Robbing-Banks-This-and-ThatJawel: je hoort die nieuwe Robbing Banks plaat This & That voor de release al op NMTH! En dat is smullen geblazen, zo kunnen we je verzekeren. De argumentatie staat al klaar, want we hebben er meteen een albumrecensie bij voor je:

‘Short, fast, raw & loud songs with drums, guitar and vocals played by one man. Compromisloos werken, geen discussies en geen snurkende bandleden… Daarom ben je een one-man-band’, zo lezen we op z’n website. Tijdens de 100e editie van Club 3voor12 Utrecht speelde Robbing Banks onlangs in een goed gevulde oefenstudio van dB’s de platen uit het plafond en deed hij in ieder geval die eerdere statements meer dan eer aan.

Door Roy Wolters

Eén gitaar, één drumstel, één man en een energie waarbij het moeilijk is stil te blijven zitten, als je er naar luistert. Dan hebben we het over Robin van Saaze AKA Robbing Banks, die met z’n tweede plaat This & That een prima langspeler aflevert. Voor de sterke opvolger van zijn debuut Got Love Need Money uit 2013 verzorgde de Utrechter niet alleen alle muziek en vocalen, maar ook de productie en het mix-proces.

Tekst loopt door onder de embed

De tien nummers op This & That zijn voorbij voordat je erg in hebt. Feitelijke reden hiervoor is dat ze samen jammer genoeg maar net iets meer dan 20 minuten bestrijken. Echter het gevoel dat ze achterlaten is dat je meer wil; meer, meer, meer.

This and That geeft je ook het gevoel van een privé-concert. Saaze knalt uit je luidsprekers met het staccato Lilyfield en het uptempo Let’s go Home. De net uitgekomen single Do the Handshake en de geweldige, bijpassende clip (zie onderaan) zetten de toon voor de eerste negen nummers van de plaat, composities die gemiddeld een krappe 2 minuten duren.

Het laatste nummer Citylights steekt hier toch enigszins bij af, deels vanwege z’n lengte van maar liefst 3 minuten, maar meer nog vanwege het feit dat we hier keys in bespeuren en zelfs multivocale zang. Zet dit de toon voor de derde plaat? Dat antwoord laat nog op zich wachten. Tot die tijd hebben we ruimschoots de gelegenheid om Robing Banks live te gaan zien. Zitten wiebelen op de bank, luisterend naar de muziek van Robin is prima, maar dansend bij een concert is hoe we Robbing Banks toch het liefste ondergaan.

Op zaterdag 17 oktober presenteert Robbing Banks de nieuwe plaat in dB’s in Utrecht, met James Leg (USA) en The Shady Greys. Gaat dat zien!

Verder live:
24 okt – TivoliVredenburg, Utrecht | Ramblin’ Roots