Behemoth in TivoliVredenburg, foto Rob Sneltjes

Behemoth in TivoliVredenburg, foto Rob Sneltjes

Als je de foyer in loopt zou je bijna denken dat heel TivoliVredenburg in de ban is van Behemoth op deze ijskoude zaterdagavond in februari. Het zijn louter zwarte shirtjes dat de klok slaat en je verwacht dus niet dat K’s Choice in de Grote Zaal speelt dezelfde avond. Uiteindelijk splitst het publiek waarbij de in het donker gehulde types zich verplaatsen richting een uitverkochte Ronda, met een hardwerkende Behemoth om die headlinerstatus te bekrachtigen. Met Zweedse death metal veteranen At The Gates en Amerikaanse black metalband Wolves In The Throne Room op sleeptouw, wordt het dan ook een avond van gelikte showelementen, hevige blastbeats, veel rook en weggebrande wenkbrauwen.

Tekst: Merijn Siben / Fotografie: Rob Sneltjes

Wolves In The Throne Room in TivoliVredenburg, foto Rob Sneltjes

Wolves In The Throne Room in TivoliVredenburg, foto Rob Sneltjes

WOLVES IN THE THRONE ROOM
Na een kippenvel opwekkend orkestraal intro komen de black metal beesten van Wolves In The Throne Room hevig het podium op blasten. Wat de band nog het meest indrukwekkend maakt is de atmosferische inslag besprenkeld over dit zware geheel. Nummers van tien minuten, enerzijds op een hoog tempo, anderzijds vol sfeer en emotie alsof je je waant in een beangstigende dichtbeboste omgeving. Het is die wisselwerking tussen mystieke, ritualistische passages en metaluitbarstingen dat dertig minuten lang een prachtig, muzikaal kunstwerk schildert. Het optreden is schrikbarend kort, maar wel uitstekend.

AT THE GATES
De glorieuze terugkeer van At The Gates doet de vraag opdoemen hoeveel moderne metalbands deze Zweden royalties verschuldigd zijn. Want deze koningen van de melodieuze Gothenburg death metal snellen moeiteloos vele vergeten metalcore en melodeath bandjes voorbij. At The Gates is dan ook een weergaloze wervelwind van mokerharde drums, geslepen riffs en die opzienbarende stem van Tomas Lindberg (tevens Roadburn curator dit jaar). En met platen als At War With Reality en To Drink From the Night Itself is er dan ook aan kracht en kranigheid geen gebrek. Want of je nu A Stare Bound In Stone hoort of een oudje als Suicide Nation: het zijn songs uitblinkend in een jeugdige opgefoktheid. Dit doordat vernuftig gitaarwerk en een strakke ritmesectie naadloos in elkaar zijn gehecht. Tel daarbij op de energieke en charismatische frontman Tomas Lindberg die de zaal commandeert tot sporadisch meebrullen. Het is ook afwisseling dat de klok slaat, van springerige thrash passages tot midtempo tracks gericht op atmosfeer, zoals het verpletterende Heroes And Tombs. Deze Zweedse klasbakken eindigen vervolgens met het fantastische Blinded By Fear en The Night Eternal. Het eerstgenoemde nummer is een oudje en het laatstgenoemde een nieuwe track, maar beiden met een net zo frisse, tijdloze sound.

At The Gates in TivoliVredenburg, foto Rob Sneltjes

At The Gates in TivoliVredenburg, foto Rob Sneltjes

Behemoth in TivoliVredenburg, foto Rob Sneltjes

Behemoth in TivoliVredenburg, foto Rob Sneltjes

BEHEMOTH
Na meer dan vijfentwintig jaar lijkt het de laatste jaren in de zesde versnelling te gaan voor Behemoth. Dit niet alleen door uitstekende black metal albums, controversie jegens brandende bijbels en Satanische beeldrijkheid. Ook door het zetten van stappen, expansie zo agressief als de muziek en het investeren in een opgesmukte liveshow vol rook, vuur, mysterieuze sculpturen en vervreemdende visuals. Met de nieuwe plaat I Loved You At Your Darkest, een uitverkochte Ronda en simpelweg een verpletterend optreden als resultaat is dit dan ook compleet gerechtvaardigd. Voor de elitaire black metal fanaat wellicht een sellout moment, maar dat deert niet. Want Behemoth doet zijn naam eer aan, dankzij indrukwekkende stoomwalsen van songs en een verpletterende doch gelikte liveshow. De band bewijst hiermee een verdiende greep naar headlinerstatus, in deze tijd van pensionerende metallegendes. Zo wordt er met Wolves Ov Siberia en Daimonos al direct een ziekelijke stampij aan blastbeats, krachtige riffs en monsterlijke grunts op de zaal afgevuurd. De rest van de set vervolgt met krakers uitblinkend in bruutheid als Ov Fire And The Void, God=Dog en Blow Your Trumpets Gabriel, strak gebracht door een band die zijn vak verstaat. Frontman Nergal doet meermaals een dankbetuiging richting de Nederlandse fans en verwonderd zich over de steeds groter wordende zalen. Met We Are the Next 1000 Years wordt een uitstekend optreden afgesloten en laat Behemoth zien hoe groot een black metal band kan worden. Waar het plafond is, is nog de vraag. Maar die status als hedendaagse metalgrootheid kunnen Nergal en zijn knapen al in hun zak steken.

Meer foto’s van Rob Sneltjes hieronder:

Deze slideshow vereist JavaScript.



Deel dit artikel