieuwe tracks!
Nog geen reacties!
Er zijn nog geen reacties geplaatst.