Anti-Flag 2017_AmericanFall_coverHet kon natuurlijk niet uitblijven. Een band die door de jaren heen meer Amerika-kritische albums uit heeft gebracht dan menig andere band, moet in deze tijd ook met een plaat komen. Inspiratie genoeg zou je denken. Juist daarom is het bijna knap dat Anti-Flag van hun twaalfde studioalbum American Fall zo’n ongeïnspireerde plaat heeft weten te maken.

Door Annemarie Degens

Alle punk-verantwoorde onderwerpen komen aan bod: racisme, fascisme, religie, het leger, wapenbezit en – uiteraard – een flinke dosis kritiek op de Amerikaanse regering. Die voor de hand liggende onderwerpen zijn het probleem niet, het is muzikaal waar het viertal uit Pittsburgh de fout in gaat. En dat gebeurt al bij opener American Attraction, een catchy poprock-song vol clichématige uithalen, spring-refreintjes en ongeïnspireerde teksten waar je automatisch een beetje vies van gaat kijken.

Ook op Digital Blackout horen we deze aanpak helaas terug. Maar het kan ook over een andere boeg: afsluiter Casualty zou bijvoorbeeld niet misstaan op de soundtrack van een nieuwe film in de American Pie reeks, of enige andere High School movie. Als de band op When The Wall Falls een (weinig succesvol uitgevoerde) gooi naar ska doet is het rommeltje compleet.

Is het dan echt pure tenenkrommerij wat Anti-Flag ons op hun twaalfde langspeler voorschotelt? Nee, maar de pluspuntjes zijn mager en op één hand te tellen. The Criminals brengt je heel even terug naar de goede oude Anti-Flag dagen. Of komt dat alleen doordat het oh-oh refrein een exacte kopie is van hun nummer I’d Tell You But…? Liar is een lekker uptempo punknummer met een sterk refrein en doorspekt met de herkenbare Anti-Flag-basloop en ook Racist luistert lekker weg.

Maar veel te weinig krijgen we de Anti-Flag te horen die briljante albums als Die For Your Government (1996) en For Blood and Empire (2006) voortbracht, en dat is zonde. Zet laatstgenoemde plaat trouwens meteen na de laatste tonen van American Fall maar even op. Om de pijn wat te verzachten.

American Fall van Anti-Flag is 3 november uitgekomen via Spinefarm Records en onder meer via Spotify (hieronder) te beluisteren. Je kunt de Amerikanen in ieder geval op Graspop 2018 live aan het werk zien.