De Britse nasty hardcore band Employed To Serve is
een van de heetste namen die Engeland op dit moment te bieden heeft. Op 10 mei
jongstleden bracht de groep haar derde album ‘Eternal Forward Motion’ uit, een
plaat vol met brute vocalen, memorabele riffs en groovende breakdowns. Nadat de
Britten eerder naam maakten met de platen ‘Warmth Of A Dying Sun’ en ‘Greyer
Than You Remember’ op het toonaangevende Holy Roar Records, is deze derde uitgebracht
op het grote Spinefarm Records. Tot nu toe heeft de nieuwe langspeler overal
hoge ogen gegooid en verder coververhalen bij populaire magazines als Kerrang!
en Upset opgeleverd.
In Nederlands speelde de jonge groep eerder shows op festivals als Incubate,
Complexity Fest en afgelopen zomer braken ze nog de X-Ray af op Lowlands.
Genoeg redenen voor NMTH om eens contact op te nemen met de sympathieke band,
die later deze maand nog op Jera On Air staat. We spreken frontvrouw Justine
Jones: “Wat we echt geleerd hebben in de zes jaar die we bestaan als band is
dat hard werken, inzet en discipline zich daadwerkelijk uitbetalen.”
Door Daan Holthuis
Heb je eigenlijk ooit verwacht dat je met een plaat als ‘Eternal Forward Motion’ op de proppen zou komen?
“Nee, ik denk het eigenlijk niet. We wisten ook nog helemaal niet wat we wilden met de band, toen we die net gestart waren als fans van Botch, Converge, Norma Jean en dat soort bands. We wilden graag een band zijn zoals zij. Echter, op ‘Warmth’ en op deze nieuwe platen voelen we echt dat we onze eigen sound hebben gevonden, qua richting die we op willen en wat ons schikt. De meeste bands zijn altijd op zoek naar de sound die het beste bij hen past. Vooral bij de vorige plaat hebben we echt geworsteld met het vinden van onze eigen sound. Die sound zou ik nu omschrijven als metal met vette grooves simpel gezegd. Een beetje als Deftones en Gojira met van die swerving riffs. Die zijn live het leukst om te spelen en superheavy. Zo’n band willen we zijn en elke plaat moet het heavier. Dat is een soort van het tegenovergestelde van elke andere band haha.”
Noemen jullie ‘Eternal Forward Motion’ daarom ook de plaat “that defines who we are as a band and we couldn’t be more proud of it”?
“‘Warmth’ was echt de eerste keer dat we eindelijk klikten
als band. Voor de nieuwe plaat was alles echter makkelijker. We hadden alle
tijd en die tijd hebben we gebruikt om beter te worden. Tevens vind ik dat het
album qua lyrics ook de beste is die we tot nu toe hebben geleverd. Het heeft
ons simpelweg drie platen gekost om erachter te komen wat het beste bij ons
past. We zijn bijvoorbeeld veel bezig geweest met hoe we live het beste tot ons
recht komen. Het klinkt stom, maar neem onze stage presence. Er is lang nagedacht over hoe we meer als één unit over konden komen. Daarbij zijn we
uitgekomen bij de jackets, onze uniformen. Het zijn die kleine veranderingen
die ons maken die we nu zijn, en die zorgen voor meer eenheid.
“Verder zijn we als muzikanten meer zelfverzekerd en natuurlijk simpelweg ouder
en wijzer geworden. Daarnaast gaat het schrijfproces tegenwoordig een stuk
vlotter en makkelijker. Op ‘Eternal Forward Motion’ zijn we een stuk
efficiënter. We weten eerder wat we wel en niet goed genoeg vinden. Tegen alles
wat niet goed genoeg is of niet bij de rest van plaat past wordt dan ook direct
ijskoud “nee” gezegd. Dan wordt het weggegooid en beginnen we overnieuw. Verder
gaat alles een stuk sneller in de studio, omdat we dat meer gewend zijn
geraakt; we weten hoe het werkt en wat er van ons verwacht wordt. We definitely found our groove.”
De nieuwe plaat handelt vooral over de huidige generatie. Daar zijn jullie op social media ook vrij uitgesproken over geweest in aanloop naar de release toe, bijvoorbeeld bij tweede single ‘Harsh Truth’. Een song die is geschreven naar aanleiding van de hoge zelfmoordcijfers onder jongeren in de UK. Kan je daar wat meer over vertellen?
“Vooral Sammy en ik schrijven onze teksten. Ondanks dat we geen politieke band zijn, werkt de huidige politieke situatie wel door op de mensen, óók op onze band. Samen hebben we ons echt gericht op dat het vandaag de dag steeds moeilijker is voor jonge mensen in onze maatschappij. Een maatschappij waarin ze vaak worden weggezet als lazy millennials. Dat is zo onterecht! De generaties voor ons hebben de planeet verwoest en ons aan de economische afgrond gebracht, en vragen zich nu af waarom onze generatie zo ongelukkig is. Het zijn verontrustende tijden met veel financiële onzekerheid en social media-induced anxieties. Tegelijkertijd is het niet enkel doom & gloom. Het geeft namelijk ook een soort van vrijheid van wat er van je verwacht wordt, omdat het nu vrij onmogelijk is om aan de sociale norm te voldoen. Er is een grotere ruimte gekomen waarin je je eigen passies kan nastreven, omdat je niet zomaar een huis kan kopen en het hebben van kinderen niet meer zo vanzelfsprekend is.”
Vind jij het zelf belangrijk dat bands zich uitspreken over dit soort zaken namens een generatie?
“Ik denk niet dat bands dit hoeven te doen, maar persoonlijk schrijf ik enkel over dingen die me aangrijpen en waar ik gepassioneerd over kan zijn. Op dit moment ben ik echt bezig met hoe jongeren verkeerd gerepresenteerd worden. Weet je, elke band heeft z’n eigen doel, net als elke film z’n eigen doel heeft. Sommige laten je lachen, sommige laten je je huidige situatie even vergeten en andere laten je echt wat voelen. Ik hoop altijd dat wij een band zijn die je wat laat voelen. Dat je gemotiveerd wordt jezelf aan te pakken. We willen niet die negatieve, nihilistische band zijn, maar je juist motiveren om dingen die je wilt veranderen in je leven aan te pakken. Een beetje zoals mijn favoriete motiverende plaat, Hatebreed’s ‘Perseverance’. Ik hoop dat ‘Eternal Forward Motion’ datzelfde effect heeft bij mensen die ernaar luisteren.”
Waar staat de titel van de plaat Eternal Forward Motion voor?
“De titel sluit eigenlijk aan bij de albumhoes. Die bestaat uit allemaal radertjes, die weer de constant veranderende aspecten in het leven vertegenwoordigen. Net als tijd gaan deze constant maar voorwaarts. Dat is eigenlijk iets positiefs, want je kan nooit meer terug, dus terugkijken heeft geen zin meer. Je zult vooruit moeten, leren van wat je doet en dingen moeten veranderen als het je tegenstaat. Zo bepaal je je eigen toekomst.”
Employed To Serve’s ‘Eternal Forward Motion’ is op 10 mei uitgebracht. Op vrijdag 28 juni staat de band op Jera On Air met onder andere Parkway Drive, Sum 41, Enter Shikari en Hatebreed.
Nog geen reacties!
Er zijn nog geen reacties geplaatst.