Was het vorige week niet al Blue Monday? Volgens de derde maandag van januari-definitie wel. En daar haken de meeste marketeers slim op in. Maar eigenlijk is het vandaag pas echt Blue Monday. De vader van ‘blauwe maandag’ is namelijk de Britse psycholoog Cliff Arnall. Hij bedacht in 2005 een, naar zijn zeggen, wetenschappelijk verantwoorde formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit zou te maken hebben met het feit dat goede voornemens mislukt zijn en de vakanties ver weg lijken. Daarnaast zijn de dagen nog donker en is de maandag voor veel mensen de eerste dag van de werkweek (aldus Wikipedia).
Never Mind The Hype biedt ‘licht in die duisternis’, of althans: de Bad Blue Monday Break playlist om deze blauwe maandag wat draaglijker te maken.
Door Jan Willem Peters en Thomas Spiekerman
Neem een Bad Blue Monday Break:
Playlist bij “Een dag uit het leven van Eduard van Hilten”:
Suicidal Tendencies – Feel Like Shit… Deja Vu
Dit nummer moet je natuurlijk draaien als je ’s ochtends vroeg uit bed moet komen. Nog katerig van het weekend en dan ook nog Blue Monday. En aangezien vorige week ook al veel mensen stil stonden bij Blue Monday, bekruipt je dan ook nog een déja vu-gevoel.
Eenzaam zit je aan de ontbijttafel een droog bammetje kaas naar binnen te werken. De werkdag lonkt al. Eerst weer alleen de bekende weg naar kantoor afleggen, zet in de bus, auto of trein dit nummer dan maar extra hard.
Na met een fake glimlach je collega’s begroet te hebben, zet je snel je computer aan om dit liedje van de zwartkijkers van Joy Division te beluisteren. Met een gitzwarte kop koffie er bij best genieten eigenlijk.
Daar ga je weer, 8 uur aan een bureau de uurtjes wegtikken. Je voelt de pijn, maar met de muziek is het allemaal zeer draaglijk. Eigenlijk zelfs wel lekker dat zwelgen en zowaar besluit je een rondje koffie voor je collega’s te halen.
Aangezien je dat normaal aan de stagiairs overlaat, loop je onhandig met het dienblad vol koffiemokken. Je goedbedoelde actie eindigt in een koffievlek op het Ralph Lauren-overhemd van je niet bepaald favoriete collega Roderick, die je woedend aankijkt. Toch nog een wat verkeerde timing om attent te doen deze Blue Monday, dus je duikt snel weer achter de computer voor de volgende songs.
Nick Cave and the Bad Seeds – The Mercy Seat
Op YouTube lees je een grappige filmquote (He Died With a Felafel in his Hand, uit 2001) bij dit nummer: “Why is 3:00 in the morning the hour of choice to put on Nick Cave, get depressed and kill yourself? What’s wrong with the middle of the day when everyone is awake and ready to call an ambulance?” Ondertussen zie je dat Roderick het koffie ongelukje alweer vergeten is aangezien hij glimlachend de nieuwe secretaresse probeert te overtuigen even mee naar het printerhok te gaan.
Het was misschien allemaal makkelijker geweest vandaag als je in het weekend gewoon nuchter was gebleven, maar hoe anders los te komen van de doordeweekse kantoorsleur? Toch neem je je na alle mislukte voornemens om gezonder te leven opnieuw voor minder te drinken en in plaats daarvan meer muziek te luisteren. Goede deal. De trippende persoon aan het eind van de clip geeft je trouwens nog even de creeps.
Om 16.00 uur heb je altijd even een oppepper nodig. Vaak neem je een lekker soepje uit een mok, bereid door stagiair Wijnand. Zijn specialiteit, ook al studeert hij ICT. Die heb je vandaag niet nodig want Wipers zorgt voor een lekker stevig opbeurmomentje.
Nine Inch Nails – Every Day is Exactly the Same
Om vijf voor vijf pak je weer je spullen en zet je alvast dit liedje aan om te luisteren op weg naar de trein. Iedere dag hetzelfde. Je denkt wat diepzinnige dingen en bedenkt dat je jezelf toch wel in de handjes mag knijpen met een suffe kantoorbaan. Glimlachend doe je de deur achter je dicht.
In de trein draai je The Cure. Friday I’m In Love is op dit moment te blij voor je, maar zelfs daarin zingen ze nog over Blue Monday. 100 Years van The Cure doet het altijd goed, gitzwart en hypervrolijk kunnen ze uit de hoek komen. Jij kiest nu voor het eerste.
Die twee bovengenoemde stemmingen zijn precies ook gemoedstoestanden die vaak bij een depressie komen kijken. Diepe dalen en hoge pieken van energie. Je zet thuis bij dit nummer je magnetronmaaltijd op tafel en schenkt een groot glas gerstenat in. Want met die goede voornemens kun je ook morgen wel beginnen.
Met het geluid uit en de muziek aan ga je even zappen. Je ziet de dagelijkse reclamepraatjes in DWDD en het NOS-journaal bevestigt dat de wereld nog steeds een puinhoop is. Bauhaus doet je goed en je zet nog wat koffie die net zo zwartgallig is als hun sound.
Vlak voor je naar bedje gaat omdat morgen weer een nieuwe werkdag wacht, zet je nog even je favoriete band QOTSA op om deze dag vol zwelgmuziek niet in mineur te eindigen.
The Boomtown Rats – I Don’t Like Mondays
En helemaal aan het eind van de dag – om 23.55 uur – besluit Eduard van Hilten (de hoofdpersoon uit dit artikel en accountmanager van Callcenterbedrijf “Uitbuit-o B.V.”) dat hij gewoon niet zo dol is op maandagen. Maar met een beetje lekkere muziek is Blue Monday zelfs een feestje.
Gefeliciteerd! Je hebt het einde van het artikel – en hopelijk de dag – gehaald. Gelukkig kan je de komende maandagen ook nog genieten van de Bad Blue Monday Break.
Nog geen reacties!
Er zijn nog geen reacties geplaatst.