Uit nood geboren en vervolgens rap uitgegroeid tot een vaste waarde: The Isolation Sessions in Eindhoven. Inmiddels poppen de livestreams en sessies overal op, ook vanuit poppodia, maar een van de eerste initatieven in het coronatijdperk kwam uit de koker van Bob de Wit van The Super-Nova Studio, een collega van de Effenaar en een paar mensen van Eindhoven Rock City. Zij waren sowieso de eerste Nederlandse organisatie die dagelijks een livesessie uitzond. Na een tijdje is poppodium de Effenaar ingestapt, waardoor het platform geprofessionaliseerd en gewaarborgd kon worden. Dat was hard nodig. “We doen dit iedere dag om 21.00 uur en op een gegeven moment kwam ik echt slaap tekort.”
Vandaag viert The Isolation Sessions feest, het is tijd voor de 50e editie en voor die eerste mijlpaal is de band teruggehaald waar het allemaal mee begon: The Ballet Bombs. De Eindhovenaren die namens NMTH op Popronde 2019 stonden en dat ook op Roadburn zouden doen, zijn zeer vereerd en hopen tevens op een betere opname dan die vuurdoop van vijftig dagen terug toen er wel wat piepte en haperde. We bellen met initiator Bob de Wit die net nog bij boekingskantoor Loud Noise en Café The Jack op bezoek was, in beide gevallen om ze als kersverse specialist te adviseren over problemen met hun livestreams. Inmiddels is hij gearriveerd in tweede thuis de Effenaar, dat hem inhuurt om om 21.00 weer de dagelijks stream online te slingeren. “Zo probeer ik mijn boterham te beleggen, eigenlijk was ik nu met The Sonics op tour geweest.”
Door Ingmar Griffioen
Check The Isolation Sessions op YouTube, er staan er al 47 online! Waaronder deze fijne met GOLD, die zo op 18 april toch een beetje voor een Roadburn livefeel zorgde:
De Wit was sowieso al veel in de Effenaar voor zijn werk als geluidsman, maar nu er minder werk is achter de mengtafel van het Eindhovense poppodium is hij juist actiever op organisatorisch vlak voor The Isolation Sessions. Daarnaast lijkt hij zijn cv wel te kunnen verrijken met de titel ‘livestream-specialist’. “Ha, ja iedereen vraagt mij nu en ik help mensen graag. Andersom zijn er ook een hoop mensen die mij helpen en dan doen we dat gewoon samen.”
Wie is Bob de Wit eigenlijk, waar kunnen mensen je van kennen?
“Ik ben geluidsman. Veel mensen kennen mij daardoor niet echt, maar wel mijn gezicht van evenementen waar ik lekker in de coulissen of achter de mengtafel sta. Daarnaast heb ik The Super-Nova Studio, waar ik heel veel platen heb opgenomen. Zoals alles van Radar Men From The Moon, ook gemixt en gemasterd, alleen ‘Echo Forever’ is door een ander gemasterd. Ik ben tourende geluidsman en tourmanager voor onder meer Mudhoney, A Place To Bury Strangers en ook voor White Hills doe ik al jaren geluid. En Radar Men From The Moon zijn echt mijn homeboys. Ook als ze mij niet kunnen betalen, dan verzinnen we wel wat. Ik heb met hen ook in huis gewoond en we delen de studio. Ik heb met GNOD getourd en met MIEN, dat project van The Black Angels, Elephant Stone en The Horrors.”
Dat klinkt nadrukkelijk als de scene rond Fuzz Club Eindhoven/Eindhoven Psych Lab.
“Ja, met Fuzz Club Eindhoven doen we altijd een raar project, zoals Temple ov BBV, met leden RMFTM en GNOD. Die plaat heb ik bij mij in de studio geschreven, opgenomen, gemixt en gemasterd. Ook het eerste project, met RMFTM en The Cosmic Dead, heb ik gedaan, evenals RMFTM & 10000 Russos en die van White Hilss. Ik ben altijd van het creatieve, en technische uitpluizen hoe dingen kunnen, en heb zo Fuzz Club en Psych Lab voor de Effenaar in de studio gedaan. Op de achtergrond dan, ik ben niet iemand die graag op de voorgrond staat. Ik regel heel veel en doe veel. En het lijkt nu zo dat The Isolation Sessions om Bob de Wit draait om de een of andere reden, maar normaal wordt mijn naam niet genoemd en dat vind ik helemaal niet erg.
“Eindhoven Psych Lab is echt uit die scene rond Radar Men geboren. We woonden al heel lang in één huis en ik werkte al in de Effenaar. We zaten altijd samen muziek te maken en wilde ideeën te bedenken. Toen heb ik ze aangeraden om maar eens met Robert (Schaeffer, Hoofd Programa, IG) van de Effenaar te gaan praten. Het is echt een kliekje die dat stiekem doet. Ook dat Joep van Cairo Liberation Front er nu bij zit. (Joep Schmitz, beter bekend als Schtevig, IG). Daar doen we al jaren dingen mee op de achtergrond, toen hij bij Hall Of Fame in Tilburg werkte en met Incubate. Hij trad bijna tien jaar geleden al bij een ‘Echo Forever’-show als tweede drummer van RMFTM op, dus dat hij er nu bij zit als drummer is eigenlijk een logisch gevolg in het netwerk en ons-kent-ons-verhaal. Op de nieuwe plaat, die al een jaar geleden is opgenomen, doet Joep ook mee, plus een zanger die ook saxofoon speelt.”
Je was ook bij de start van The Isolation Sessions present. Hoe is dat begonnen?
“Het was donderdagmiddag 12 maart toen die speech van Rutte kwam. Ik was in de Effenaar voor de productie van de show van Young Gun Silver Fox en toen hoorden we dat er geen publiek naar binnen mocht. Zij waren al onderweg en ik zei: ‘Fock it, we gaan het gewoon livestreamen man’. Maar de Effenaar zei dat ze daar de spullen niet voor hadden, de kennis niet in huis en bovendien met hele andere dingen bezig moesten. Dat begreep ik natuurlijk wel. Toen heb ik Koen Verhees gebeld, mijn ex-stagiair, en gezegd dat we iets moesten doen. ‘We kunnen wel een maand zonder werk zitten, of we gaan iets doen!’ Hij doet geluid in TAC en vertelde dat ze iedereen naar huis hadden gestuurd. ‘Ok ben er nu maar bier aan het drinken’. Ik: ‘Ok, dan kom ik er nú aan’. Dus ik ben van de Effenaar daarheen gereden, we hebben samen een biertje gedronken en het idee besproken om een livestream op te zetten.
“Toen belden we The Ballet Bombs op, ook vrienden van ons, met de vraag of ze zaterdag een sessie wilden doen. Daar moesten ze toch even over nadenken. Ik dacht dat ze er geen zin in hadden en belde dus An Evening With Knives op. ‘Ja, ik weet niet Bob. We moeten even overleggen met de band, we bellen je zo terug’. We liepen naar buiten en The Ballet Bombs belde terug: ‘Ja, we gaan het doen Bob. Focking vet!’ Toen hing ik op en belde An Evening With Knives terug met hetzelfde antwoord. ‘Ok, dan doen we in plaats van één, wel twee dagen sessies’. Zo begon het. Zo hebben we de eerste tien sessies in de studio gedaan, maar dat werd een beetje een gekkenhuis. Ik heb die video-apparatuur niet en dus deden we het heel klungelig met go-pro’s. Dat kostte ons twaalf uur per dag. Dat was echt killing. De bussen reden ook niet meer zo laat in Eindhoven. Ik had allemaal vrijwilligers van Cairo Liberation Front en The Myrrors, maar iedereen miste telkens de laatste bus. Dus die moesten dan nog naar huis, ik woon zelf in België en die grenzen gingen allemaal dicht. Dat was best wel spannend opeens.
“Op een gegeven moment belde Sven, de technische man van de Effenaar op: ‘Hé Bob, supervet initiatief. Hoe lang ga je dat blijven doen?’ ‘Zo lang als het nodig is’. Hij: ‘Heb je spullen nodig of zo, want het is allemaal een beetje net niet’. Mensen die er verstand van hebben, die zien natuurlijk wel dat het allemaal niet zo vlekkeloos gaat. Dus ik zei eerlijk: ‘Eigenlijk heb ik geen spullen nodig, maar ik heb gewoon tijd nodig, én mensen’. Hij stelde voor dat ik Jos Feijen, de directeur van de Effenaar, zou bellen. Hij zag er wel wat in: ‘Wij zijn er vanaf maandag klaar voor. Als jij zorgt dat je tot maandag elke dag kan blijven draaien, dan nemen we het over’. Ik: ‘Dan hebben we een deal!’
Dat kwam je niet slecht uit.
“Ja, we doen het iedere dag, elke dag om 21.00 uur een sessie, en ik trok het echt niet meer. We hebben een keer een beetje gesmokkeld, want we hadden een sessie met Tjalling opgenomen en toen hebben we die uitgezonden. Dus dat was mijn grote rustdag. En we hebben er nog eentje met Q’n op de zondag opgenomen en op de maandag uitgezonden om de verhuizing naar de Effenaar te kunnen regelen. Ik deed ook geluid, samen met Koen, en video’s editen. Ik heb letterlijk een interview met Omroep Brabant aan de telefoon gedaan, terwijl ik ondertussen video’s aan het editen was en eigenlijk niet eens wist dat ik live op de radio aan het praten was. Zo druk had ik het in die tijd.”
Inmiddels al iets meer dan vijftig dagen met The Isolation Sessions bezig en vandaag is de 50e uitzending!
“Ja, we hebben het toen op een donderdag bedacht. Vrijdag heb ik snel allemaal tutorials op YouTube bekeken om te zien hoe we dit het beste konden doen met de spullen die ik heb. Daar was ik de hele dag mee bezig en zaterdag zijn we online gegaan. En deze zaterdag zijn The Ballet Bombs er weer, die ook de eerste hebben gedaan. Dat is dus de 50e keer. En we tikken nu bijna de 200.000 kijkers aan. Dat zijn alle views op YouTube en Facebook. We hebben ook twee keer op de NPO uitgezonden, maar die luisteraars tellen we daarin niet mee. De NPO had een streamingfestival en Voltage had de plaat van de week. Die konden niet live in de studio komen, maar wel in mijn studio en dan daar live inpluggen.”
Waarom nu weer The Ballet Bombs?
“Om twee redenen. Ik weet niet of je de eerste sessie hebt gezien, maar er haperde wat en alles was overstuurd, het beeld was vrij onstrak en liep ook niet helemaal synch. Dus het is ook een goedmaker, omdat we nu op een veel hoger niveau zitten dan toen bij die eerste. En ik vind The Ballet Bombs gewoon heel vet en zou het jammer vinden als we daar geen goede sessie van hebben. De eerste was natuurlijk ook de eerste, en de eerste is altijd de moeilijkste. En dat is wel gebleken. Dus moeten we het nog een keer doen nu we het goed draaiende hebben. Nummer 50 is daar perfect voor.”
Geef je met de overgang naar de Effenaar niet ook een beetje het initiatief weg? Wie kiest nu de bands uit bijvoorbeeld?
“Alles is in samenspraak. We doen het samen met Dynamo en de Effenaar, en hebben een team van programmeurs. Het is ook insane om zo’n programma samen te stellen. Eigenlijk zit ik in de hoek van psychrock en grunge en dat heeft niks te maken met The Isolation Sessions, want dat is voor iedereen. Dat is wat ik ook wil, maar daar heb ik de kennis niet voor. Niet lullig bedoeld, maar ik weet niks van hiphop. Ik kan niet zeggen of dat goed of slecht is. Het gaat niet om mijn smaak. Daarom vind ik het heel fijn dat er programmeurs zijn die daar wel verstand van hebben. En dan heb je nog pre-productie, mensen op de vloer, floormanagers, cameramensen. Er zijn altijd vier mensen voor productie aanwezig en Koen en ik zijn er ook regelmatig. Maar in principe zijn er vier mensen: één doet geluid, één licht, één video en streaming en één de camera. Er komt natuurlijk veel meer bij kijken als een bandje in een poppodium komt spelen, dat vergeten mensen vaak. ‘He Bob, we komen ook even een uurtje spelen.’ Maar je bent niet in een uurtje erin en eruit, ha ha. Zo makkelijk is dat niet.”
Die sessies zijn aardig opgepikt in de media.
“Vooral in het begin was er veel aandacht, met name korte stukjes van mensen die me even kort belden. Nu komen volgens mij de uitgebreidere stukken. Ik moet nu oppassen dat ik het niet fout zeg, want er zit nu ook een PR & marketingteam achter, ha ha. Die regelen ook interviews en dat maakt het voor mij wel makkelijker te behappen. Ik ben vanaf de verhuizing letterlijk iedere dag aan het bellen geweest, ook om dingen te regelen. Ik wil dit echt naar een hoger niveau tillen, ook het verdienmodel voor de Effenaar. We gaan namelijk wel het schip in zo. Dus we moeten een systeem bedenken waarmee er wel geld verdiend kan worden en donaties zijn niet het antwoord, daar zijn we allang achter. Die donaties zijn keileuk en lief en fijn hoor, en daar moeten we het nu echt van hebben. Maar mensen gaan toch vaak voor gratis. Als iets gratis online wordt gezet, dan zijn er veel mensen die kijken, maar weinig die ook betalen.”
‘Bezoekers’ kunnen als ze een sessie waarderen betalen via Tikkie of PayPal. Waar gaat het geld naartoe?
“In principe is de regeling dat het dan 50/50 naar de productiekosten en de band gaat. Maar we hebben heel veel sessies gehad, waarbij we niet eens het eten voor de band eruit hebben gehaald. Het idee is dus 50% voor de band, maar dat is wel als de productiekosten eruit zijn. We gaan geen geld weggeven, terwijl we zelf geld aan het betalen zijn. We zijn bezig met een systeem waarbij dat wel kan, maar dat kost heel veel tijd en moeite. Daar dachten we eerst heel simpel over, maar het is toch wat lastiger.
“We willen hier wel echt een goed verdienprotocol van maken, zodat de bands er ook echt iets aan hebben. Want er komen echt veel goede bands spelen. En ik vind het heel fijn om te horen dat ze veel merch verkopen dankzij dit soort sessies en ze krijgen ook professionele multitrack-opnames en aandacht. Dus ze krijgen er wel iets voor terug, waar ze ook echt iets mee kunnen, maar het kan beter. En wij leggen er met de Effenaar ook op toe. Het is natuurlijk wel een gezond poppodium, dat ook subsidie krijgt, maar niet voor dit soort dingen. En het is nog maar te bezien wat er gebeurt na deze periode. Dan zou het heel mooi zijn als we in coronatijd een platform hebben opgezet, waarin er wél geld is verdiend.”
Heb je het dan over The Isolation Sessions, de Effenaar of The Super-Nova Studio?
“Over de sessies in de Effenaar. Kijk, The Super-Nova Studio dat ben ik, met wat hulp van Koen, en ik moet wel gewoon de huur betalen. Dus dat heb ik wel tegen de Effenaar gezegd. Ik moet wel wat uren maken, anders moet ik op een gegeven moment de stekker eruit trekken. Ik woon in België en ik krijg niks aan vergoeding van de overheid. Dus ik moet wel geld verdienen, of ik dat nu op de bouw doe of bij The Isolation Sessions. Ik heb met de Effenaar een deal gemaakt, ook voor alle freelancers die we inhuren. Die krijgen niet de uurprijs die ze normaal verdienen, maar ze krijgen wel betaald. Dan zijn er nog productiekosten waar de Effenaar ook voor opdraait, terwijl de Effenaar geen winst maakt. Er wordt nu echt niks binnengehaald.
“Het is een hele lastige constructie. Ik krijg dus ook mijn uren tegen een speciaal tarief. Dat moet je niet terug gaan rekenen in uren…, maar daarmee kan ik in ieder geval de komende maand mijn hypotheek en mijn boterham betalen. Hopelijk kan ik er nog een beetje bij verdienen met andere klussen en daarmee de kaas beleggen, maar het is absoluut geen vetpot. Ik ben echt heel bij dat de Effenaar en andere instanties als Loud Noise mij wel iets betalen. Daarmee probeer ik mijn baan toch in te vullen, want eigenlijk was ik nu met The Sonics op tour geweest. Dan verdien ik gewoon elke dag een goede prijs, of we nu een show hebben of niet. Ook als ik in de bus zit, krijg ik betaald. Dat is natuurlijk een heel ander bedrag. Dan verdien ik in vier dagen wat ik nu in een hele maand heb verdiend, en dan ben ik ook vijf weken met The Sonics weg. Dus ook voor mij is dit wel een dikke domper. Maar je kan wel bij de pakken neerzitten, je kan ook iets leuks doen met de tijd die je nu hebt.”
Oef. Heel belangrijk dus ook voor jou dat dat beoogde verdienmodel van de grond komt.
“Jazeker. Ik kan niet alles vertellen, maar we zijn met een grote partij bezig om een platform te maken, waarbij je geen Facebook of YouTube hebt die alle rechten meteen wegstrepen en alles ingewikkeld maken. Het moet een platform worden dat groter is dan een website, waarbij bands bij ons komen spelen en liedjes kunnen doen en dat wat we verdienen dan eerlijk verdeeld wordt. Hoe dat eruit gaat zien, ook met reclames, moeten we nog goed uitzoeken. Daar zijn veel ideeën over, een aantal is al in de prullenbak gesmeten en opnieuw getekend, maar we werken hard aan een vorm waarin er wel geld verdiend kan worden. Dat wordt dan het platform voor The Isolation Sessions. Dat hoeft ook niet per se tijdens corona te zijn, daar ben ik nu al wel aardig klaar mee. Het mag ook in een andere vorm als iedereen weer lekker naar buiten kan en dat we het dan misschien niet iedere dag doen. Maar we willen dit platform wel zo doortrekken dat we dit kunnen blijven doen.”
Doodswens zou dit jaar voor de tweede maal op Roadburn spelen en tekent voor de best bekeken sessie op YT:
Kun je met The Super-Nova Studio wel nog opdrachten aannemen?
“Ik doe heel veel met online mixen, maar in de studio gelden ook gewoon de regels van anderhalve meter afstand en niet met te veel mensen in een ruimte. Dus ik heb sindsdien nog geen enkele opname gedaan. Ik heb wel de nieuwe White Hills-plaat gemasterd, daarvoor ben ik nu met de laatste dingen bezig. En ik heb dingen gemasterd voor een Franse band en Ceremony East Coast, een soort spin-off van A Place To Bury Strangers. Dus ik ben wel bezig. Alleen voor corona masterde ik als ik thuis was drie albums en nam er ook nog eentje op. Ook mixte ik veertig tot vijftig liedjes in de maand en daar ga ik nu absoluut niet in de buurt komen. Ik had een band uit Italië aan de telefoon. Die wilden wel langskomen, maar zitten daar vast. En ik heb ook veel gewerkt met The Gluts, een Fuzz Club-band uit Milaan waarvoor ik de laatste plaat daar heb opgenomen. Dus die heb ik wel even gebeld om te vragen hoe het gaat. En toen kwamen de grappen alweer naar boven, je moet wel blijven lachen hè. Je moet er niet om lachen, maar ook niet huilen en bij de pakken neerzitten. Daar bereik je gewoon niks mee.”
Als alles weer open mag, ga je dan het platform omdopen?
“Ik denk dat we de naam niet meer moeten veranderen. Ik heb die ook niet bedacht. Ik wilde het De Corona Sessies noemen en toen zei Guido van Eindhoven Rock city (en Never Mind The Hype, IG): ‘Nee man, je moet The Isolation Sessions doen’. Helemaal goed wat mij betreft. Ook zoiets moois: iedereen vraagt altijd waarom we om 21.00 uur online gaan. Dat is omdat Koen en ik bier aan het drinken waren en iemand stelde voor om het om 19.00 uur te doen. Dat vonden we te vroeg, en toen kwam ik met deze tijd. Daar is verder niet over nagedacht, het is gewoon 21.00 uur omdat het 21.00 uur is. Misschien verandert dat ook nog wel. The Isolation Sessions is meer dan Bob de Wit of The Super-Nova Studio, dit is een hele goede samenwerking met de Effenaar, Dynamo en Eindhoven Rock City en daar ben ik heel blij mee. Ik ben niet de baas. Als iemand met een goed argument komt om de beelden ondersteboven uit te zenden, dan zenden we ze voortaan ondersteboven uit. Het belangrijkste vind ik de meerwaarde voor muzikanten en de maatschappij.”
Check alle The Isolation Sessions op YouTube (of de playlist onderaan) en het programma op de site van de Effenaar. Zo dus om 21.00 #50 met The Ballet Bombs en komende week onder meer Sisters Of Suffocation, Black-Bone, Bjorn van der Doelen en G†O†D†. De sessies worden mede mogelijk gemaakt door 360verbeelding, Mohr Music en Backdrop.
Nog geen reacties!
Er zijn nog geen reacties geplaatst.