Fire Horse

Als je een legpuzzel zo uit de doos opgooit, is er geen enkele kans dat de stukjes spontaan in elkaar vallen en een aansprekende afbeelding vormen. Wanneer ik dan zanger/gitarist Kevin Stunnenberg van het nieuwe Nederlandse rocktrio Fire Horse spreek, lijkt het er op dat juist dit gebeurd is. De chemie tussen Kevin, bassist Peter Van Elderen en drummer Guy Pek, en hoe de songs, het opnemen in één van ’s werelds bekendste studio’s en het gave artwork van debuut Out Of The Ashes samenvallen is schier onmogelijk. Maar misschien ook niet, want met respectievelijk Birth Of Joy, Peter Pan Speedrock en Grenadeers zijn de sporen, en samenhangend de ervaring, natuurlijk meer dan verdient. Kevin zoekt even een plek in de schaduw op zijn vakantie aan de Duitse Rijn, om met veel enthousiasme de band voor te stellen.

Tekst: Martijn Welzen

Fire Horse is opgericht in het midden van de coronapandemie. Hoe is dat allemaal in zijn werk gegaan zonder optredens en goede oefenmogelijkheden?
“De fundamenten voor Fire Horse zijn gelegd net voordat in 2020 de boel op slot ging. Ik begon wat te jammen met Peter, die nu graag wilde gaan bassen. Niet veel later voegde Guy zich bij ons. Daarna ging het allemaal echt razendsnel. We namen demo’s op in Patronaat in Haarlem, waar Ronald Drayer van Suburban Records hoogte van kreeg. Wat hij hoorde vond hij te gek en wilde ons gelijk tekenen. Nu zaten Peter Pan Speedrock en Birth of Joy al op zijn label, dus we waren geen onbekenden. Een platencontract was er dan ook binnen no-time en een heel aantal nummers lag al klaar. Die waren voor het leeuwendeel van mijn hand en al geschreven voor dat Fire Horse bestond.”

Hoe zijn jullie elkaar tegen het lijf gelopen? Het is toch niet dat jullie dezelfde woonplaats hebben.
“We kenden elkaar van de festivals. Door de jaren heen zijn we elkaar regelmatig tegengekomen en we hebben alle drie een zelfde idee over rock-‘n-roll. Ik wilde bij Fire Horse niet alleen gitarist worden, dus nam de zang ook voor mijn rekening en Peter wilde dit keer graag de bas oppakken. Met Guy van Grenadeers hebben we met veel plezier gejammed en ook dat bleek een goede klik. Opvallend hoe snel dat allemaal ging. We wisten dat we rock-‘n-roll wilden spelen met de juiste energie. Weet je, we wilden een soort momentum creëren zonder het allemaal te perfect te maken. Natuurlijk zijn bepaalde punten belangrijk voor het geheel, maar het moet gewoon groeien. Ook het vervolg ging in een moordend tempo. Vijf keer repeteren en Guy had al tijd in de Wisseloord Studio geboekt. Er zijn toen twee sessies ingepland voor het opnemen en het debuut stond op de band. Maar zoals gezegd als de vibe goed is, waarom niet?”

Dat tempo ging nergens knellen?
“Nee, want in grote lijnen waren de songs al klaar, dus hoefden we daar geen kostbare tijd ter plekke meer aan te besteden. In de studio hebben we daar nog wat aan gesleuteld, maar ook niet meer dan dat. De nummers Fire Horse en Situations zijn wel anders dan de rest. Beiden zijn uit jammen met Guy ontstaan en daarna afgerond. Het nieuwe werk zal ook nog meer een samenwerking van ons drieën worden. Daar kijk ik echt enorm naar uit trouwens, die connectie, want dat zal echt anders zijn dan op de eerste plaat. Ik heb een idee, Peter gooit dan een ander idee daar bovenop en Guy gooit het weer op zijn kop. De uitkomst heeft iets magisch. Daarnaast zijn we ook echt liefhebbers van instrumenten en apparatuur. Ik hou zelf bijvoorbeeld van die ouwe buizenbakken, distortion en andere effecten. Daar kun je zo heerlijk mee spelen en goed combineren. Dat is net zo met Peter en Guy overigens. Peter heeft zo’n lekker vies brommend basgeluid en Guy is altijd op zoek naar die juiste drumsound. En in de studio hadden we daarbij nog de hulp van mix engineer Alain Johannes die het beste van onze sound eruit heeft gehaald. Hij heeft een enorme cv waar bands als Queens of The Stone Age, Arctic Monkeys en Them Crooked Vultures op prijken. Niet de minste zou ik zeggen.”

De naam Fire Horse linkt terug naar het Chinese sterrenbeeld van Peter, maar speelt het idee van de fenix die herrijst ook mee? De band, of rock-‘n-roll in zijn geheel, komt ook langzaam weer terug na een donkere periode.
“Mja, misschien wel. Het is ook herrijzen uit de chaos, de rumoerigheid. Dat geldt zeker ook voor mij persoonlijk. Birth of Joy was net gestopt en ik miste het spelen in een band enorm. Voor mij is Fire Horse dan ook een terugkeer. Maar met een andere benadering van wat ik voorheen deed. We bouwen iets moois op uit de as van ons verleden.”

Hoe is die geweldige filmische hoes van Out Of The Ashes tot stand gekomen, waar het paard ook een prominente rol speelt?
“We wilden graag een hoes, die getekend is door Richard Schouten, als een soort van Quentin Tarantino filmposter. Peter had contact met Richard en van het een kwam het ander.”

Nu snap ik wel jullie gezichten en het paard, maar helikopters en exploderende auto’s?
“Hahaha, gaaf toch? Zie het als een uitbeelding van onze explosieve rock. We blazen iedereen van de sokken.”

Als we even in de songs duiken valt mij opener Trust gelijk op. Er zit een mooie seventies rock-vibe onder maar ik kan mij ook niet aan een Soundgarden invloed onttrekken. Zijn er bepaalde bands die jullie beïnvloeden of toch meer een algemeen gevoel?
“Soundgarden? Ja? Hmmm, niet dat het een slechte band is, maar daar hebben we geen bewuste invloeden van. Sowieso is het nooit een bewuste actie geweest als het lijkt op een andere band of nummer. Alles grijpt weer terug op die vibe, als een riff mij een goed gevoel geeft, ga ik ervoor.”

Dan heb je zeker ook niks met de radio van tegenwoordig. Jullie muziek is best catchy, maar voor de radio dan weer te scherp en veel radio-songs missen over het algemeen die vibe.
“Ik vind muziek op de radio te uitgewerkt, te perfect. Dat is verder geen oordeel want het kan best ingewikkeld of muzikaal zijn. Maar het lijkt alsof er geen menselijke trekjes aan mogen zitten of kleine schoonheidsfoutjes mag bevatten. Denk trouwens niet dat radio, in deze tijd van streamingsdiensten, nog veel invloed heeft. Maar dat is meer algemeen gesproken.”

Misschien eens interessant om ons door op opname van een Fire Horse song te leiden en hoe jullie die energie en dat organische handhaven.
“Voor onze nummers nemen we eerst een aantal basis takes op, waar we dan de beste uitkiezen. Dan  wordt het een kwestie van zoeken naar de juiste drums en waar de gitaarsolo’s komen. Guy is zoals gezegd heel bekwaam in het vinden van wat nodig is om die sound op te vullen. Moet het compact zijn of roept een nummer juist om openheid? Met de solo’s is dat precies zo. Moet ik die later nog toevoegen? Soms is het in één keer goed, soms moet dat enkele keren over. En dat zo lang als nodig is tot het klopt.”

Fire Horse

Is het dan ooit af op die manier?
“Eh, nou ja, je zult het ooit moeten loslaten natuurlijk. Interessant is wel dat je soms later denkt dat het toch nog beter had gekund of anders had gemoeten, maar het komt ook voor dat het moment van opname niet helemaal naar tevredenheid is verlopen, maar als de tijd verstrijkt toch het juiste gevoel afgeeft. Dat is ook gewoon groei natuurlijk. Dan heb je voor de volgende plaat weer iets om aan te werken.”

En het stukje improvisatie waar ik bij de aankondiging van de band over las, hoe vindt dat zijn weg in de nummers?
“Het ligt als eerste aan de nummers of er plek voor is. Een song heeft altijd een aantal basiskenmerken, en soms past het gewoon niet. Maar bij Fire Horse en Situations is het stuk wat je mid-bridge noemt geïmproviseerd. Dat was super om te doen, zo ter plekke iets spelen. Dat is dan ook live altijd weer net anders waardoor het echt tot leven komt.”

En op twee september verschijnt dan Out Of The Ashes. Hoe leef je naar dat moment toe?
“Spannend! Het is een te gekke tijd om eerlijk te zijn. Alles gaat zo snel, met Suburban Records, de studio. En ik kan je al vertellen wat we nu al bezig zijn met het vervolg. Daar wil ik verder nog niet te veel over zeggen, maar het geeft aan dat alles in een stroomversnelling zit. Dus plaat uitbrengen en dan op 16 september in de Helling te Utrecht met onze vrienden van Ramkot en Magnetic Spaceman de boel presenteren waarna nog veel optredens zullen volgen.”


Het album Out of The Ashes van Fire Horse is gereleased via Surbuban Records op vrijdag 2 september 2022 via onder andere Spotify. Je kan ze binnenkort op de volgende plekken in het land live bekijken:

  • Vrijdag 16 sept in De Helling – Utrecht – ALBUM RELEASE SHOW
  • Zondag 9 okt in Neushoorn – Leeuwarden – INTO THE VOID
  • Vrijdag 28 okt in Azijnfabriek – Roermond – ROERIG
  • Zaterdag 29 okt in Metropool – Hengelo – SHOW
  • Vrijdag 4 nov in Gebr. de Nobel – Leiden – SHOW

 



Deel dit artikel