Binnen de Nederlandstalige black metal is het Vlaamse Gotmoor een band uit de eerste lichting. Al sinds 1996 opereren de heren, hetzij met wat tussenpozen. Dat leidde eerst nog tot enkele demo’s en compilaties vooraleer het debuut Pain Provider uitkwam. Gek een Engelstalig werkstuk, waarna even later weer een pauze volgde. En nu, flink wat jaren later, zijn deze schimheren terug met de opvolger Zonderlingen, een plaat waarmee teruggepakt wordt op de begindagen.

Tekst: Gijs Kamphuis

We hebben hier net als de vroegere demo’s Dicht Bie Den Heerd (1997) en Uit Den Donkeren Grond Gerezen (1998) weer een Nederlandse plaat. Zonderlingen staat vol scherpe maar zeer dikke black metal, Wat een vette sound heeft deze plaat meegekregen! Een pluim voor topproducer Andy Classen (o.a. Belphegor), die verantwoordelijk is voor deze heldere maar toch zware productie.

Op z’n Dimmu Borgir’s zou je haast zeggen. Al blijft dit gezelschap ondanks het gebruik van een achtergrondzang en violen ver weg van de over de top bombast die de Noren tegenwoordig brengen. Gotmoor houdt het wat simpeler. De symfonische-elementen en een klein achtergrondkoor (of vocaal ensemble) worden maar sporadisch gebruikt en dat geeft het album net dat beetje extra. In onder andere Aradia’s Geheim pakt dit erg goed uit. Door alle afwisseling is dit een van de betere nummers van het album geworden. Het tilt de muziek echt naar een hoger plan zonder dat het geheel de term symfonische black metal opgeplakt krijgt. Want het eindproduct blijft rauw, sinister en hard.

Opener Gefluister Des Duister is een prettige snelle song die je direct het album in trekt. Wat opvalt is de verstaanbaarheid van de teksten. Zanger D’n Ossaert (o.a ex-Burial, ex-Bullcreek) heeft een divers vocaalpalet van naargeestige screams en grunts in huis maar blijft goed te volgen. Tekstueel wordt er teruggepakt op de lokale geschiedenis met het nummer Tanneke Sconynckx. Een song over het verhaal van Anna De Coninck die in de late middeleeuwen in de regio als heks te boek stond. Na een foltering van vier dagen is ze doodgeslagen in Tielt. Op de markt van deze West Vlaamse stad staat nog een beeld ter nagedachtenis. Ook Eibor Neevik verhaalt over een lokale sage terwijl de band hún Vlaanderen bewierookt in Verhef het Vaandel en afsluiter Pagus Flandrensis.

Bandoudsten Nevel (gitaar) en Storm (gitaar en bas) hebben na zestien jaar hun project afgestoft en het serieus aangepakt. Geen half werk, want het album is aan alle kanten af.  Samen met drummer Hammerman (o.a. Fractured Insanity) zorgen ze voor negen pijlsnelle black metalsongs die goed afwisselend zijn en daarmee de urgentie houden die ze verdienen. In deze hoek van de underground kunnen bands ook kraken en piepen. Met een lofi-productie wordt er dan een zo ‘true’ mogelijke sfeer neergezet. Gotmoor laat horen dat er met een beetje meer inzet en creativiteit ook gewoon een dijk van een album uit kan rollen zonder concessies te doen aan wie of wat dan ook.

Zonderlingen van Gotmoor is op 21 februari uitgekomen en momenteel exclusief in fysieke varianten verkrijgbaar, via Headbangers Zine and Gigs en Big Bad Wolf Records. De lyric video voor de track Tanneke Sconynckx is tevens te zien via: