High Vis op Grauzone 2025, foto: Sabrine Baakman

Geen grijze of grauwe toestanden, maar rauwheid troef afgelopen weekend in Den Haag, waar het uitverkochte Grauzone Festival zich in alle verscheidenheid liet zien. Het was met een preparty op donderdag zelfs vier dagen en meerdere clubnachten feest in de Hofstad. De twaalfde editie van Grauzone vond plaats in de drie zalen van het Paard, twee ruimtes van The Grey Space in the Middle, de Barthkapel, muziekcafé De Zwarte Ruiter en het nieuwe cultureel verzamelgebouw GR8.

Fotografie door Sabrine Baakman

Maria Iskariot op Grauzone 2025, foto: Sabrine Baakman

Bombstrap, foto: Sabrine Baakman

Met de meeste locaties op een of twee steenworpen van elkaar biedt Grauzone een fijne, redelijk kleinschalige festivalsfeer, die ook ruimte biedt om even op de Grote Markt met Haagse Harry te poseren of een goede pint te vatten in de gezellig bruine Zwarte Ruiter. Waar kunstenaar Bob Mollema (die al illustraties verzorgde van Paradiso en Doomstad tot de Volkskrant en eigen band Fluisteraars) met ‘Schutz der Einheit’ zijn visuele kunst etaleerde bovenin The Grey Space, konden bezoekers in GR8 genieten van Graufilms/docu’s als ‘S/He Is Still Her/e’ – over de ongrijpbare Britse Genesis P-Orridge (Throbbing Gristle, Psychic TV) of ‘My Animal’, inclusief soundtrack van, en Q&A met Augustus Muller (van Boy Harsher).

Die Anstalt op Grauzone 2025, foto: Sabrine Baakman

Maquina., foto: Sabrine Baakman

Onder de noemer Neue Neue Welle richtte het Haagse festival het muzikale vergrootglas op Duitse wave met onder meer de Berlijnse synthpunks Die Anstalt en extravagante, wavey stadgenoot Schnallo. Maar bezoekers konden evengoed terecht bij een verstilde show van Zola Jesus (solo gezeten achter de piano), dansen én grooven op de wave en disco van het Amsterdamse Housepainters of omver geblazen worden door up-tempo rock en post-punk van High Vis of de dampende kraut van de Portugezen van Maquina in het Paard-café. Tramhaus pakte de grote Paard-zaal geroutineerd fuivend en onmiskenbaar headlinend in. Knap hoe die Rotterdammers maar blijven doorgroeien.

 

Chattermag op Grauzone 2025, foto: Sabrine Baakman

Vosh, foto: Sabrine Baakman

Ook veel indruk maakten de opkomende Haagse punkrockers Chattermag, de Belgische ‘Nederpunkers’ Maria Iskariot en op de zaterdag moest je bij het kwartet Bombstrap uit Rotterdam en Manchester zijn voor de hevigste moshparty van het weekend. Intense shit. Onze fotograaf wist alle door de pit vliegende mosh-mensen te ontwijken en kon zo zondag weer een – al gehoopt – hoogtepunt noteren bij de Londense post-punkers Crows.

Op naar Grauzone deel 13 op 6, 7 en 8 februari 2026!

 

Meer foto’s van Sabrine Baakman vind je hieronder:

 

Tramhaus op Grauzone 2025, foto: Sabrine Baakman

Crows op Grauzone 2025, foto: Sabrine Baakman

Bombstrap op Grauzone 2025, foto: Sabrine Baakman

Maquina. op Grauzone 2025, foto: Sabrine Baakman

High Vis op Grauzone 2025, foto: Sabrine Baakman

Schnallo op Grauzone 2025, foto: Sabrine Baakman

Vosh op Grauzone 2025, foto: Sabrine Baakman

Chalk op Grauzone 2025, foto: Sabrine Baakman

Die Anstalt op Grauzone 2025, foto: Sabrine Baakman

Maria Iskariot op Grauzone 2025, foto: Sabrine Baakman

Deze slideshow vereist JavaScript.



Deel dit artikel