Skemer bij 24h Deep Listening, foto Michelle Geerardyn

“Het therapeutische karakter van muziek mag niet onderschat worden. Zeker in deze tijden niet.” Het zijn de woorden van sopraan Astrid Stockman tijdens het 24 Hours Deep Listening evenement, georganiseerd door het kwaliteitslabel Consouling Sounds. Therapeutisch is het. Twee dagen lang balanceren op de grens van muziek en kunst. Het hoofd leeg maken en het hart vullen. Op een plek waar licht en donker constant tegen elkaar aan schuren. Gewoon midden in Gent.

Tekst: Gijs Kamphuis/Foto’s: Michelle Geerardyn

Of Blood and Mercury bij 24h Deep Listening, foto Michelle Geerardyn

Het is druk in handelsstad Gent; er is markt, rommel en mensen lopen af en aan. Rust vinden is moeilijk in het centrum van de stad. Wie een kaartje heeft bemachtigd voor het festival vindt zijn rust in het Lakenmetershuis, een verborgen parel in de drukte. Dit kleine theater is gastheer voor het tweedaags festival en is er een totaal beleving te vinden met exposities, film, podcast, discussie en een aantal fabelachtig goede acts. De hoofdkleur dit weekend is zwart en de zware rode gordijnen van het knusse theater steken er schril bij af. Het programma is daarentegen niet altijd zo donker als het publiek soms zou willen, maar er is uiteraard duisternis te vinden. Tijdens de shows van het Brusselse Of Blood And Mercury bijvoorbeeld. Deze donkere mix van jaren tachtig synthpop, darkwave en gitaarrock beklijft wel. De van oorsprong Amerikaanse Thelma Ramon doet samen met haar band ook een duit in het zakje met somber brommende doom die raakt tot diep in de ziel. Iets minder hard raakt Skemer, het muzikale speeltje van Amenra-gitarist Mathieu Vandekerckhove en zangeres Kim Peers. Ook het lokale Endlingr maakt minder indruk dan gehoopt. Hun shoegaze, post-rock set is aardig, maar niet meer dan dat. Figuurlijk gitzwart wordt het tijdens de show van surprise act Wiegendood. Met een verschroeiende set post-black metal vegen ze de complete ruimte op een hoop. Het oude theater kreunt in al haar voegen bij zoveel muzikaal geweld.

Endlingr bij 24h Deep Listening, foto Michelle Geerardyn

In eerste instantie wil de organisatie het festival op verschillende locaties laten plaatsvinden, maar noodgedwongen blijft het bij de locatie op de Vrijdagmarkt. Het mooie theater wordt wel volledig benut met in de kelder een foto-expo die je kan bezoeken met als gids op je hoofdtelefoon een speciale song van Thisquietarmy. Of je beluistert met een andere hoofdtelefoon podcasts van o.a. Amenra’s Colin H. Van Eeckhout. De twee discussierondes met het gesprekspanel op het podium zijn eveneens interessant met de onderwerpen ‘Wat doet COVID met je ziel?’ en ‘Wat is de kracht van muziek in de zorg?’. Aan het woord komen zorgprofessionals, muzikanten, zielverzorgers en organisatoren.

Adriaan de Rover bij 24h Deep Listening, foto Michelle Geerardyn

De zorg voor de ziel dit festival komt toch voornamelijk van het podium. In het grijze gebied waar kunst en muziek elkaar vinden is er veel te beleven. Wat te denken van geluidskunstenaar Adriaan de Rover. Zijn drone-klanken matchen mooi met de beelden uit de beamer. Zware kost die niet voor iedereen is weggelegd, maar als het je raakt bent je verloren. Een van de hoogtepunten van dit weekend is zonder meer de samenwerking van Innerwoud en zangeres Astrid Stockman. De eerstgenoemde maakt gelaagde donkere muziek met een contrabas en een loopstation. De engelenvocalen van Stockman steken er schril bij af maar passen perfect in het muzikale plaatje. Dat de twee magie maken was al vastgelegd op de elpee Haven. Live is het nog mooier. De donkere klanken van contrabas, de hoge sopraan van Stockman; ze raken het hart tot grote diepte, zoveel emotie en gevoel met zo weinig instrumentarium. Het is machtig mooi en er vloeien tranen. Een ander hoogtepunt is Monnik en ook hij weet te raken. Hier valt alles op zijn plek. Nu krijgt Deep Listening een gezicht. Zo goed hebben we deze muzikant nog niet gehoord. Het alter ego van muzikant Thibaud Meiresone trekt een muur op als waren we in een klooster. Rustig, sereen, diep maar met zoveel gevoel gebracht. Hij brengt zijn volgers volledig in extase.

Innerwoud & Astrid Stockman bij 24h Deep Listening, foto Michelle Geerardyn

Omdat het Scandinavische deel van Yodok III de reis naar België niet kan maken (en de band dus hun show op dit festival moet cancelen) besluit het Vlaamse deel – in de gedaante van Dirk Series – daarop met zijn andere band Fear Falls Burning op te treden. Het wordt een ontdekkingstocht van ruim drie kwartier, waarbij de toehoorders in hun stoel gedrukt worden als waait er windkracht dertien tegen.

Broeder Dieleman bij 24h Deep Listening, foto Michelle Geerardyn

Singer-songwriter, of beter: troubadour, Broeder Dieleman heeft een status aparte. Niks geen moeilijke dronemuziek of trage schurende nummers, want Dieleman brengt licht frivole nummers. Altijd met een serieuze en vaak religieuze ondertoon, maar niettemin met een lach en rommelige bravoure. Dieleman gebruikt niet meer dan zijn stem en banjo. Zijn ontwapende manier van werken maakt dat je altijd sympathie krijgt voor deze bijzondere Zeeuw, die zich als reserve Belg prima thuis voelt in het Gentse. Concluderend heeft Consouling Sounds het voor elkaar gekregen om een festival neer te zetten wat ieder zintuig prikkelt en waar de zestig toehoorders (uitverkocht) zich na afloop allemaal als herboren voelen. Dit had iedereen hier zo hard nodig in deze onzekere en moeilijke tijden. Het therapeutische karakter van muziek mag niet onderschat worden. Een tegeltjeswijsheid die wederom tot leven is gekomen. Op 1 en 2 oktober 2021 mogen we opnieuw. Vol verwachting klopt ons hart.



Deel dit artikel