Eagles Of Death Metal - Zipper DownAfgelopen festivalseizoen hebben we de Eagles of Death Metal (EODM) onder andere op Pinkpop kunnen bewonderen. De band van Jesse Hughes en Josh Homme is flink op tour geweest, allemaal in aanloop naar een heerlijk nieuw album: Zipper Down.

Door Ingelise de Vries

Eagles of Death Metal wordt in 1998 opgericht. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, heeft de muziek weinig te maken met death metal en des te meer met garagerock, een beetje rockabilly, wat punk en flink wat rock ‘n roll. Wel wilde de band een geluid creëren met invloeden van de groep Canned Heat en de Poolse death metalformatie Vader.

De samenstelling is in de jaren wat gewijzigd, maar steady op de voorgrond staat Jesse Hughes. Ooit politiek journalist, maar na zijn scheiding begon hij uit liefdesverdriet liedjes te schrijven. Homme ontdekte de liedjes en de rest is geschiedenis. Leuk feitje: Hughes is onwijs religieus. Over de combinatie christelijk zijn en hard drugs gebruiken zegt hij dan ook: “Het is niet aan mij om daarover te oordelen, dat doet god wel.” Erg in de weg zit het dus niet.

Zipper Down zit wederom vol met hele dansbare, rock ‘n roll-nummers. Die songs zijn veelal vrij staccato en bevatten geen ingewikkelde echo’s of psychedelische synthesizers. Pure rock ‘n roll zonder al teveel poespas. Maar wel met lekkere solo’s, riffjes en vooral ook heerlijke baslijnen. Van alleen de sound al krijg je het gevoel een stoere kerel met snor, pilotenbril, leren broek en motor te zijn. Ook als vrouw. Alles klinkt masculien zonder dat enige feminist zich er ook maar aan kan storen.

Maar het zijn vooral de teksten die het ‘m ook dit keer weer doen. Hipsters worden belachelijk gemaakt, ego’s worden op de hak genomen en er worden voor de hand liggende statements gemaakt. ‘Life is much simpeler without complexity’, om maar wat te noemen. Complexity is een van de drie nummers die je eigenlijk al had kunnen kennen van een vorig album van Boots Electric, Hughes’ alter ego. Opvallend op dit album is Save A Prayer, een cover van Duran Duran uit 1982. Overigens weten ze het normaal zo gladde nummer een prima rock ‘n roll-vibe te geven.

Eagles of Death Metal levert een album vol humor af, dat ook voor het gehoor een pretje is. Heerlijke rauwe rock waar je van gaat bewegen, lachen en je net even wat cooler dan normaal voelt. Geen ingewikkelde pretenties, geen hoge verwachtingen, je weet wat je krijgt bij deze mannen. En dat is soms toch wel erg prettig.

Het vierde album Zipper Down is 2 oktober verschenen op het eigen Downtown Recordings. EODM is 21 november te zien op Speedfest in het Eindhovense Klokgebouw. En vooruit, omdat ze zo leuk zijn, hier nog de meest recente albumteaser van Zipper Down.