We konden het ons al bijna niet voorstellen begin december. Zouden we echt de allerlaatste Bandcamp Friday hebben meegemaakt? Het zal toch niet zo zijn dat ze dit mooie initiatief definitief de nek omdraaien? Zagen we hier dan toch de gevolgen van de overname van Bandcamp door de grote multinational Epic Games? De zorgen bleken ongegrond, want medio januari ontvingen we het verlossende nieuws dat Bandcamp Friday ook in 2023 terugkeert met maar liefst negen edities, waarvan de eerste vandaag gevierd wordt. Traditiegetrouw op de eerste vrijdag van de maand.

Tekst: Joost Schreurs

Voor de liefhebbers even wat cijfertjes: sinds de oprichting van Bandcamp 15 jaar geleden, keerde het platform 973 miljoen dollar uit aan artiesten en bands die hun muziek via Bandcamp wisten te verkopen. Dankzij Bandcamp Friday ontvingen de muzikanten nog eens 91 miljoen dollar extra, want zoals inmiddels al vaak is uitgelegd, strijkt Bandcamp op deze dagen geen percentage op van iedere transactie, maar gaat elke uitgegeven dollar, of euro volledig naar de makers. Een goede reden dus om je favoriete bands vandaag zo goed mogelijk te steunen met de aankoop van een cd, een plak vinyl, een T-shirt of desnoods alleen de digitale versie van een album of EP. En ook als je zelf even geen geld kunt missen, vanwege de hoge inflatie en het leven dat stukken duurder is geworden, dan kun je ook een steentje bijdragen door dit artikel te delen met je vrienden en hun aan te moedigen iets te kopen.

Om je op weg te helpen, hebben de redacteuren van Never Mind The Hype weer een mooie verzameling van 17 tips op een rijtje gezet. Of je nu van punk houdt, of van black metal, er zit vast iets van je gading tussen… En als je volgende week naar het Grauzone festival in Den Haag gaat, check dan de tips van onze redacteur Paul Lindenberg voor de nodige voorpret.

Ons archief is inmiddels goed gevuld met maar liefst 19 voorgaande edities, allemaal bommetjevol hard en heavy tips, die je vast nog niet allemaal in huis hebt, dus kijk ook gerust hier nog eens voor inspiratie:

MARTIJN WELZEN – REDACTEUR

Yantras – S O N
Roermondse architecten van kille ijspaleizen, die de kern van somberheid feilloos vinden met uitgesponnen sonische landschappen doorspekt met black metal uitspattingen. 24 maart met Terzij de Horde en Lijkschouwer in de Azijnfabriek in hun thuisstad te bewonderen.

ARINA BANGA – REDACTEUR

Two Star Review – “​.​.​.​obsolete, out of date​.​.​.​”
Zelf geeft punkband Two Star Review zichzelf slechts twee sterren, maar de EP “… obsolete, out of date…” scoort er makkelijk vijf. Het Utrechtse drietal dat zich laat inspireren door Leatherface en Wipers, bestaat nog maar sinds april 2022 en heeft inmiddels optredens in Nederland en Duitsland op het band-cv staan. Ook gaat in de wandelgangen het gerucht dat er in april al een tweede EP aankomt… In de tussentijd kun je je vermaken met dit dansbare debuut!

GIJS KAMPHUIS – REDACTEUR

Cultist – An Observation Of Grief
Cultist uit California beukt, ramt en is lekker intens. Diepe beatdown hardcore met een twist.

PAUL LINDENBERG – REDACTEUR

Vulva – Woe to the Wicked
Als de helft van je band uit Tramhaus komt, zit het waarschijnlijk wel goed. Met feministische insteek en een stuk sludgier en grimmiger dan Tramhaus is Vulva overigens wel een wezenlijk andere band. Na de Vulvaverse releaseshow afgelopen najaar is Vulva een van de bands waar ik erg naar uitkijk op de Grauzone zaterdag.

Clamm – Care
Clamm is een punktrio uit Melbourne dat met Care het eerste album in nieuwe bezetting (Maisie Everett op bas) uitbracht in 2022. Catchy, punky, geschikt voor feestjes maar toch met aandacht voor het jongvolwassen leven en de problemen die dat tegenwoordig met zich meebrengt, zoals maandagen (Monday) en oog voor je mentale gezondheid.

Te zien op de vrijdag van Grauzone.

Lambrini Girls – Homewrecker
Ook op de vrijdag van Grauzone: Lambrini Girls. Homewrecker is een persoonlijke favoriet, net iets zwaarder dan de ook gewaardeerde nummers Help me I’m Gay en White Van van de Brighton queer-punkers.

CIEL – Not In The Sun, Nor In The Dark
Fine Everything, en dat is het met CIEL, fine. Niet te moeilijk, niet te zwaar maar wel even wat anders dan de radio. De indie-rockers uit Nederland, Engeland en Spanje (best divers voor een band met drie leden) spelen op de zaterdag van Grauzone.

Crows – Beware Believers
Niet op Grauzone maar ze hadden er zeker gepast. De Londense post-punkers stonden ook al niet op mijn jaarlijstje afgelopen jaar, ik heb ze toen tussen alle releases door over het hoofd gezien, dus zie dit als een late toevoeging. Sommige nummers zijn wat melancholischer, anderen wat meer high tempo en zo is Beware Believers een harmonieus geheel met persoonlijke favorieten als Garden of England en Healing, meer minstens even leuk is de plaat gewoon van begin tot eind draaien en hem dan nog eens op zetten.

MERIJN SIBEN – HOOFDREDACTEUR

The Vision Bleak – Carpathia
Duitse muzikanten Konstanz en Schwadorf kennen we natuurlijk van bands als Empyrium en Ewigheim, maar hun jarenlange samenwerking met Prophecy Productions bracht meer moois voort. Een daarvan is de gothic metalband The Vision Bleak, wiens atmosferische dark/horror sound me al helemaal terug in 2006 moeiteloos greep, dankzij een creatieve manier van riffs schrijven en sfeer creëren. Nu is hun discografie eindelijk op vinyl verkrijgbaar, waaronder het heerlijk griezelige conceptalbum Carpathia: A Dramatic Poem uit 2005, al gepre-ordered en van de week ontvangen. Wat een nostalgie! Maar ik kan de rest van de discografie ook zeker aanraden:

INGMAR GRIFFIOEN – EINDREDACTEUR

Bettie Serveert – Palomine
30 jaar Palomine! Bettie Serveert viert de verjaardag van het prijs- en debuutalbum met een eenmalige show in Paradiso, Amsterdam op 22 september. Daar zullen ze het volledige album – waarmee ze destijds in Amerika doorbraken – integraal spelen, aangevuld met favorieten van de band zelf. Tijdens de show is ook het Palomine (30th year anniversary) vinyl beschikbaar. Kun je daar niet op wachten? Koop hem dan hier alvast digitaal.

ILA – Felt
Een van de tofste shows die ik op Eurosonic zag, vond plaats in een poolcentrum. Daar serveerde ILA – de band rond zangeres Ilayda Cicek en winnaar van De Nieuwe Lichting 2022 – een set pittige songs. Rauwe rock met emotionele zeggingskracht gebracht door de van oorsprong Turkse, Belgische songwriter. Veel beter dan Leave Me Dry wordt het niet. Laatste single Live To Love stamt alweer van juni 2022 en maakt ook benieuwd naar een vervolg. Check ze op Sniester!

Geishas Of Doom – Sickest Music For The Sickest People – Vol. 4
Productief en veelzijdig collectief met door de staalwol geverfde leden van Automatic Sam, Shaking Godspeed en Molassess, die de DIY ruwe noise- en psychpunk in je gezicht masseren. Live staan ze ook hun mannetjes bleek op Helldorado en inmiddels zijn ze alweer aan de vierde compilatie toe: Sickest Music For The Sickest People – Vol. 4 is uit op Bandcamp en cassette. Bovendien komt dit jaar volume 1 t/m 4 op vinyl uit bij Sounds Haarlem.

Russian Circles – Gnosis
Achtste album van de post-metalbazen uit Chicago. Heb Gnosis vorig jaar besproken en had woensdag de eer om gitarist Mike Sullivan te interviewen. Knap hoe de instrumentale band zich blijft ontwikkelen, sterker uit de pandemie kwam, en terugsloeg met de hardste en meest duistere plaat tot nu toe. Harder en nog voller zonder de luisteraar te verpletteren met een wall of sound. Gnosis dus:

Tramhaus – Rotterdam
Terwijl Neerlands meest hete band ook op ESNS weer heel hoge ogen gooide en net de nieuwe single The Goat uitbracht, blikken we op Bandcamp nog even terug in het Tramhaus-repertoire. Want, heb jij die gruwelijke Rotterdam EP van de post-punkrevelatie al? Must-have!

JOOST SCHREURS – EINDREDACTEUR

To The Teeth – The Taste Of Teeth
Onder de naam To The Teeth verzamelt muziekjournalist Peter van der Ploeg iedere week de nieuwste en beste heavy muziek in een playlist en praat hij zijn volgers bij in een nieuwsbrief. Vorig jaar bracht To The Teeth een verzamelalbum uit met zijn favoriete death, doom en black metal songs van de afgelopen tijd.

Tribunal – The Weight Of Remembrance
Het Canadese gothic doomgezelschap Tribunal debuteerde eind vorige maand op het 20 Buck Spin label met The Weight Of Remembrance. Een prachtige melancholische plaat die alles heeft waar liefhebbers van doom, zoals die gemaakt wordt door My Dying Bride, Celestial Season of Draconian hun vingers bij af kunnen likken: ijskoude grunts, een zangeres, strijkers en traag voortslepende riffs.

Ashen Horde – Antimony
Dat black metal niet altijd rammelend, gruizig en lo-fi hoeft te zijn, bewijst het Californische Ashen Horde. Vorige week verscheen hun vierde langspeler Antimony. Het is inderdaad black metal, maar met een stevige dosis death growls, maar vooral ook met proggy passages alsof ze Dream Theatertje spelen. Opnieuw weer een prachtig underground pareltje uit de stal van Transcending Obscurity, dat ons elke keer weer blijft verrassen met ijzersterke releases.